turbokonvertera Clio 1.6l -00

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
connsann
Posts: 1
Joined: 19 May 2015, 12:15
Firstname: conny
Surname: ågren
Location: Stenungsund

turbokonvertera Clio 1.6l -00

Post by connsann »

Hej jag har länge suktat efter en Clio V6 men kommit på det bättre.
Har en Clio som hade gått 16.000 mil för ett årsedan när min sambo köpte den idag har jag haft den som pendelbil ca 19.000 mil på mätaren.

Min igentliga undran är hur mycke håller blocket för orginal?

Kommer köra med Vems. Ska mappas av proffs.
Ska köras på E85.
Minst 2.5tum avgas utan katt en fullflödesdämpare.
Insuget svetsas om så man kan få på en slang i ändan.
Stor frontmonterad IC.
Grenröret blir så korta rör som möjligt pulssplitt och 42mm invändigt mått.
Turbo kommer bli en stor typ någonstans S200 till en BT T70 beror på vad som får plats.

Inget är införskaffat än vill bara försökra mig först att bottendelen håller för iallafall minst 150hk helst mer.

Varför stor turbo är att enligt mina teorier så ju senare ladd det blir ju mer skonar man stakar och växellåda.

Plus att mottryckeg blir mindre och att man får in samma mägnd luftmassa vid lägre laddtryck än om man hade haft en mindre turbo och högre ladd.
Dessutom minskar man värmeutväcklingen med större turbo.

Mitt mål är en rolig pendel maskin.
Conny Ågren
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: turbokonvertera Clio 1.6l -00

Post by Tony »

Skulle vara jäkligt förvånad om någon testat vad den motorn håller för.
Du gör det ju inte lättare genom att ta en 1,6 när allt gutt finns till 2,0 motorn.
Låter som du bara tänkt hänga på en turbo och köra på en 19000 mils motor?
Kompet klarar du med e85, men det är stakarna jag skulle vara rädd för, 150 hk klarar dom säkert men nu är det ju turbovrid som är problemet.
Jag skulle vara beredd att offra motorn om man skulle göra en sån operation.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply