K-sprit eller E-85?

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Gurrr
Posts: 7
Joined: 24 Oct 2013, 12:07
Location: Borås

K-sprit eller E-85?

Post by Gurrr »

Hej alla!

Så var det då dags för efterkontrollbesiktningen med för högt co! Jag behöver komma ner från 4.5 till under 3.5. Skall jag använda k-sprit eller e-85 och hur mycket?
Jag har runt 10 liter bensin kvar i tanken. Om vi utgår från det hur mycket skall tillsättas och vilket är bäst.
Åsikterna verkar vara många! Jag tar tacksamt emot era förslag. Återbesiktning innan veckan är slut!

Tacksam för svar!!
Gustaf nyström
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: K-sprit eller E-85?

Post by Tony »

Gurrr wrote:Hej alla!

Så var det då dags för efterkontrollbesiktningen med för högt co! Jag behöver komma ner från 4.5 till under 3.5. Skall jag använda k-sprit eller e-85 och hur mycket?
Jag har runt 10 liter bensin kvar i tanken. Om vi utgår från det hur mycket skall tillsättas och vilket är bäst.
Åsikterna verkar vara många! Jag tar tacksamt emot era förslag. Återbesiktning innan veckan är slut!

Tacksam för svar!!
hur längesedan fick den en service ? ny olja osv..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Gurrr
Posts: 7
Joined: 24 Oct 2013, 12:07
Location: Borås

Re: K-sprit eller E-85?

Post by Gurrr »

Den blev servad för ca 9 månader sen och jag kör inte speciellt mycket faktiskt, därför vill jag ogärna ta in den för service igen utan hoppas kunna fixa det på annat sätt :P
Gustaf nyström
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: K-sprit eller E-85?

Post by Tony »

Gurrr wrote:Den blev servad för ca 9 månader sen och jag kör inte speciellt mycket faktiskt, därför vill jag ogärna ta in den för service igen utan hoppas kunna fixa det på annat sätt :P
fick den tändstift och luftfilter och sånt då eller bara olja ??går den bara lite små kortkörningar ? det skitar ner oljan väldigt mycket och kan påverka avgasvärdet,första är väl att köra ur den ordentligt,dvs lite hårdare långkörning,fisig ecodriving korta sträckor gör ingen motor glad.
skall du sen fuska med e85 så max 15% skulle jag tippa på.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Gurrr
Posts: 7
Joined: 24 Oct 2013, 12:07
Location: Borås

Re: K-sprit eller E-85?

Post by Gurrr »

Ja små kortkörningar är precis vad jag kör :P Har ca 15 min till jobbet och kör väl mest fram och tillbaka dit...
Tur att jag är ledig i helgen då så jag kan dra ut på långkörning!

Stort tack för hjälpen!
Gustaf nyström
Post Reply