Råd om hur jag skall gå tillväga

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Eva1965
Posts: 25
Joined: 16 Sep 2008, 16:25
Location: Påarp

Råd om hur jag skall gå tillväga

Post by Eva1965 »

Hej!

Det är så här att jag köpte en Renault Laguna kombi -97 av en liten bilhandlare för 4:a månader sedan och har nu upptäckt fler och fler fel, hur funkar det här med dolda fel t.ex. har läst att det gäller 6mån på de flesta ställena, men min konsument rådgivare sa 2mån, sen hör man olika om olika fel också hur de bedöms om det har med åldersslitage eller inte.

Jag har då problem med att bensinmätaren inte funkar som den skall, den visar inte fullt när jag tankat fullt och när den kommer ner till en fjärdedel på visaren så dimper den helst plötsligt ner till tom :( ringde firman om detta och han sa att jag fick köra på trippmätaren?!, nu har även andra saker börjat dumma sig, spolarvätskan verkar rinna rakt igenom och det finns inte heller någon värme i bilen.

Vad göra??

Tacksam för svar.

//Eva
Eva Olsson
scud
Posts: 2
Joined: 29 Sep 2011, 11:58
Location: Stockholm

Re: Råd om hur jag skall gå tillväga

Post by scud »

Står det inte i köpeavtalet hur lång garantitiden är?
Fredrik Eidlert
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Råd om hur jag skall gå tillväga

Post by Tony »

scud wrote:Står det inte i köpeavtalet hur lång garantitiden är?
Det är väl alltid 3mån 500 mil på en beggad bil ?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Råd om hur jag skall gå tillväga

Post by Stymie »

Om den är köpt av en handlare som är MRF-ansluten så gäller följande:

http://mrf.se/SIDOR/KOPA-BIL/garantier.aspx

Det är nog kört för dig, Eva, att få hjälp hos handlaren. Bilen är 15 år, då kan man inte räkna med att allt fungerar, tyvärr. Hos icke MRF-anslutna handlare så är det ännu sämre villkor (tror ingen har bättre villkor om man bortser från nybilsgarantier)
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply