datorer och massa nollor

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

datorer och massa nollor

Post by Tony »

Kan någon förklara varför min sambos dator inte kommer åt vissa sidor tex swedbank och arbetsförmedlingen via wifi här hemma, kopplar jag in nätverkskabel funkar det och likaså med mobilt bredband, allt började efter installation av telias Thomson TG789vn. HATAR NÄR SÅNT HÄR sk*t INTE FUNKAR,specielt när sambon tjatar på en att fixa :evil: :evil: :evil:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: datorer och massa nollor

Post by Dennis »

Asså ja vet la inge, Ja e anal-fapet...
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: datorer och massa nollor

Post by Stymie »

Thomson TG789vn är helt enkelt sk*t :-)

Bara att googla så vet man att det är sant. Telia + andra operatörer har massor av problem.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: datorer och massa nollor

Post by figgesoft »

det är nog relaterat till vilken nätverkszon som du väljer i branväggen. te.x har du säkert klickat "offentligt nätverk" när dialogen dök upp efter första anslutningen på wifi't.

Högerklicka på nätverksikonen nere vid klockan i windows och öppna nätverks o delningscenter.

sedan är det bara att klicka o ändra hemgruppen.
Image


Alternativt så har det med säkerheten att göra i internetexplorer.
välj internet alternativ och ändra "privacy" inställningarna.

gemensamt för bank och myndighetssidor är att de kör https alltså TLS cetrifikat för att kryptera trafiken mellan datorn och servern. Skulle kunna va routern som inte kan hantera tunnlarna så körs vid cert.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: datorer och massa nollor

Post by Tony »

hon har XP på sin netbook, windows brandväggen är avaktiverad..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: datorer och massa nollor

Post by Stymie »

Visst kommer Thomson-lådan förkonfigurerad med Telias inställningar? Så fattade jag på en bekant som hade liknande problem med TG789vn. Han är dessutom IT-tekniker och duktig på nätverk. Han slet sitt hår i två dagar och lät sedan Telia skicka ett nytt modem ... det säger lite om sk*tprodukten :cry:

Figgesoft är nog sanningen på spåren, men det är tydligen svårt att komma åt inställningarna i lådan.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: datorer och massa nollor

Post by Robin »

Figgesoft är det på spåren...ja tror det sitter i brandväggen i telia lådan. De står inget ipnr på undersidan av lådan..så du kan logga in på den och lägga till säkra sidor som exempel.

Brukar även stå login och pass under lådan :)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Re: datorer och massa nollor

Post by fuzzion »

Enligt diverse forum verkar man inte ens kunna komma åt och ändra i TG789vn's konfig. Annars kunde du ha ställt in TG789vn som en brygga och köpt en annan router.
"Det går tydligen inte att deaktivera brandväggen i THOMSON TG789vn.
Efter 7 sorger & 99 bedrövelser har jag blivit tvungen att ringa "premium supporten" bara för att få mina farhågor bekräftade. DET GÅR INTE att deaktivera brandväggs funktionen i THOMSON TG789vn, alltså bara köra gatewayen som ett "adsl modem" i bridge mode."
https://forum.tewss.telia.se/topic/3250 ... -gar-inte/

http://forums.modem-help.co.uk/viewtopic.php?t=9243

Är det bara krypterade sidor (https) som inte fungerar?
Port 443 kan ju knappast vara blockerad som "default" i TG789vn efter Felias konfiguration.
Annars är frågan om det kan vara ett DNS-relaterat problem med TG789vn.

Ring Telias support och fråga vad de har för åsikter om problemet :roll:
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: datorer och massa nollor

Post by Tony »

Det sjuka i sammanhanget är att det funkar på min sambos andra dator, med vista. netbooken har jag inte fått igång än, den funkar inte oavsett webbläsare, eftersom den andra funkar så har jag inte lagt ner allt för mycket tid (dvs ingen alls) på att få den att funka, men jag är jäkligt tacksam för tips..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Re: datorer och massa nollor

Post by fuzzion »

Nu vet jag inte hur mycket datorvana du har och på vilken nivå du ligger men här kommer några punkter som du kan kolla :P

Jag antar att du använder Windows XP/Vista/7.

1. Är det trådlösa nätverkskortet aktiverat?
2. Är du ansluten till det trådlösa nätverket?
3. Är du ansluten till ditt trådlösa nätverk?
4. Har du fått ett lokalt IP-nummer från TG789vn? (se nedan) Troligtvis 192.168.x.x

Om ja på följande frågor, klicka på startknappen, skriv cmd i sökfältet (fältet kör i WinXP) och tryck Enter.
Skriv ipconfig /all och tryck Enter.

Gå till det trådlösa nätverkskortet i listan och kolla så att du har fått IP-adress, nätmask, gateway och DNS-server uppgifter via DHCP från TG789vn.

