DET är billigt med bil i Tyskland! Importera??
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 672
- Joined: 29 Jan 2003, 17:35
- Firstname: Mattias
- Surname: Nordenström
- Location: Gnosjö (Småland)
- Contact:
Vi har importerat ett antal bilar från Tyskland utan problem, bl.a. en st. Audi V8, en st. Audi S4, en st. Audi 100, en st. BMW M3 och en Renault Clio.
Är man bara noggrann och vet vad man letar efter ska det inte vara några problem - och vi sparade myyyycket pengar på att importera istället för att köpa här.
De brukar bli mindre värda när det är importbilar sades det, det märkte vi dock inget av. Gick lätt att sälja dem.
Är man bara noggrann och vet vad man letar efter ska det inte vara några problem - och vi sparade myyyycket pengar på att importera istället för att köpa här.
De brukar bli mindre värda när det är importbilar sades det, det märkte vi dock inget av. Gick lätt att sälja dem.
Sambon hade ett vagt minne av att ha läst en artikel i ämnet "importbilar och vinter" och hittade den i dag:
"Importbilar kan sakna köldskydd"
http://www.vasabladet.fi/arkiv.asp?docID=2106&katID=2
Målande beskrivningar, men tyvärr saknas uppgifter om märken och modeller. Skulle vara intressant att veta om det finns olika varianter på elsystemet på Mégane, som vi siktar på. Journalisten har precis åkt på semester, så jag vet inte vilken verkstad dom gjort intervjun på eller vilket bilmärke dom skriver om.
Översvämningsskador måste ju vara lätta att se nu, ett par år efter de stora översvämningarna i Tyskland (en snabb titt på underredet ska nog avslöja det, skräckexempel finns där dörrarna varit fulla med slam och lera när dom öppnat och sett efter!).
Skulle dock vara tacksam för en kommentar till detta klipp ur artikeln, om möjligt med vad som gäller just Mégane -98/-99 - vi har inte haft Renault förut så mina egna bilkunskaper räcker inte långt den här gången:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
?Alla kan ändå inte dras över en kam. Det har importerats bra exemplar, rentav riktiga pärlor, men skräckexempel finns, säger Nyman.
Ett par tyskimporterade bilar genomgår Finlandskontrollen i den verkstad Nyman basar för. Det finns exempelvis bilar där elsystemet varit underdimensionerat för våra förhållanden.
?Är bilen gjord för våra förhållanden spelar det ingen roll i vilket land den köps, men är den inte det blir det problem, säger Nyman, och berättar att vevhusventilationen är viktig.
?I vissa bilar, som är tillverkade för oss,, finns värmesystem så att slangen till vevhusventilationen inte fryser, säger han.
Ifall ventilationen fryser, går det illa.
?Oljan pressas ur motorn och är man inte observant kan det leda till katastrofala följder, säger han.
Men det är inte bara vevhusventilationen. Det handlar även om att bilar importerats där startmotor, generator, värmeaggregatet, batteriet och också elledningarna är underdimensionerade.
?Det gäller allt som har att göra med start- och laddningskretsar. Vi har också bytt ut motorstyrenheter, säger Nyman och skakar på huvudet när han tänker på vilka kostnader detta innebär för den drabbade.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Skulle vara skönt att veta om dessa två typer av problem kan dyka upp på en Mégane -98/-99 eller inte. Om ni som importerat Mégane säger att det inte är något problem efter en veckas vinteranvändning i -30°C så börjar det bli dags att tänka på att flyga ner till Tyskland, eller kanske bara beställa hemtransport med någon av de firmor som jobbar med det (det finns numera också specialförsäkringar i Finland att köpa för privat bilimport, som täcker allt vid hemtransporten).
Ca 40.000 beg. bilar importerades i fjol till Finland. Vi blir så småningom av med importskatten som ni ju blev av med för 10 år sen i Sverige, fast det krävdes EU-domstol till det och fast myndigheterna fortfarande spjärnar emot allt vad dom orkar. [;)]
"Importbilar kan sakna köldskydd"
http://www.vasabladet.fi/arkiv.asp?docID=2106&katID=2
Målande beskrivningar, men tyvärr saknas uppgifter om märken och modeller. Skulle vara intressant att veta om det finns olika varianter på elsystemet på Mégane, som vi siktar på. Journalisten har precis åkt på semester, så jag vet inte vilken verkstad dom gjort intervjun på eller vilket bilmärke dom skriver om.
Översvämningsskador måste ju vara lätta att se nu, ett par år efter de stora översvämningarna i Tyskland (en snabb titt på underredet ska nog avslöja det, skräckexempel finns där dörrarna varit fulla med slam och lera när dom öppnat och sett efter!).
Skulle dock vara tacksam för en kommentar till detta klipp ur artikeln, om möjligt med vad som gäller just Mégane -98/-99 - vi har inte haft Renault förut så mina egna bilkunskaper räcker inte långt den här gången:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
?Alla kan ändå inte dras över en kam. Det har importerats bra exemplar, rentav riktiga pärlor, men skräckexempel finns, säger Nyman.
Ett par tyskimporterade bilar genomgår Finlandskontrollen i den verkstad Nyman basar för. Det finns exempelvis bilar där elsystemet varit underdimensionerat för våra förhållanden.
?Är bilen gjord för våra förhållanden spelar det ingen roll i vilket land den köps, men är den inte det blir det problem, säger Nyman, och berättar att vevhusventilationen är viktig.
?I vissa bilar, som är tillverkade för oss,, finns värmesystem så att slangen till vevhusventilationen inte fryser, säger han.
Ifall ventilationen fryser, går det illa.
?Oljan pressas ur motorn och är man inte observant kan det leda till katastrofala följder, säger han.
Men det är inte bara vevhusventilationen. Det handlar även om att bilar importerats där startmotor, generator, värmeaggregatet, batteriet och också elledningarna är underdimensionerade.
?Det gäller allt som har att göra med start- och laddningskretsar. Vi har också bytt ut motorstyrenheter, säger Nyman och skakar på huvudet när han tänker på vilka kostnader detta innebär för den drabbade.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Skulle vara skönt att veta om dessa två typer av problem kan dyka upp på en Mégane -98/-99 eller inte. Om ni som importerat Mégane säger att det inte är något problem efter en veckas vinteranvändning i -30°C så börjar det bli dags att tänka på att flyga ner till Tyskland, eller kanske bara beställa hemtransport med någon av de firmor som jobbar med det (det finns numera också specialförsäkringar i Finland att köpa för privat bilimport, som täcker allt vid hemtransporten).
Ca 40.000 beg. bilar importerades i fjol till Finland. Vi blir så småningom av med importskatten som ni ju blev av med för 10 år sen i Sverige, fast det krävdes EU-domstol till det och fast myndigheterna fortfarande spjärnar emot allt vad dom orkar. [;)]
Jobbar juh själv på importfirma www.auto-mobile.se , så är det någon udda Renault du vill ta hem så säg till =)
-
- Posts: 508
- Joined: 11 Dec 2002, 22:16
- Location: Kalmar