Turbo snurra

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Turbo snurra

Post by r5racing »

Tjennare

Jag har en liten fundering, Jag har ju en sådan där R5 turbo motor ståendes....
Vad kan man få för en sådan ungefär?

Motorsetup (troligtvis eller liknande) allt baserat på förra ägaren eller det jag tagit rätt på själv....

1800cc orginal är det väl 1400cc?
Turbo och intercooler från eller liknande Audi RS2
torrsump
dubbla oljefilter med förflyttningar till turbon
Sen är väl resten snarlika en Alpine topp skulle jag tro?
Enligt han som hade bilen innan så hade dom bromsat motorn till 280-300HK
Sägs oxå att den här kommer från Volvo motorsport och var ursprungligen tilltänkt till Rallycross 343an men eftersom den här aldrig hamnade i så har nog den här inte gått många mil....

:D

Någon som kan ge mig lite info om min lilla motor?
Och ja jag funderar på att sälja den men tänker inte lägga någon annons :)
Jag är mest nyfiken då jag förmodligen kommer att få nytta av den här motorn nu :)

BTW, Är det någon som har koll på Rallycross 343ans bak samt framvagn?
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Turbo snurra

Post by Joakim16v »

r5racing wrote:Tjennare

Jag har en liten fundering, Jag har ju en sådan där R5 turbo motor ståendes....
Vad kan man få för en sådan ungefär?

Motorsetup (troligtvis eller liknande) allt baserat på förra ägaren eller det jag tagit rätt på själv....

1800cc orginal är det väl 1400cc?
Turbo och intercooler från eller liknande Audi RS2
torrsump
dubbla oljefilter med förflyttningar till turbon
Sen är väl resten snarlika en Alpine topp skulle jag tro?
Enligt han som hade bilen innan så hade dom bromsat motorn till 280-300HK
Sägs oxå att den här kommer från Volvo motorsport och var ursprungligen tilltänkt till Rallycross 343an men eftersom den här aldrig hamnade i så har nog den här inte gått många mil....

:D

Någon som kan ge mig lite info om min lilla motor?
Och ja jag funderar på att sälja den men tänker inte lägga någon annons :)
Jag är mest nyfiken då jag förmodligen kommer att få nytta av den här motorn nu :)

BTW, Är det någon som har koll på Rallycross 343ans bak samt framvagn?
Låter lite som det är en motor baserad på volvo 400-turbo. Den bygger i sin tur på Renault's F-motor och har 1.7-1.8l. Original har jag för mig att det är 1721cc. Porsche hjälpte Volvo att bygga motorn och plockade då ut 170hk. Bygger man en sådan för race är det nog inte så svårt att nå 280-300

Har du några bilder så underlättar det identifieringen..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Turbo snurra

Post by r5racing »

Det är ingen tvekan om att det är en R5 turbo maskin men jag blev lite fundersam när den var på 1800cc Jag skulle gissa på att det är 1600cc samma som i Maxi turbon isåfall...
400seriens motorer är väl typ samma som i nyare r5an?
Som är snarlika min F7P i Clion?

Ska se om jag kan ordna fram bilder imorgon :)
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Turbo snurra

Post by Alpine Linus »

Kan innan jag sett bilderna bara spekulera:


C6J heter väll motorn när den är överladdad av renault...
C6J-7-26 eller alternativt bara 840 när den är utan turbo.
från 1397cc(76mm kolvar) till 1550cc(80mm kolvar)
Men somsagt, skicka fram bilder så kan jag nog avtyda rätt mkt av vart den kommer ifrån etc.

Beroende på skick så är det bara att skicka ett pm. Där du skriver vad som följer med och vad du vill ha ;)
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Turbo snurra

Post by r5racing »

Det är iallafall en riktig 5 turbo från den bredda R5an :)
Jag vet ju som sagt inte vad jag vill ha då jag inte vet vad en sådan motor är värd..
Jag vet inte vad någon av alla R5 motorerna heter :)
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Turbo snurra

Post by Alpine Linus »

r5racing wrote:Det är iallafall en riktig 5 turbo från den bredda R5an :)
Jag vet ju som sagt inte vad jag vill ha då jag inte vet vad en sådan motor är värd..
Jag vet inte vad någon av alla R5 motorerna heter :)
Faktis aldrig sett en hel motor till salu!
Säker att den är från den breda femman? för om jag förstog saken rätt så satt motorn allra längst bak i bilen du tog den ur och sedan pekade växellådan framåt emot fronten på bilen, dvs iaf inte den kompositionen som sitter i en bakhjulsdriven, "bred R5a".

Är ju givetvis ingen möjlighet men gröta fram lite bilder så slipper vi alla sitta och undra/gissa ;)
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Turbo snurra

Post by r5racing »

jo men det var inte rätt låda därav att det funkade...

Såg några motorer i england för cirka 20....
Jag fixar bilder så fort jag kommer hem från plugget imorn :)
så runt 2 tiden ungefär :)
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Re: Turbo snurra

Post by Bengt »

Såg några motorer i england för cirka 20....

Om du visste vad många delar de skiljer mellan en Förgasar motor Alpin och en Turbo1 ,2 motor ...Blir galet att skriva "Såg några ....... Sansa dig lite nu ! .

Börja med att ta en svets tråd för att kolla slagLängd ...Knappast troligt de monterat en så dyr Vev i denna motor . De är minst 25år sen jag såg den bilen gå på istävling ...men de var stora problemi kurvor....gick mer rakt fram där! .

1397cc tippar jag på ! .
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Turbo snurra

Post by r5racing »

Jag såg några närmare bestämt 3 stycken och den här bilen gick inte för 25 år sedan....

Så jäkla mycket skiljer det faktiskt inte enligt mig men allt är väl rälativit

Varför skulle inte Volvo motorsport montera i en dyr vev? Jag är nästan säker på att dom faktiskt har gjort precis allt här.
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Turbo snurra

Post by Alpine Linus »

r5racing wrote:Jag såg några närmare bestämt 3 stycken och den här bilen gick inte för 25 år sedan....

Så jäkla mycket skiljer det faktiskt inte enligt mig men allt är väl rälativit

Varför skulle inte Volvo motorsport montera i en dyr vev? Jag är nästan säker på att dom faktiskt har gjort precis allt här.
Väntar på bilder innan jag uttalar mig mera, skicka gärna länk på vart du hittat hela motorer....
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Re: Turbo snurra

Post by Bengt »

r5racing wrote:Jag såg några närmare bestämt 3 stycken och den här bilen gick inte för 25 år sedan....

Så jäkla mycket skiljer det faktiskt inte enligt mig men allt är väl rälativit

Varför skulle inte Volvo motorsport montera i en dyr vev? Jag är nästan säker på att dom faktiskt har gjort precis allt här.


Vad är Slaglängden , de avgör vilken axel det är . ?
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Turbo snurra

Post by Alpine Linus »

Bengt wrote:
r5racing wrote:Jag såg några närmare bestämt 3 stycken och den här bilen gick inte för 25 år sedan....

Så jäkla mycket skiljer det faktiskt inte enligt mig men allt är väl rälativit

Varför skulle inte Volvo motorsport montera i en dyr vev? Jag är nästan säker på att dom faktiskt har gjort precis allt här.


Vad är Slaglängden , de avgör vilken axel det är . ?
Vad jag vet är det väll bara värstingmotorn (+300hk) som har den långslagiga veven!
Risken att det är en riktog maxi-turbo motor är väll inte direkt ett alternativ?
Inte ens cevennes femman hade den veven?!
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Turbo snurra

Post by mange »

Om det är en Turbo 1 eller 2 motor och den fungerar så är det nog inga problem att få 20 000 kr för den. har du exakt spec och bromspapper samt vet skick på den så får du säkert mer.
Men om du inte vet vad det är för prylar i den, du vet inte om den fungerar, hur långt den har gått m.m så är det självklart svårare att sätta ett pris. men höftar till med 10 000 om den är komplett har rätt motorplåt och går runt.

343 rallykrossbilen hade vär alfa montreal växellåda och bakvagn (växellådan sitter vid bakvagnen).
Pratade med Wahlfridsson (som rattade och vann med 343) han hade en rolig historia från tiden. De åkte ju med alpinemotorena i 343orna (har för mig han sa att det aldrig var större än 1600cc).... volvo tyckte de skulle ha en volvomotor i en volvo så sponsrade på motorer från volvo R sport (eller vad de nu heter). De körde bara några tävlingar med dessa.... Även fast det på pappret var en större och starkare motor så var bilen snabbare och mer lättkörd med Alpine motorn. :D så volvo blev sura och wahlfridsson vann ytterligare ett SM 8)

Största problemet är väl att hitta en köpare som är beredd att betala. Men sådana finns säkert, gäller bara att hitta han/hon :D

Har en massa nya R5 prylar vi kan byta om du vill 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Turbo snurra

Post by Alpine Linus »

mange wrote: Största problemet är väl att hitta en köpare som är beredd att betala. Men sådana finns säkert, gäller bara att hitta han/hon :D

Har en massa nya R5 prylar vi kan byta om du vill 8)
Step aside, jag va först ;)
1588cc va väll den värsta på (med 79mm slaglängd)
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Turbo snurra

Post by mange »

Haha, självklart :D

Du har hittat dina "köpare"... bara att bestämma priset :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Post Reply