Man kan även gå in och visa status på anslutningen och klicka vidare till detaljer (detta skiljer lite beroende på vilken version av Windows du har)

Om det "inte" fungerar att surfa kan du prova att se om det beror på DNS-servern.
Prova att gå in på http://192.71.238.76 (då ska du komma till aftonbladet.se)

Du kan även prova att pinga tex. 192.71.238.76

Kolla så att du inte ansluter via en proxy-server (om detta har aktiverats av någon konstig anledning)
I tex Internet Explorer: Verktyg -> Internet Alternativ -> Anslutningar - LAN anslutningar, rutan "Använd en proxy server" ska inte vara förbockad.

Har du något "säkerhetspaket" installerat? Det finns diverse "säkerhetspaket" från Norton osv. som innehåller både antivirus, innehållsfiltrering och brandvägg osv. som kan ställa till med problem ibland.

Vissa nätverkskort går in i viloläge efter en stund och då tappar du anslutningen till ditt trådlösa nätverk, vilket gör att du får ansluta på nytt om detta inte sker per automatik.
Detta kan du avaktivera i Enhetshanteraren.

Om du behöver mer hjälp, skicka ett PM :)
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: datorer och massa nollor

Post by Joakim16v »

fuzzion wrote:Nu vet jag inte hur mycket datorvana du har och på vilken nivå du ligger men här kommer några punkter som du kan kolla :P

Jag antar att du använder Windows XP/Vista/7.

1. Är det trådlösa nätverkskortet aktiverat?
2. Är du ansluten till det trådlösa nätverket?
3. Är du ansluten till ditt trådlösa nätverk?
4. Har du fått ett lokalt IP-nummer från TG789vn? (se nedan) Troligtvis 192.168.x.x

Om ja på följande frågor, klicka på startknappen, skriv cmd i sökfältet (fältet kör i WinXP) och tryck Enter.
Skriv ipconfig /all och tryck Enter.

Gå till det trådlösa nätverkskortet i listan och kolla så att du har fått IP-adress, nätmask, gateway och DNS-server uppgifter via DHCP från TG789vn.

Man kan även gå in och visa status på anslutningen och klicka vidare till detaljer (detta skiljer lite beroende på vilken version av Windows du har)

Om det "inte" fungerar att surfa kan du prova att se om det beror på DNS-servern.
Prova att gå in på http://192.71.238.76 (då ska du komma till aftonbladet.se)

Du kan även prova att pinga tex. 192.71.238.76

Kolla så att du inte ansluter via en proxy-server (om detta har aktiverats av någon konstig anledning)
I tex Internet Explorer: Verktyg -> Internet Alternativ -> Anslutningar - LAN anslutningar, rutan "Använd en proxy server" ska inte vara förbockad.

Har du något "säkerhetspaket" installerat? Det finns diverse "säkerhetspaket" från Norton osv. som innehåller både antivirus, innehållsfiltrering och brandvägg osv. som kan ställa till med problem ibland.

Vissa nätverkskort går in i viloläge efter en stund och då tappar du anslutningen till ditt trådlösa nätverk, vilket gör att du får ansluta på nytt om detta inte sker per automatik.
Detta kan du avaktivera i Enhetshanteraren.

Om du behöver mer hjälp, skicka ett PM :)
Jättebra tips om det inte hade fungerat med surf alls på det trådlösa nätet. Som jag tolkar det är det bara vissa sidor som inte fungerar.. Har jag rätt Tony?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: datorer och massa nollor

Post by Stymie »

Tony,

Kör du Internet Explorer i version 7 eller högre? I så fall bör du testa att ändra i verktygsmenyn Tools->internet Options->Advanced->Check "use SSL 2.0".

Fungerar inte det så kan du kolla här:
http://www.tweaksforgeeks.com/Cant_Acce ... _Site.html
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Re: datorer och massa nollor

Post by fuzzion »

Joakim jo jag vet men av egen erfarenhet vet jag att folk kan blanda ihop saker & ting ibland :)

Bra länktips Stymie men problemet uppstod oavsett webläsare enligt Tony.
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: datorer och massa nollor

Post by Tony »

oj här rullar det in tips :) Japp bara enstaka sidor så surf i allmänhet funkar bra. testat senaste explorer och firefox... konstiga är att det funkar på en dator men inte den andra och den funkade det på innan jag bytte till thomson. så det verkar vara datorn som inte är kompatibel med gateway för tillfället då, datorn funkat innan och gateway funkar med en annan dator.. spännande detta :) skall försöka ta tag i det igen men just nu finns det större "problem" att lösa..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: datorer och massa nollor

Post by Stymie »

fuzzion wrote:Joakim jo jag vet men av egen erfarenhet vet jag att folk kan blanda ihop saker & ting ibland :)

Bra länktips Stymie men problemet uppstod oavsett webläsare enligt Tony.
Länken gav lite tips som inte avsåg IE endast... kanske är så enkelt att klockan går galet på netbooken :-).
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply