Presentera dig här, om du vill

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
oveen
Posts: 7
Joined: 28 Nov 2006, 19:12
Location: Sundbyberg

Post by oveen »

Hej!

Ove Enryd var namnet, jobbar med fastighetsservice i Stockholm.
Har fast sällskap och 4 små. (Varav 2 håriga och fyrbenta schäfrar och 2 håriga och tvåbenta 2-meters slappradorer, olydiga, ej rumsrena och lata.)

Ramlade in på ett bananskal i renaultvärlden 1983 då jag köpte en lätt frontkrockad R18 TS (som visade sig vara en felreggad GTS, chassinr A000003!) som ett objekt att reparera och sälja.

Den köptes in mycket billigt av en fransman som pucklat på elva! (11!) poliser i samband med krocken (som naturligtvis inte var hans fel - "galningen framför körde ju på bromsolja") och var tvungen att lämna landet raskt...

När den årliga semesterresan till Norrland skulle påbörjas rasade kamremmen i vår volvo varvid vi beslutade att åka Renault istället.

När vi kommit till Uppsala var saken klar: vi säljer volvon!, behagligare sätt att åka 125 mil på fanns inte!

Den stannade sedan i familjen i 14 år, men när mätaren passerade 49000 mil såldes den till en bekant, som tyvärr parkerade den i en refug vid uppnådda 499928 km! Det enda fel som orsakade driftstopp (2 st) under denna tid var att det blev överslag mellan huvudtändkabeln och en slang till värmepaketet! En otrolig bil!

Innehavda renaultmodeller under åren efter detta:

R14 2 st -80 (Rostade fortare än man kunde köra..)
R16-71 (Värme för Karesuandovintrar)
R18 Break-81 (Progressiva bakfjädrar med gungeligung!!)
Fuego GTS-82 (Kul o snygg bil med superb väghållning.)
Laguna 2,0 break -96 2 st ( Bägge massakrerade av Stockholm Taxi!)
Laguna 1,9 DTI break-99 (Körd i ekonomirace på sanslösa 0,29 l/mil!! )

Numera framlivs bildagarna lugnt och bakåtlutat i en Espace 2.0 -94 (perfekt älgspaningsbil) efter diverse utflykter till volvo 745/v70, toyota corolla, mercedes 200 och annat gråtråkigt.

Ha det!
Ove Enryd
Sundbyberg
Darkis
Posts: 13
Joined: 30 Nov 2006, 20:25
Location: Borlänge

Post by Darkis »

Tjenare!
Sprillans ny medlem här.

Marcus var namnet.
Pojkspoling på 20 år som bor i Borlänge.
Jobbar som bilmekaniker/Tekniker på volvo.

Trillade in här på forumet av en ren slump eftersom jag nu är en ägare av en Renault R19 GTS.

Är ganska dålig på presentationer och så. Men jag tror nog att jag kommer få en del bekantskap med folket med tiden iaf
:lol:
User avatar
danna
Posts: 10
Joined: 23 Oct 2006, 23:27
Location: Borlänge

Post by danna »

Hejsan!

Daniel heter jag och bor i Borlänge.
Jag har ännu ingen Renault men borde få min Clio inom 1-2 veckor (levereras troligtvis på Marcus arbetsplats).
NS
Posts: 2
Joined: 05 Dec 2006, 22:17
Location: Älvkarleby

Post by NS »

Niclas var namnet köpte en Renault 19 16V idag.
Håller annars på med en Saab 99:a-70 med T16 motor i, så R19 funkar som bruksbil. En Ford Windstar är familje åket.
Arbetar som kock men har ett mycket stort bil intresse (lite väl stort tycker sambon :roll: ). Är faktiskt min andra Renault i år, tidigare hade vi en Laguna kombi men vi växte ur den så det fick bli Windstaren ist.
Kommer nog att trivas här.
Här kommer en bild på Saaben och R19
Image

Image
Lite dålig bild men är i hyffsat skick
Niclas
Älvkarleby
Renault 19 16V -93
Saab 99 T16-70 "RÄSERN"
Ford Windstar-96
Alming
Posts: 32
Joined: 07 Jan 2007, 19:23

Nybliven renault ägare

Post by Alming »

-
Last edited by Alming on 20 Jul 2011, 17:51, edited 2 times in total.
grekfestaren
Posts: 1
Joined: 20 Jan 2007, 00:28

Post by grekfestaren »

Mathias 19 år,

Hittade en billig bil i Uppsala i December 2006, modell Clio RN 1.4 -92 för en trevlig prislapp och hyffsat miltal. Visst den har varken el-speglar, el-hissar eller servostyrning, men jag är väldigt nöjd med den annars. Har haft lite otur att jag tappade avgassystemet på den men nytt är beställt och på ingång, sen är det väl dags att se över kamrem, olja, filter, växellådsolja, bromsar och tändstift. Men det är sånt man får kika till på en gammal bil som varit lite halvt servad på senare åren. Annars en väldigt trevlig bil som dricker lite och tar mig från A till B.
Molarin
Posts: 8
Joined: 08 Mar 2007, 13:42
Location: Borås
Contact:

Post by Molarin »

Hej hej!
David heter jag och bor med fru och två barn i Borås. Har precis köpt en Mégane Touring -04 men inte hämtat den än för den behövde allergisaneras då tidigare ägaren har haft både häst och hund.

Jag älskar internetforum! Är aktiv på ett flertal och driver själv ett för espressonördar. Allt man behöver av info och nöje finns i forumform!
David Molarin, Borås
______________________________________________
Espresso stavas med s, fransmännen har fel!
http://www.riktigtkaffe.se
Jimmie
Posts: 13
Joined: 18 Mar 2007, 06:24

Post by Jimmie »

God kväll,
Heter Jimmie och bor i Danmark, lite söder om Köpenhamn.
Hittade hit när jag kom på att det är börjar bli hög tid att få ordning på bruksbilen till besiktningen. Har en R19 TXE som också är min första Renault, den har pinnat på bra i min ägo i ca. 1 år nu.
Hoppas kunna få lite tips då det är dags för en lite större genomgång av bilen, även om det värsta är fixat.
Häls. Jimmie Johansson Roskilde, Danmark
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Flyttar denna hit och passar på att hälsa dig välkommen :D
ec95sjo wrote:Nja, detta inlägg skulle igentligen till Presentationer, så fel det kan bli ibland :oops:


Hejsan,

Heter Jonas är 28 år och bor i sthlm. Kör en Svart Clio Sport -00

Älskar att köra bil, kan dock nada om dem ;)

Tidigare förvärv har varit 93 aero, mondeo st220, Octavia RS, Astra Sport etc. Clion är den minsta i familjen, men herregud vad man ler när man sitter bakom ratten ;D

Ser fram emot att träffa er likasinnade i första bästa konrace :)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

ec95sjo wrote:Ser fram emot att träffa er likasinnade i första bästa konrace :)
Härligt, ja då är det väl bara att börja till helgen då :wink: Jag åker ner på Söndag.http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=6821
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
Harmstah
Posts: 5
Joined: 19 Sep 2007, 18:59
Location: Munktorp

Post by Harmstah »

Hallå där !

Daniel 32 år här från Munktorp och nybliven (igen) Renault ägare. Med fru, tre illbattingar (6, 4 och 1.5 år) och hund blev det för trångt med 855:an så jag började kolla runt efter ett större alternativ. Tittade på b.la Previa, Sharan, Alahambra, div rosthögar med dåliga lådor från USofA (cheva, dodge etc). Efter mycket om och men så hittade jag till slut min stora kärlek, en Espace 2.0 16v 2000. Har nu varit en stolt ägare i ca två veckor och kan inte vara annat än nöjd. Kunde inte tro att jag skulle bli så förb****t nöjd som jag nu är. Nej, det är inget krutpaket men det kräver jag inte, man får bara köra hundratio ändå (det är bara sjuttio förbi Erikslund Jolle_Pborn ;-) ). Det är faktiskt svårt att köra lagligt ändå med denna bil.... :oops:

Jaja, nog om det. Tidigare bilar jag haft i min ägo;
Saab 9000CD 1989 (en silvermetallic pärla med 17" Integrale fälgar)
Renault Clio Rt 1993 (en röd rosthög men ack så skojj)
Volco 480 Es 1988 (Fy F*n vilket sk*t men rolig att köra)
Citroen Bx 19 GTI 1988 (bekväm, men....)
Volvo 855 2.5 SE 1996 (2;a bil, fortfarande kvar...)

Min Espace, men nuförtiden utan GoodYear klistermärken..
Image

Image
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Harmstah wrote:(det är bara sjuttio förbi Erikslund Jolle_Pborn ;-) )
:D Välkommen! Kul med lite folk från stan. Så du menar att jag har kört över hastighetsbegränsningen? Det kan inte va möjligt :roll: Jag antar att du menar vägen som går förbi ridhuset? Ja den är ju populär hos många som vill "testa". :D

Bilen såg kanon ut, hoppas att du får många felfria mil framöver!
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
VicXsaN
Posts: 7
Joined: 06 Oct 2007, 13:40
Location: Ängelholm
Contact:

Post by VicXsaN »

Victor var namnet, har precis tagit studenten och tog körkort i januari... Har precis köpt min första bil, en Renault Mégane 1,6e Coupé -97. Den har lite småfix som ska göras vid, men annars rullar den mycket fin och jag är helnöjd med den :D knappt någon plats för kompisarna där bak, men vafan det är en sportbil ;) :P
Victor Sandkvist
alxjsn
Posts: 4
Joined: 17 Sep 2007, 12:01
Location: Sundbyberg

Post by alxjsn »

Hejsan! Alexander Jonsson från Sundbyberg, 22 år och jobbar för närvarande som pc-supporttekniker.
Väldigt bilintresserad i det stora hela, inget speciell favoritmärke än. Men är väldigt nöjd med min Clio Sport Fas 2 som jag införskaffade för några veckor sedan. Är inte så biltekniskt kunnig men försöker hela tiden lära mig.
Ska försöka hålla Clion i toppform och försöka förfina den lite. Funderar på att skaffa mig ett lite mer välljudande avgassystem. Vill gärna kunna visa lite avgaspipa, men då måste något göras åt stötfångarn bak. Antingen bearbeta den befintliga eller byta till någon eftermarknads.
Ni som har lite tips på välljudande avgassytem (inte för högljudande dock, ska gå att åka motorvägsfart och kunna prata med ev. medpassagerare) eller vad jag kan göra åt bakstötfångaren får gärna höra av sig. Det går ju bra att höra av sig om allt annat också för den delen!

På återseende!
Alexander Jonsson - Sumpan
Clio Sport 172
owa
Posts: 69
Joined: 09 Aug 2007, 13:06
Location: Vikersund , Norge

Post by owa »

Hei

Jeg heter Øyvind, 39 år fra Norge. Har hatt et utall gamle biler. Men nå har jeg strandet på Renault. Til daglig kjører kona femmer og jeg kjører Laguna. Snart har vi pusset opp var gamle Renault 10 Major 1966-modell, og håper å kunne delta på mange treff, også i Sverige. Vi bor rett ved Vikersund i Norge.

Vi har to unger, og jeg jobber som datakonsulent, hovedsaklig med Oracle-databaser. Jeg spiller i band og liker mye musikk. Men ikke rap.

Hilsen
Aina & Øyvind Warhuus, Vikersund
- R10 Major
- R5 GTS
- Laguna
Post Reply