Tips på motorer + vlåda för mittmotor

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Tips på motorer + vlåda för mittmotor

Post by r5racing »

Tänkte kolla runt lite om nån har tips på bra motorer och växellådor som man kan ha i mittmotor bygge!

Helst lite värre sort, ska orka med cirka 250-300 hk annars hade jag kunnat använda min TS motor ;)

Kommer hamna i en 5a kaross så helst ska det vara en liten och lätt sak! Har övervägt V8 oxå men svårt med lådor till dessa :D

:racesmile:
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Tips på motorer + vlåda för mittmotor

Post by Joakim16v »

J7R-752 med UN1.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Tips på motorer + vlåda för mittmotor

Post by Tony »

f7r turbo med jc5låda
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Tips på motorer + vlåda för mittmotor

Post by Joakim16v »

UN1 är tydligen populär även till V8-byggen

Men liten och lätt är det ju definitivt som Tony skriver. F-motor och köra tvärställt..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Tips på motorer + vlåda för mittmotor

Post by r5racing »

Vill inte ha tvärställt, tycker det förstör vad som är mittmotor i mina ögon!

J7R motorn vilken är det?
UN1 är väl lådan från Espace?

Har kikat på Audi V8 med quattro låda alt. subaru boxer motorn

Liten är och lätt är ett plus men skulle vara manligt med en rejäl v8..

Hur mycket pallar UN1 lådan för?
Kan den hålla för t.ex en BMW V8 på cirka 250-300 häst?
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Tips på motorer + vlåda för mittmotor

Post by Joakim16v »

r5racing wrote:Vill inte ha tvärställt, tycker det förstör vad som är mittmotor i mina ögon!

J7R motorn vilken är det?
UN1 är väl lådan från Espace?

Har kikat på Audi V8 med quattro låda alt. subaru boxer motorn

Liten är och lätt är ett plus men skulle vara manligt med en rejäl v8..

Hur mycket pallar UN1 lådan för?
Kan den hålla för t.ex en BMW V8 på cirka 250-300 häst?
J7R-752 är 2.0 turbo från R21. UN1 satt bland annat i R21 25 och Espace, och Alpine fast då i svansmotorkonfiguration..

Ja, den lär klara det.. Svagaste punkten är ingående axeln. Går att köpa uppgraderad variant..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Tips på motorer + vlåda för mittmotor

Post by Tony »

r5racing wrote:Vill inte ha tvärställt, tycker det förstör vad som är mittmotor i mina ögon!

J7R motorn vilken är det?
UN1 är väl lådan från Espace?

Har kikat på Audi V8 med quattro låda alt. subaru boxer motorn

Liten är och lätt är ett plus men skulle vara manligt med en rejäl v8..

Hur mycket pallar UN1 lådan för?
Kan den hålla för t.ex en BMW V8 på cirka 250-300 häst?
Är ändå mittmotor och mer centrerad vikt kan du inte få
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Tips på motorer + vlåda för mittmotor

Post by r5racing »

jaha okej får kika lite på det då det låter ganska intressant åtminstone lådan om den pallar en liten V8, BMWs åttor är ju ganska lätta :roll:

Jo visst är de mittmotor men i mina ögon är det inte riktig mittmotor, då den ska vara rakställd enligt mig!

Mer centrerad vikt vettifan asså... får ju mer vikt på ena sidan, och sen ska det ju få plats innan för karossen oxå...
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Tips på motorer + vlåda för mittmotor

Post by Tony »

r5racing wrote:jaha okej får kika lite på det då det låter ganska intressant åtminstone lådan om den pallar en liten V8, BMWs åttor är ju ganska lätta :roll:

Jo visst är de mittmotor men i mina ögon är det inte riktig mittmotor, då den ska vara rakställd enligt mig!

Mer centrerad vikt vettifan asså... får ju mer vikt på ena sidan, och sen ska det ju få plats innan för karossen oxå...
får det plats i en doffe skall man nog få in det i en 5a
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Tips på motorer + vlåda för mittmotor

Post by r5racing »

jo visst är det så!

Men har idag bestämt vad jag kommer bygga med, utav flera anledningar...

1. ekonomi
2. långt register och skapligt effekt urtag
3. lättare och smidigare blir det inte
4. lättaste sättet att få SEQ låda!!

Japp det blir MC motor!
Tillsammans med IMSA breddare typ
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
Orangebullit
Posts: 26
Joined: 18 Oct 2010, 14:07
Location: Stockholm

Re: Tips på motorer + vlåda för mittmotor

Post by Orangebullit »

Jag har mittmonterat en B5234T (volvo 850 T5) med tillhörande vxl låda i min R5 kaross. Chip, luftfilter, glt kammar och en S60R turbo gör att den landar på rätt sida 300hk.
Rikard Fritzell
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Tips på motorer + vlåda för mittmotor

Post by r5racing »

Har du tagit hela framvagnspaketet och monterat då? Om du har lite bilder på det hela akulle det vara intressant att se!
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Tips på motorer + vlåda för mittmotor

Post by Robin »

L7X med PK6 är beprövat upp till 255hk standard ;)

Annars UN1 med J7R
https://www.youtube.com/watch?v=i-vQVStRgJo
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Tips på motorer + vlåda för mittmotor

Post by Tony »

Robin wrote:L7X med PK6 är beprövat upp till 255hk standard ;)

Annars UN1 med J7R
https://www.youtube.com/watch?v=i-vQVStRgJo
det ena paketet är as tungt och det andra okörbart
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Tips på motorer + vlåda för mittmotor

Post by Robin »

Känns som om han kollar på V8or så är nog inte L7X astung i sammanhanget.

600+hästar kan jag hålla med om okörbart, var mest roligt för att visa att UN1 håller för lite effekt :)

Finns nog lite moddar i den lådan dock :)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Post Reply