Etanol i tanken

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Etanol i tanken

Post by Baggis »

Till Dennis, Tony och andra så vill jag göra klart att:

1/
Jag anser fortfarande att etanol är ett utmärkt fordonsbränsle som en övergångslösning och/eller att av FLERA olje-ersättande alternativ. Det är alltså INTE frågan om att jag är så totalt helkorkat naiv att jag tror att alla fordon överallt för all framtid kommer att köras på etanol.

2/
Jag anser fortfarande att det inte är hela världen att förbrukning per mil är klart högre än diesel och även bensin, etanol har ju mindre energi per liter. Att bilen är "törstig" betyder alltså inte att den är mindre energieffektiv. Det vore dock mycket önskvärt om biltillverkarna hade tillhandahållit moderna motorer för etanol, helst med hybridteknik. Som det nu är så tar de ofta den äldsta motorn "på hyllan" och konventerar den nödtorftigt med rejäl optimering för bensindrift med den följden att man inte tar ur etanolen allt som är möjligt. Skulle man kombinera med hybriddrift så vore det idealiskt, för som sagt, etanol kan och ska absolut inte var det enda "svaret".

3/
Jag anser fortfarande att etanolbilar släpper ut mycket mindre "sk*t" än framförallt dieslar. Se bara på vad som händer med luften i städerna nu när dieslarna har expoderat i antal, t.ex så kommer man att förbjuda dieselbilar i Oslo om luften blir för smutsig. WHO har även klassat dieselavgaser som cancerframkallande.

4/
Jag noterar också att utvecklingen för att producera etanol från annat än det som kan (många gånger teoretiskt) konkurrera med livsmedelsproduktion går framåt trots det totalt kompakta motstånd som främst ses i det här landet. Finnarna har en process för att utnyttja avfall som råvara och här i Sverige har http://www.taurusenergy.eu/ fått till jästsvampar som kan jäsa även skogs- och jordbruksavfall. Liknande nyheter hörs av och till från resten av världen, trots att de flesta medier censurerar det mesta som kan vara positivt i det hänseendet.

5/
Det rimligen ur ett säkerhetsperspektiv måste vara avsevärt bättre om fordonsbränsle(inkl el) skulle kunna produceras så lokalt och decentraliserat som möjligt så att inte en ev. explosion i krutdurken i mellan-östern får katastrofala följder pga det totala oljeberoendet främst transportsektorn har. Som exempel på att jag INTE förespråkar etanol till ALLT så vill jag nämna försöket med DME i lastbilar och för all del den biodiesel som blandas in i vanlig fossil diesel. Helt klart steg i rätt riktning det med.

6/
Jag kommer att vidhålla att jag är i min fulla rätt att anse att vettigt/rätt producerad etanol är ett mycket bättre alternativ än fossil bensin och diesel och jag får ha åsikter om främst den i mitt tycke absurda dieselbilsexplosionen vi har sett på senare år. Så ja, jag tror nog att jag kommer att orka ha åsikter i ämnet, om jag dock framledes kan framföra dem i skrift är dock en annan femma eftersom jag numera har glaukom...
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Post Reply