Investering – bilåterförsäljare/ att köpa en befintlig bilsa

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
dylan001
Posts: 1
Joined: 08 May 2015, 09:51
Firstname: Nilton
Surname: Berglund
Location: Stockholm

Investering – bilåterförsäljare/ att köpa en befintlig bilsa

Post by dylan001 »

Hej!

Jag är intresserad av att köpa en bilförsäljningsföretag. Har någon på forumet haft någonsin att göra med en sådan verksamhet? Har någon av er varit/är en aktieägare eller ägare av en bilförsäljningsföretag? Jag skulle vara tacksam för alla goda råd.

Jag skulle gärna vilja få svar på följande frågor:

Vad är det lägsta investeringsbeloppet vid en sådan verksamhet?
Hur ska jag leta efter en passande bilsalong till salu?
Finns det mäklare som hjälper till med liknande köp och i så fall hur mycket kostar det att hyra en företagsmäklare?
Hur uppskattar man värdet på verksamheten – vilket pris är ”rätt” pris att betala?

Tack på förhand för all hjälp!
Nilton Berglund
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Investering – bilåterförsäljare/ att köpa en befintlig b

Post by Stymie »

Frågorna är nog mer inriktade på företagande än på bilar, så du får säkert bättre svar direkt hos någon som redan är delägare i en liknande verksamhet.

Du kan få några snabba svar på dina frågor, baserat på hur jag skulle resonera.

Räkna med minst en miljon i investering, men allt är beroende på hur storskalig verksamhet och hur snabbt man vill att verksamheten ska växa.

Det finns flera företagsförmedlingar, bolagsplatsen är en bra start. Där annonseras olika objekt ut. Man kan även ta kontakt med en mäklare, det brukar vara säljaren som betalar arvodet. Några tar säkert ut en finding fee. Företagsmäklare letar sällan upp objekt, utan de får uppdrag av de som vill sälja. Är man intresserad av ett specifikt objekt så skulle jag prata direkt med VD eller styrelse för att se om de är intresserade av att sälja verksamheten. Rätt pris ger affär.

Prislappen på mindre verksamheter brukar vara styrt av 2-4 gånger snittad årsvinst eller storleken på eget kapital om inte vinsten är så stor. En sådan analys är mer komplicerad och rätt pris beror på många olika faktorer. Det kan finnas andra värden i verksamheten som justerar prislappen, exempelvis avskriven utrustning, immaterialrätt (hyresrätter, varumärke, agentur etc).

Glöm inte bort att räkna med att jobba 50-60 timmar per vecka för att få utväxling på investeringen.

Vill du få mer konkreta råd eller hjälp inför ett köp kan jag konsultera om så önskas.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply