Renault på svarta listan

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

akoi
Posts: 88
Joined: 02 Dec 2007, 20:54
Location: Siljansnäs

Post by akoi »

Vad jag förstått så är det spindel/styrleder som Renault får mest anmärkningar på,om man då byter dessa är kvaliten bättre på utbytesdelen eller är det samma sk*t.
Hade en Chrysler PT Cruiser tidigare där det fanns vissa typfel,då var det bättre att köpa s k piratdelar för dom hade bättre hållbarhet än Chrysler orginal,kanske samma med Renault

Har själv haft ca 20-tal bilar,12 olika bilmärken och dom mest felfria var har varit en Toyota Carina och Subaru 1800,Toyotan hade jag från 11000-30000 mil och gick fortfarande bra men var väldigt rostig.

Köpte min Laguna II i höstas nybesiktad så jag har ett tag kvar till besiktningen men den har inte vållat mig några större problem än.
Akoi
Laguna 3 1.5dci -11
Ford Puma -98
Mercury Cougar -69
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

Tony wrote:
RolandM wrote:En faktor i sammanhanget är att japanska bilar i regel har dyrare service (och tätare serviceintervall) än europeerna, dessutom med högre priser på reservdelar - även vanliga slitagedelar.
köper hellre 1 dyr del efter 20000mil än 4st billiga...

Man får vad man betalar för, det stämmer oftast.
Jens Håkansson - Charlscrown
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Post by RolandM »

Tony wrote:
RolandM wrote:En faktor i sammanhanget är att japanska bilar i regel har dyrare service (och tätare serviceintervall) än europeerna, dessutom med högre priser på reservdelar - även vanliga slitagedelar.
köper hellre 1 dyr del efter 20000mil än 4st billiga...
Ja det kanske är så att de länge serviceintervallerna och lägre servicepriserna på europeiska bilar är till nackdel, så man borde serva bilarna oftare till högre priser för att få bättre resultat hos bilprovningen.

Men mina franska bilar har i stort fungerat oerhört bra. Jag är inne på min andra Renault nu och jag har haft två Citroën och en Peugeot innan. Anmärkningar hos bilprovningen har hitills rört sig om lampa slocknat eller felaktigt inställda dimljus, och rost på bromsskivor bak. Det är allt jag har råkat ut för på alla mina bilar.
Dock så råkar inte japanska bilar ut för detta på Bilprovningen eftersom verkstäderna byter lampor, justerar dimljus och byter de rostiga bromsskivorna innan Bilprovningen får bilarna. (och om man tror att japanska bilar aldrig råkar ut för att lampor slocknar, bromsskivor bak rostar eller att dimljus hamnar ur läge när man kör in i en snöhög på vintern, ja den personen har en tro som inte stämmer med verkligheten).
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

rostiga bromsskivor bak,är inget som har med bilmodell att göra,det beror på han som sköter pedalerna...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Jag hoppas att Renault Nordic har en åtgärdsplan för att få bukt på det skamfilade ryktet.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Johan wrote:Jag hoppas att Renault Nordic har en åtgärdsplan för att få bukt på det skamfilade ryktet.
:lol: Läxa upp ägarna så att dom sköter sin Renault, och inte lämnar något till mr/miss besiktning att anmärka på. Hur många åker inte till besiktningen utan att ens kolla att alla lampor är hela, och tex att blinkerslamporna har tillräckligt mycket färg kvar? Simpla saker, onödiga fel.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Jag tror på gratis förbesiktning. En bättre status på märket, en produkt man köper, tar väl hand om och har mycket nytta/glädje av.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
MrSmecker
Posts: 182
Joined: 14 Apr 2006, 23:21

Post by MrSmecker »

Jag tror på gratis förbesiktning. En bättre status på märket, en produkt man köper, tar väl hand om och har mycket nytta/glädje av.
Där jag jobbar så ingår det besiktning i servicen. Funkar hur bra som helst. Kunden hämtar bilen både nyservad och nybesiktigad.
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Tjejjens Twingo -01 8800mil den 31mars -08 rätt igenom

Svärmors Clio -92 21000mil, Oktober -07 Bra att veta, Bussning länkarm dålig. 21000mil !!! ok.. det kan ja ta.

Pappas laguna 2 -03 16750mil 3dagar sen, rätt igenom

Min 21:a -92 17000mil, Rätt igenom varje år.

Mammas Twingo -96 December 07 14000 mil, Andra Styrleden fick sin första påpekan sedan ny.

Min Megane DTI -99 27000mil Januari -08, Rätt igenom.

Handhavande fel kallas det för ! Sköter man inte sin bil så blir statistiken därefter.

Märken med förbesiktning är det väl inga konstigheter att det blir bra statistik. A4 TDI i topp ?? Undrar hur många Länkarmar man har fått bytt på dessa bilar ?? och för att inte tala om luftmassemätare på 1,8T och apropå det. Bromsok bak ? varannatt år !!

Näe.. sköt bilen och kör rätt igenom istället. Skulle Renaults bilar få samma service som andra märken skulle dom inte ha några mer problem än nån annan.

Ta bara Opel Vivaro och Renaults motsvarighet. Klart att dom har bekymmer. Det är väl bland dom vanligaste transportbilarna. Och vad ja vet så sköter ett företag sina bilar som jag sköter grannens gräsmatta !

Nog om det =)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Chateau Renault
Posts: 17
Joined: 18 Nov 2007, 23:07
Location: Ödeshög

Post by Chateau Renault »

Besiktade min Laguna nyligen. No problemas!
En aningens, aningens glapp i styrlederna påpekade han, samt att han ogillade att jag monterat diodlampor till parkeringsljuset.
-Du får ha vita eller gula lampor, de där är lite blåaktiga...
-Men xenonljuset är ju också blåaktigt, svarade jag...
-Jo, det stämmer ju iofs... inget mer med det.
Christian N
Laguna II '02 V6
Strimbo
Posts: 221
Joined: 04 Nov 2007, 02:00
Location: Sollefteå

Post by Strimbo »

Min gick genom u.a nyligen också..
Daniel S

Renault Laguna -98
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Min gled igenom i måndags utan anmärkning... visst hänger det mycket på ägaren, men vissa typfel finns definitivt. På dessa kan biltillverkaren, speciellt Renault, bli bättre på att hand om.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Post by john »

Jag sköter då min bil som man ska!
Tvättas minst 2ggr i månaden för hand,servicen sköts efter boken utom olja som byts oftare.
Sen att spindelleden samt nummerskyltsbelysningen felar beror knappast på ägaren.
Tex så är insatsen för nummerskylten på en clio utsatt för smuts,vatten då den ej är skyddad underifrån.
Då är den utsatt för korrision bla. :)
John Ignell Enviken
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Var på besiktning igår och slängde käft med grabbarna som vanligt.
Fick den lite roliga påpekandet att jag känner väl till Renaults ALLA svaga punkter redan då det sällan brukar vara något att anmärka på då jag är där och en spydighet med glimten i ögat att det var väl värre med kunskapen om de starka sidorna.
Diskussisionen gled snabbt in på Audis topplacering. Min erfarenhet om bromsskivor och bromsok bak på dessa är att de ALLTID är rostskadade och får mer eller mindre bytas på serviceinspektionen, för att inte tala om alla stag i framvagnen med samanlagt 10 :!: :!: :!: kulleder / sida :roll: :roll: Tysk ingengörskonst.
De bekräftade bara det vi redan tagit upp här att vissa vekstäder och bilägare är duktiga att kalla in bilarna på kontroller innan besiktning.
Sedan skall jag inte säga annat än att Laguna II spindelleder och styrleder samt bakvagnsbussningar är skräp från börgan men har nog blivit bättre.
Och espace IV använder samma leder i framvagnen som Lagunan, konstigt att den fick dåligt betyg då :roll:
Annars tycker jag att de som servar sin bil regelbundet hos en verkstad som är vaken och har ögonen öppna för förebyggande underhåll har en ganska problemfri Renault.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

ägaren kan ganska lätt kolla att en lampa lyser,gör man inte det borde man nog inte köra bil,bara viljan att göra det.. vissa saker kan man ju inte kolla så lätt själv typ styrled,spindelleder osv,men en lampa kan man kolla tycker jag..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply