Kylfläkten i Renault B Clio 1,2l 58hk 1999 års CBOA/

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
KKNP
Posts: 9
Joined: 14 Oct 2017, 14:55
Firstname: Klas
Surname: Kallin
Location: Solna

Kylfläkten i Renault B Clio 1,2l 58hk 1999 års CBOA/

Post by KKNP »

Hej,

Någon som vet något om följande:

När ska/bör egentligen kylfläkten börja snurra på denna bil?

På mitt exemplar tänds varningslampan för överhettning utan att kylfläkten går igång, det kan väl ändå inte vara som det ska?

När varningslampan tänds har temperaturmätaren gått upp till strax innan den kritiska delen på mätarens skala.

Motorn kyls annars bra av luftdraget, bara bilen får rulla med lite fart. Den höga temperaturen kommer när jag ligger och kryper i köer på låga växlar och det händer ganska snabbt. Men som sagt, så snart jag får lite fart går temperaturen (enligt mätaren) fort ner till normalläge.

Är detta normalt för denna typ av bil eller kan kylfläkten vara trasig? Kan man själv kontrollera kylfläktens funktionalitet?

Termostaten är nyligen bytt och ja, jag har fyllt på glykol (och bytt säkringen).

Tacksam för alla tips.

Tack på förhand/Klas
Klas Kallin
Renault B (II) Clio 1999 1,2 l 58hk 3D bensin manuell
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Kylfläkten i Renault B Clio 1,2l 58hk 1999 års CBOA/

Post by Stymie »

Du måste kolla fläkten! Gör du inte det riskerar du topplockspackningen. Då blir det dyrt, dyrare än värdet på bilen.

Det är enkelt att testa fläkten. Ta isär kopplingsstycket till fläkten sätt 12V på en kontakten och jord på den andra. Snurrar fläkten då? Om ja, kontrollera med en multimeter motståndet mellan jord och kontaktens jord. Får du noll motstånd där så är det fel på termostaten som sitter i kylaren.

Min gissning är att du har dålig jord eller fel på termostaten i kylaren.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
KKNP
Posts: 9
Joined: 14 Oct 2017, 14:55
Firstname: Klas
Surname: Kallin
Location: Solna

Re: Kylfläkten i Renault B Clio 1,2l 58hk 1999 års CBOA/

Post by KKNP »

Stort tack för ditt svar!
MVH
Klas
Klas Kallin
Renault B (II) Clio 1999 1,2 l 58hk 3D bensin manuell
Post Reply