Fortsättning, trots löfte om att jag skulle sluta

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Fortsättning, trots löfte om att jag skulle sluta

Post by Baggis »

För att minska på OT så tar jag detta här:
Tony wrote:
Baggis wrote:Myter myter och mera myter :wink: Jag tänker dock inte fortsätta diskutera den biten med er, ni har sen länge tydligt visat vad ni tycker och jag har ännu inte sett något som har gjort att jag har anledning att ändra min åsikt. Så gaffla på ni med er "coola" humor om det får er att känna er bättre, jag är less på sånt så slutar nu 8)
Göra så jag,måste vara väldigt miljövänligt att köra 3ggr fler tankbåtar till Sverige, och så måste du byta olja dubbelt så ofta för att du kör på etanol, men spilloljan är väl åxå gjord på etanol..
1/
Numera verkar etanolen komma från Europa. Inte särskilt långt då... :D

2/
På den nya Mégane Sport Tourer:n jag har beställt så sa man på "min" Renault-verkstad att de har slopat det extra oljebytet. Serviceintervall är 2000 mil eller 1 år, vilket som inträffar först. :D (Med inlagd brasklapp för att de brukar svamla en hel del...)

3/
Fortsätt du med olja. Det är väldigt bra för miljön att ta upp den ur backen, transportera den, för "urfolken" som är i vägen, för den fossila co2 man släpper ut, jag listan är nästan oändlig vilka fördelar det har. :D
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
BRN
Posts: 58
Joined: 31 Jan 2005, 10:46
Location: Motala

Re: Fortsättning, trots löfte om att jag skulle sluta

Post by BRN »

Etanolens vara eller icke vara kan debatteras i evighet, klart är i alla fall att bensin/diesel varken är miljövänligt att producera eller transportera runt jordklotet, går en etanoltanker på grund är man ju inte i närheten av en miljökatastrof...
Fakta är också att det inte råder någon matbrist i världen, det är bara ett fördelningsproblem; maten finns för mycket av på fel ställen...
i stora delar av västvärlden bränns spannmål för värme och bönder får betalt för att inte odla något, lös den knuten istället. det är en förenkling att påstå att man rycker maten ur munnen på fattiga och svältande när man tankar bilen, oljefält förstör stora arealer som skulle kunna vara odlingsbara också.

mina 5 öre, ni behöver inte hålla med...
Själv kör jag bensinbil, tyckte flexifuelen var lite seg...
Björn Nilsson - Motala
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Fortsättning, trots löfte om att jag skulle sluta

Post by Dennis »

Jag är absolut inte emot det alternativa så kallade förnybara bränslena men jag anser det är förkastligt att blåögt tro det totalt sett blir miljövänligt trots transport runthalva jordklotet och ökad förbrukning, utarmning av jorden där det växer, (behöver vara växlingsbruk även där) m.m.
Kunde man få ngn ekonomi i att odla tallbarr eller raps här i närheten som man pressar ur oljan ur och slår det i en dieselmotor för den tekniken omvandlar tillförd energi till rörelseenergi effektivare än bensinmotortekniken som det blir mycket mera värme av, så vore det ju kanon.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Fortsättning, trots löfte om att jag skulle sluta

Post by Robin »

Visst faen fixar dom fram etanol nu i Pite ?

Åker förbi nån stor cistern där men massa reklam på om etanol tillverkning =)

I så fall bra, dock håller ja med om att dom oftast är slö och nära mellan depåstoppen på en etanol bil, dock kör ja ca 600mil i månaden.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Post Reply