Turbo snurra

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Turbo snurra

Post by Alpine Linus »

mange wrote:Haha, självklart :D

Du har hittat dina "köpare"... bara att bestämma priset :D
Hehe skämt å sido!

Pris efter skick!

Hade du tänkt knö ner den i doffen eller cv:n?
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Turbo snurra

Post by mange »

Vem vet... kanske blir ett utmärkt vardagsrumsbord :D ... justja jag är ju inte unkis längre 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Turbo snurra

Post by Alpine Linus »

mange wrote:Vem vet... kanske blir ett utmärkt vardagsrumsbord :D ... justja jag är ju inte unkis längre 8)
Loftsäng till grabben (va det albin?) har hört talas om skrovbord under sängen men vetefan om jag hört talas lm turbomatad renault 5 motor under sängen ;)
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Turbo snurra

Post by mange »

Alpine Linus wrote:
mange wrote:Vem vet... kanske blir ett utmärkt vardagsrumsbord :D ... justja jag är ju inte unkis längre 8)
Loftsäng till grabben (va det albin?) har hört talas om skrovbord under sängen men vetefan om jag hört talas lm turbomatad renault 5 motor under sängen ;)

Japp Albin var det. Är ju en bra ide. för på nått sätt måste man ju påverka honom så att han både blir intresserad av bilar och inser att det är ROMB man skall ha :D hmmm bara det inte slår bakut och han börjar gilla hästar... eller ännu värre han kommer hem med en volvo :?
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Turbo snurra

Post by Alpine Linus »

Blev det några bilder idag kanske? =)
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Turbo snurra

Post by r5racing »

Att det inte är ett maxi block det vet jag....
Det luriga är att jag inte hittat någon plåt på motorn misstänker att det är någon förserie grej eller liknande, och det är sant R5 turbo motorn användes ytterst lite därav att alla motorer såldes ut...
Motorn går runt men jag har inte startat den, snubben som hade den innan drog runt oljan i motorn innan jag hämtade den och han sa att om jag monterade dit ett sprut så var det bara att fjutta igång den :)

http://www.johnpricerallying.com/renault-5-turbo-parts

Finns en 3-4 stycken här och jag mailade och fråga pris och har för mig att jag fick svar på runt 25-30 men är inte hundra och har tömt mailinkorgen så kan inte kika där heller...
Han ville ha runt 20 papp för ett MAxi turbo kit :roll:

Pappa känner han som byggde om till den här motorn och även en gubbe som var med på den tiden bekräftade att motorn var en R5 turbo
Gick kanske en 3-4 tävlingar på bana och någon gång på en is eller liknande.
Motorn genom gick en liten renovering på 80-90 talet och sedan endast gott någon test vända på Mantorp.

Han hade eventuellt bromspapper på den, ska ringa han någon dag då han har grejer jag ska ha :)

Volvo Motorsport och Volvo R sport var i stort sätt samma sak :)
Först åkte dom alpine motorn men för att åka lite fortare testades det med en sådan här men den var lite väll häftig då :)

Jag hann inte ta någon bild på motorn när den är lös men har en när den sitter i
Image

Tidigare satt det ett S**B sprut från 900 eller 9000 Turbo vet dock ej varför men antagligen lättare att jobba med :)

Om jag kunde få 20 för den så skulle jag vara glad men det är väl bara drömmar :)
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Turbo snurra

Post by Tony »

mät slaglängden till att börja med.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Turbo snurra

Post by Alpine Linus »

r5racing wrote:Att det inte är ett maxi block det vet jag....
Det luriga är att jag inte hittat någon plåt på motorn misstänker att det är någon förserie grej eller liknande, och det är sant R5 turbo motorn användes ytterst lite därav att alla motorer såldes ut...
Motorn går runt men jag har inte startat den, snubben som hade den innan drog runt oljan i motorn innan jag hämtade den och han sa att om jag monterade dit ett sprut så var det bara att fjutta igång den :)

http://www.johnpricerallying.com/renault-5-turbo-parts

Finns en 3-4 stycken här och jag mailade och fråga pris och har för mig att jag fick svar på runt 25-30 men är inte hundra och har tömt mailinkorgen så kan inte kika där heller...
Han ville ha runt 20 papp för ett MAxi turbo kit :roll:

Pappa känner han som byggde om till den här motorn och även en gubbe som var med på den tiden bekräftade att motorn var en R5 turbo
Gick kanske en 3-4 tävlingar på bana och någon gång på en is eller liknande.
Motorn genom gick en liten renovering på 80-90 talet och sedan endast gott någon test vända på Mantorp.

Han hade eventuellt bromspapper på den, ska ringa han någon dag då han har grejer jag ska ha :)

Volvo Motorsport och Volvo R sport var i stort sätt samma sak :)
Först åkte dom alpine motorn men för att åka lite fortare testades det med en sådan här men den var lite väll häftig då :)

Jag hann inte ta någon bild på motorn när den är lös men har en när den sitter i
http://i1149.photobucket.com/albums/o59 ... 000066.jpg

Tidigare satt det ett S**B sprut från 900 eller 9000 Turbo vet dock ej varför men antagligen lättare att jobba med :)

Om jag kunde få 20 för den så skulle jag vara glad men det är väl bara drömmar :)
Om snubben i england vill ha runt 25-30 för sina som är med TDC spec. och nyrenoverade så kan jag ju nog säga direkt att du kan se i himlen efter 20 000kr för din!
Speciellt när det inte finns någon dokumentation som bekräftar berättelserna!

Jag kan låta negativ och tjurig men det är bara som det låter ;) :racesmile:
Last edited by Alpine Linus on 19 Dec 2012, 20:20, edited 1 time in total.
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Turbo snurra

Post by r5racing »

Är det något speciellt med slaglängeden?
Motorn står liksom rätt dumt till i ena hörnet så det är liksom inte hur simpelt som helst....
Och nu är det ju inte ljust när man kommer hem på kvällarna så det är lite knepigt när det inte finns nåt lyse i mitt lilla bås...

Om jag förstår rätt så måste jag nästan demontera halva motorn för att mäta...??
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Turbo snurra

Post by r5racing »

Jag kan maila igen och fråga :) var lite sugen på hans dogbox låda men det kostar ju skjortan och lite till ;)
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Turbo snurra

Post by Tony »

r5racing wrote:Är det något speciellt med slaglängeden?
Motorn står liksom rätt dumt till i ena hörnet så det är liksom inte hur simpelt som helst....
Och nu är det ju inte ljust när man kommer hem på kvällarna så det är lite knepigt när det inte finns nåt lyse i mitt lilla bås...

Om jag förstår rätt så måste jag nästan demontera halva motorn för att mäta...??
plocka ett stift och stoppa ner en svetstråd eller liknande.
Har du standard slaglängd är det väldigt otroligt att motorn skulle vara på 1800cc eftersom kolvarna skulle nog vara så stora så att dom inte får plats. 80mm borr är det största jag sett.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Turbo snurra

Post by r5racing »

som sagt så var det han som påstog att den är på 1800 inte jag och jag tror att den är på 1400...
Om den är på 1400 så är de ju väldigt tufft om det stämmer med 300 hk :)
ska inte kolven vara i nedre dödpunkt oxå?
Sen är de väl andra grejer jag msåte räkna bort tillexempel toppen och ventilkåpan? och givetvis packningen?
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Turbo snurra

Post by Alpine Linus »

@Tony:
men det är väll bara 5mm som skiljer i slag eller är det min hjärna som inte hänger med?
Kanske är lite svårt att mäta med svetstråd och crossflowtop?
82mm slag på Maxi turbon?
77mm slag på Alpine turbon?
Blir fan sugen på motorn bara för mysteriets skull nu =)
DISSEKERA!!!!!! :mrgreen:

@Jimmy:
Tony menar att du mäter med svetstråd ifrån det att kolven är längst ner och sedan vrider du runt motorn tills den är längst up, mät/notera hur mycket längre svetstråden blir, om det va bra förklarat kan vi lämna åt någon annan att avgöra!
1397cc: vanlig Alpine5/Turbo1/Turbo2 spec. är just mest troligt!
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Turbo snurra

Post by Tony »

r5racing wrote:som sagt så var det han som påstog att den är på 1800 inte jag och jag tror att den är på 1400...
Om den är på 1400 så är de ju väldigt tufft om det stämmer med 300 hk :)
ska inte kolven vara i nedre dödpunkt oxå?
Sen är de väl andra grejer jag msåte räkna bort tillexempel toppen och ventilkåpan? och givetvis packningen?
Du skall ju vrida runt motorn och mäta skillnaden mellan övre och nedre dödläget, :D du kan ha 25cm packning kolven har samma slaglängd ändå.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Turbo snurra

Post by Tony »

Alpine Linus wrote:@Tony:
men det är väll bara 5mm som skiljer i slag eller är det min hjärna som inte hänger med?
Kanske är lite svårt att mäta med svetstråd och crossflowtop?
82mm slag på Maxi turbon?
77mm slag på Alpine turbon?
Blir fan sugen på motorn bara för mysteriets skull nu =)
DISSEKERA!!!!!! :mrgreen:

@Jimmy:
Tony menar att du mäter med svetstråd ifrån det att kolven är längst ner och sedan vrider du runt motorn tills den är längst up, mät/notera hur mycket längre svetstråden blir, om det va bra förklarat kan vi lämna åt någon annan att avgöra!
1397cc: vanlig Alpine5/Turbo1/Turbo2 spec. är just mest troligt!
Det är väl lättare med crossflow toppen stiftet är väl i mitten??
och 80borr och 82slag blir väl runt 1650 hur får man 1800??
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply