Turbo snurra

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Turbo snurra

Post by Alpine Linus »

Tony wrote: Det är väl lättare med crossflow toppen stiftet är väl i mitten??

Hmm... men dem lutar ju!

Vetefan vad jag tänkte på egentligen, är så förbannat jävla trött =)
Inte haft en arbetsdag under 13 timmar sedan i september :D
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Turbo snurra

Post by r5racing »

Jag kan se om jag lyckas mäta på fredag, imorn är det mörkt när jag kommer hem :)

Vad det gäller att dissekera motrn så tänker inte jag göra det, den som köper den får gärna göra det men jag vågar inte ge mig på det....
Räcker med att jag måste dissekera 2 vanliga ts motorer ;)

Jag tror den här skulle sitta fint i din 5a men vet inte riktigt vilken växellåda du skulle använda då? jag ska dissekera lådan därmot :)
Jag mailade han i england och frågade efter pris på hans motorer så jag kan informera sedan ;)
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Turbo snurra

Post by Alpine Linus »

r5racing wrote:Jag kan se om jag lyckas mäta på fredag, imorn är det mörkt när jag kommer hem :)

Vad det gäller att dissekera motrn så tänker inte jag göra det, den som köper den får gärna göra det men jag vågar inte ge mig på det....
Räcker med att jag måste dissekera 2 vanliga ts motorer ;)

Jag tror den här skulle sitta fint i din 5a men vet inte riktigt vilken växellåda du skulle använda då? jag ska dissekera lådan därmot :)
Jag mailade han i england och frågade efter pris på hans motorer så jag kan informera sedan ;)
Kanon får vi se vad han vill ha för sina! =)

Jag hade en gång i tiden planer på att ha R30 växellåda i (alltså sån som sitter i Turbo1 och Turbo2orna) men insåg att bilen va 10cm för kort.
Nu lutar det åt att testa med diffad originallåda och se hur länge det håller, annars blir det Sadev eftermarknads konvertering =)
Beror ju helt vad det blir för motor i den, till en början kommer orginal räcka utmärkt, men jag har ändå kontrollerat möjligheterna till att utöka!!!!
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Turbo snurra

Post by Tony »

sett en gtt med en 350hk ur 1397cc förgasare den krävde runt 2,5 bar ladd.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Turbo snurra

Post by Alpine Linus »

Tony wrote:sett en gtt med en 350hk ur 1397cc förgasare den krävde runt 2,5 bar ladd.
Tveksamt om Renault sport/ volvo sport laddar 2.5bar i en stackars rallycross bil, blir ju serviceintervaller som kalsongbyten !?
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Turbo snurra

Post by r5racing »

vid 2,5 bar så hade nog motorn flugit i luften på den tiden....

Den lådan som satt ihop med motorn verkade ju hel så om du vill ha Motorn så kan du nog få ta växellådan oxå ;)
Ska bara plocka isär och kolla den inuti, det sägs att den är 4 växlad men enligt stegen så är den 5 växlad... Det är ytterst skumt :O
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Turbo snurra

Post by mange »

Angående rallykross 343an. är så gott som säker på att de åkte turbo 1 motorer. denna motor är säkert en extramotor från rallykrosstiden.

Tycker att det borde gå alldeles utmärkt att kolla slaglängd med ståltråd. får du ett mått nära orginal så är det säkerligen en orginalvev.

Ut å mät vore ju ballt om det var 1800 :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Turbo snurra

Post by r5racing »

Jo jag är oxå 99,9 % säker på att det är en sådan :)

Jag ska mäta imorn... Ska försöka få upp några fler bilder oxå ;)
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Turbo snurra

Post by Alpine Linus »

mange wrote:Angående rallykross 343an. är så gott som säker på att de åkte turbo 1 motorer. denna motor är säkert en extramotor från rallykrosstiden.

Tycker att det borde gå alldeles utmärkt att kolla slaglängd med ståltråd. får du ett mått nära orginal så är det säkerligen en orginalvev.

Ut å mät vore ju ballt om det var 1800 :D
Finns det ens turbokolvar för att få 1800 kubik?

Jag har, som Tony säger, bara sett 80mm kolvar!
Och då skall tilläggas att dem är inte ens turbokolvar utan dem är avsedda för sugmotorer, och allt vad det innebär!

1527cc körde dem i Maxi turbon om jag minns rätt 82 slag och 77 borr?
Kan vara ute å cyckla men jag känner att de ringer en klocka!
Alltså inte ens i närheten av 1800cc, där emot 1600cc kan säkert Hobbex-trimmarna ha kallat den, samma kille som nämnde den som en 1800cc har en 50cc cresent compact i källaren som minst gör 120km/h..........

Ut och mät nu Jimmy :)
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Turbo snurra

Post by Tony »

wössner har 80mm till c6j och 840-25 borde finnas andra åxå då. 82 slag med 80kolvar borde vara max då.. vilket ger typ 1648cc
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply