Vanligt att bilar kör utan bakljus i mörkret

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
bfrmr
Posts: 37
Joined: 02 Oct 2008, 20:27
Location: Lund

Vanligt att bilar kör utan bakljus i mörkret

Post by bfrmr »

Den senaste tiden när jag kört på E6:an har jag märkt att det är alldeles för vanligt att nya fina bilar (av alla märken) kör med släckta bakljus efter mörkrets inbrott.

Tidigare var det gamla skabbiga bilar som kunde ha detta fenomen, och oftast var det bara ett av ljusen som var trasigt.

Kan detta månne bero på den nya standarden att det är ok att köra utan bakljus på dagen, och att det är något fel på automatiken, eller har de själva glömt att sätta på ljuset?
Andreas Cardengren - Lund
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Vanligt att bilar kör utan bakljus i mörkret

Post by Stymie »

Japp. Eget ansvar om man inte har en fungerande automatik. Samma sak när det är dimma. Då fungerar sällan automatiken.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Vanligt att bilar kör utan bakljus i mörkret

Post by Baggis »

Jag har också noterat det. Verkar dessutom som att nivån på omslag till halvljus+bakljus är väldigt olika från bil till bil. Min Megane -12:a slår om tidigt, medan andra verkar klart trögare. Konstigt att det inte är hårdare "specat" hur det ska bete sig.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Vanligt att bilar kör utan bakljus i mörkret

Post by Robin »

Alla bilar med DRL (Day Running Light) har typ släckta bakljus i kombination med DRL fram. Detta är nog ett stor steg i många EU länder som inte alls har några lysen tända på dagen så som sverige har. Bakljusen är väl inte tända i denna kombination för att man ska uppmärksamma bromsljuset bättre på dagtid.

Sen är ju som sagt många bilars ljussensor anpassad efter europa och inte norrlandsskymming vilket medför att man knappt ser framförvarande bil. Sen finns även dom fräna människorna som medvetet vrider om till parkeringsljus/DRL för att det är snyggare och då tappar bakljusen i vissa fall.. :roll:
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Vanligt att bilar kör utan bakljus i mörkret

Post by Joakim16v »

Baggis wrote:Jag har också noterat det. Verkar dessutom som att nivån på omslag till halvljus+bakljus är väldigt olika från bil till bil. Min Megane -12:a slår om tidigt, medan andra verkar klart trögare. Konstigt att det inte är hårdare "specat" hur det ska bete sig.
Jag tycker också vår Megane -14 äslår om till halvljus tidigt. Igår .tex. åkte jag till jobbet ca. 7.30 och hem 16.45, mulet och bilen valde halvljus båda vägarna..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Vanligt att bilar kör utan bakljus i mörkret

Post by Tony »

Joakim16v wrote:
Baggis wrote:Jag har också noterat det. Verkar dessutom som att nivån på omslag till halvljus+bakljus är väldigt olika från bil till bil. Min Megane -12:a slår om tidigt, medan andra verkar klart trögare. Konstigt att det inte är hårdare "specat" hur det ska bete sig.
Jag tycker också vår Megane -14 äslår om till halvljus tidigt. Igår .tex. åkte jag till jobbet ca. 7.30 och hem 16.45, mulet och bilen valde halvljus båda vägarna..
ja extra irriterande om man har autoljus på navigatorn,blir svart i den fast det är hyffsat ljust ute
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
milletusenpussar
Posts: 5
Joined: 30 Apr 2015, 08:35
Firstname: Fredrik
Surname: Montelius
Location: Äsperöd

Re: Vanligt att bilar kör utan bakljus i mörkret

Post by milletusenpussar »

Vi var ett elfel i vår gamla Peugeot som ingen lyckas åtgärda. Ibland slocknar bakljusen när den är på halvljusautomatik, dagtid. En del trafikanter blinkar åt oss för att göra oss uppmärksamma på det. Vi är många som inte vet att de får vara släckta dagtid, då.
Captur Dynamique 2015; Fredrik Montelius
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Vanligt att bilar kör utan bakljus i mörkret

Post by Baggis »

Hur kan de se att bakljusen är släckta framifrån? (För de blinkar väl inte när de kör efter er?) :wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
milletusenpussar
Posts: 5
Joined: 30 Apr 2015, 08:35
Firstname: Fredrik
Surname: Montelius
Location: Äsperöd

Re: Vanligt att bilar kör utan bakljus i mörkret

Post by milletusenpussar »

Baggis wrote:Hur kan de se att bakljusen är släckta framifrån? (För de blinkar väl inte när de kör efter er?) :wink:
Jo, de blinkar när vi har kört om dem. Fast, det är klart, de kan ju också blinka för att de tycker att vi kör uselt...men det fick mig i alla fall att kolla ljusen och då upptäckte jag elfelet.
Captur Dynamique 2015; Fredrik Montelius
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Vanligt att bilar kör utan bakljus i mörkret

Post by Baggis »

Haha! Aldrig varit med om det en endaste gång med den nya bil som har så från fabriken, iaf inte dagtid. Är dock en annan femma om man är utan bakljus när det är "mörkt".
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Post Reply