Vad jobbar folket med som är i detta forum?

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

figgesoft wrote:Är det nyligen ? :)
Nja, det var nog ett tag sedan... Finns så många företag i Lund. Är svårt att hålla reda på alla... :D
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Vad jobbar folket med som är i detta forum?

Post by Tony »

Johan wrote:
Johan wrote:Sedan tidigare finns det en tråd om åldern på folket i forumet.
Tänkte att kunde vara roligt med en liknande tråd.

Jag jobbar med oförstörande provning(OFP). Säkert det mest konstigaste jobb som ni har hört talas om. Vad är det?
Jag letar efter fel i saker utan att förstöra dem.
I mitt jobb använder jag mig av radiografisk provning(röntgen), magnetpulver provning och penetrant provning för att hitta fel i svetsar i ångventiler och liknade som tillverkas på mitt jobb.
Har även hänt att jag har röntgat bildelar för att se om de är ok.
En röntgade sin fot. :shock: Det fanns ett brutet ben i foten.
Strålande tider har jag alltid på jobbet. :wink:
Idag är det röntgen av svetsskarvar på en ångventil. Ventilen väger omkring 1500-2000 kg. Det är tre tjocka skarvar att röntga, 2 st är 55 mm och en är 75 mm tjock. Har just nu har jag börjat med en av de två skarvarna på 55 mm, det är en exponeringstid på 15 minuter per filmläge och det är 12 lägen på en skarv. Gjorde en beräkning att det tar ungefär 24 timmar att röntga en sån här tjock ventil. Kallar denna röntgen för koma-röntgen. Det är tur att man har internet på jobbet. 8)
Dom nya skalventilerna på jobbet kommer väga ca 8000-9000kilo styck är 4st,kommer gå 2115kg ånga/sek genom dom 4 totalt,det kallar jag ventil..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Får väl skriva vad jag jobbar med, är Stationstekniker på Sveriges 2a största Kärnkraftsverk,(är syster till F3,men dom har bytt turbiner så dom har lite högre verkningsgrad annars lika stora)

Till hösten kommer världens 7 största generator (på ett kärnkraftsverk) att installeras hos oss vet inte hur stort det är totalt storleksmäsigt sätt,men den är specad till 1600000Kw /TIMME, men vi skall BARA leverara 1450000kw/timme 8)
Vi kommer då med marginal bli störst i Sverige på att leverera el, och det under mer än 90% av årets alla timmar.

Som stationstekniker är jag kontrollrummets ögon,öron och näsa,allt kan inte kontrolleras från kontrollrummet och kommer ett larm får jag kontrollera på plats,vad felet kan vara,Utför även dagliga ronderingar,i olika avdelningar på anläggningen.

Utför periodiska prov,tex kör nöddieslar och fasar in dom mot svenska kraftnätet och utför belastningsprov (3000hk V16)

Medverkar även vid provkörningar som kontrollrummet gör och komponentskiften av anläggningens alla komponenter,antingen själv lr med verkar

Vi är dom enda som utför processavgränsnngar,så då jobb skall utföras är det alltid vi som är först på plats och sist där ifrån.

Ser även till att hålla ordning i anläggningen och felanmäla alla bristfälliga komponenter.

Lite att hålla reda på då anläggningen består av ca 3500rum
Här jobbar jag,jämför med den lilla sopbilen :)
http://www.okg.se/upload/Bildbank/O3-c.jpg
här gör ångan sitt arbete
http://www.okg.se/upload/Bildbank/O3-turbinhall-c.jpg
och under locket i mitten bildas ångan
http://www.okg.se/upload/Bildbank/O3-reaktorhall-c.jpg

skulle likt Johan säga att jag har en stålande tid på jobbet,men jag får mycket lite stålning på jobbet,en Flygvärdinna lr en gruvarbetare får mer(mest gruvarbetaren) även dom som bor i radon hus,får mer än jag får på ett helt år på jobbet,så allt är väldigt säkert,får dock räkna med att få springa in i rum med lite högre strålning om något går fel,vilket är typ aldrig..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

Tony wrote:Får väl skriva vad jag jobbar med, är Stationstekniker på Sveriges 2a största Kärnkraftsverk,(är syster till F3,men dom har bytt turbiner så dom har lite högre verkningsgrad annars lika stora)

Till hösten kommer världens 7 största generator (på ett kärnkraftsverk) att installeras hos oss vet inte hur stort det är totalt storleksmäsigt sätt,men den är specad till 1600000Kw /TIMME, men vi skall BARA leverara 1450000kw/timme 8)
Vi kommer då med marginal bli störst i Sverige på att leverera el, och det under mer än 90% av årets alla timmar.....
Tony, du verkar ha tillgångar. :)
Kanske dags att börja utveckla en fusionsdriven R5a ? :wink:
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Tony wrote:Får väl skriva vad jag jobbar med, är Stationstekniker på Sveriges 2a största Kärnkraftsverk,(är syster till F3,men dom har bytt turbiner så dom har lite högre verkningsgrad annars lika stora)

Till hösten kommer världens 7 största generator (på ett kärnkraftsverk) att installeras hos oss vet inte hur stort det är totalt storleksmäsigt sätt,men den är specad till 1600000Kw /TIMME, men vi skall BARA leverara 1450000kw/timme 8)
Vi kommer då med marginal bli störst i Sverige på att leverera el, och det under mer än 90% av årets alla timmar.

Som stationstekniker är jag kontrollrummets ögon,öron och näsa,allt kan inte kontrolleras från kontrollrummet och kommer ett larm får jag kontrollera på plats,vad felet kan vara,Utför även dagliga ronderingar,i olika avdelningar på anläggningen.

Utför periodiska prov,tex kör nöddieslar och fasar in dom mot svenska kraftnätet och utför belastningsprov (3000hk V16)

Medverkar även vid provkörningar som kontrollrummet gör och komponentskiften av anläggningens alla komponenter,antingen själv lr med verkar

Vi är dom enda som utför processavgränsnngar,så då jobb skall utföras är det alltid vi som är först på plats och sist där ifrån.

Ser även till att hålla ordning i anläggningen och felanmäla alla bristfälliga komponenter.

Lite att hålla reda på då anläggningen består av ca 3500rum
Här jobbar jag,jämför med den lilla sopbilen :)
http://www.okg.se/upload/Bildbank/O3-c.jpg
här gör ångan sitt arbete
http://www.okg.se/upload/Bildbank/O3-turbinhall-c.jpg
och under locket i mitten bildas ångan
http://www.okg.se/upload/Bildbank/O3-reaktorhall-c.jpg

skulle likt Johan säga att jag har en stålande tid på jobbet,men jag får mycket lite stålning på jobbet,en Flygvärdinna lr en gruvarbetare får mer(mest gruvarbetaren) även dom som bor i radon hus,får mer än jag får på ett helt år på jobbet,så allt är väldigt säkert,får dock räkna med att få springa in i rum med lite högre strålning om något går fel,vilket är typ aldrig..
En pilot eller en flygvärdinnan får en stråldos lika med vad en som jobbar med joniserade strålning får ta emot maximalt på ett år.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

då har ni nog andra gränser,får ta 50mSv på ett år, men max 100 på 5år
skulle tänka mig att en pilot får 3-5 inte mer.. jag är uppe i 1.3mSv efter 2,5 år... har sett siffror på gruvarbetare 20/år ..mycket radon i gruvor..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Tony wrote:då har ni nog andra gränser,får ta 50mSv på ett år, men max 100 på 5år
skulle tänka mig att en pilot får 3-5 inte mer.. jag är uppe i 1.3mSv efter 2,5 år... har sett siffror på gruvarbetare 20/år ..mycket radon i gruvor..
Vi har samma dosgränser. Jag har fått 0,2mSv sedan november 1998.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

figgesoft wrote:
Tony wrote:Får väl skriva vad jag jobbar med, är Stationstekniker på Sveriges 2a största Kärnkraftsverk,(är syster till F3,men dom har bytt turbiner så dom har lite högre verkningsgrad annars lika stora)

Till hösten kommer världens 7 största generator (på ett kärnkraftsverk) att installeras hos oss vet inte hur stort det är totalt storleksmäsigt sätt,men den är specad till 1600000Kw /TIMME, men vi skall BARA leverara 1450000kw/timme 8)
Vi kommer då med marginal bli störst i Sverige på att leverera el, och det under mer än 90% av årets alla timmar.....
Tony, du verkar ha tillgångar. :)
Kanske dags att börja utveckla en fusionsdriven R5a ? :wink:
Det vore intressant om han grejar det, men han har nog mer kunskap i fission. :D
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Johan wrote:
Tony wrote:då har ni nog andra gränser,får ta 50mSv på ett år, men max 100 på 5år
skulle tänka mig att en pilot får 3-5 inte mer.. jag är uppe i 1.3mSv efter 2,5 år... har sett siffror på gruvarbetare 20/år ..mycket radon i gruvor..
Vi har samma dosgränser. Jag har fått 0,2mSv sedan november 1998.
men då har du ju inte så strålande tider :wink:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Tony wrote:
Johan wrote:
Tony wrote:då har ni nog andra gränser,får ta 50mSv på ett år, men max 100 på 5år
skulle tänka mig att en pilot får 3-5 inte mer.. jag är uppe i 1.3mSv efter 2,5 år... har sett siffror på gruvarbetare 20/år ..mycket radon i gruvor..
Vi har samma dosgränser. Jag har fått 0,2mSv sedan november 1998.
men då har du ju inte så strålande tider :wink:
De strålande tiderna stänger jag in i en bunker som är 5x10 meter i golvyta med 75 cm tjocka betongväggar och en stor port med bly.
Det är sällan som jag kör med öppen radiografering, är så omständigt att jaga undan folk mm.
Undrar om folk förstår vårat snack om strålning hit och dit? :roll:
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
tiger_elin
Posts: 17
Joined: 06 Mar 2008, 21:57
Location: Fotskäl

Post by tiger_elin »

Jag jobbar på Hajom Skjutdörrar; en dörrfabrik där vi tillverkar skjutdörrar med lyft- och glidfunktion. http://www.hajomskjutdorrar.se/

Mitt arbete består av att skruva på lister och clips, rulla i gummilist mm. Förmontering, helt enkelt! Sen står jag för en viktig del i kvalitetskontrollen, då jag är steget mellan färdigmålning och slutmontering.

Själva jobbet är kanske inte det roligaste man kan syssla med, men jag har istället desto roligare och galnare jobbarkompisar! :D
Elin Eriksson
Fotskäl

Renault Laguna -02
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Här får ni en länk om det företag jag jobbar vid.

http://www.ccivalve.com/index.html
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
sik
Posts: 128
Joined: 26 Nov 2007, 23:12
Location: Ödeshög

Post by sik »

Inga dåliga jobb ni har pöjkar!

Själv står man på ett industrigolv och kör CNC-maskin av modell stor till jättestor. Kör delar till Bla. Volvo hjullastare & lastvagnar, Atlas Copco bergborrmaskiner och Emhart Glass. Vi kör armar så ni andra kan suga i er Absolut Vodka i glassflaskor i världsklass. Deras krav är enorma då inga skarvar i flaskan får förekomma.

www.wahlquist.se
Marcus Gustafsson.
Aínt boiling rise, just burning rubber
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

sik wrote:Inga dåliga jobb ni har pöjkar!

Själv står man på ett industrigolv och kör CNC-maskin av modell stor till jättestor. Kör delar till Bla. Volvo hjullastare & lastvagnar, Atlas Copco bergborrmaskiner och Emhart Glass. Vi kör armar så ni andra kan suga i er Absolut Vodka i glassflaskor i världsklass. Deras krav är enorma då inga skarvar i flaskan får förekomma.

www.wahlquist.se
På förra jobbet körde jag bäddfräs inte så stor men 2500mm i x .har bla gjort framaxelstag till dumpers och fräst hjulaxlar till samma åt volvo... fördelen med det jobbet var att man kan fräsa lite på fritiden,kan man ju inte nu, skulle behövt en cnc fräs till mitt svänghjul.. 8)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Säljare på Siba ! =) inge mer med det =D
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Post Reply