Engagerade medlemmar - hur kan vi hjälpa till i klubben?

Frågor ang. medlemskap, vad klubben står för, hur vi är organiserade, förslag till styrelsen, årsmötet och övrig administration.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Engagerade medlemmar - hur kan vi hjälpa till i klubben?

Post by kmfdm »

Optimist trots allt :lol: Jag inbillar mig att det faktiskt finns folk därute som skulle vilja göra mera i klubben och för klubben. Inte bara sitta med armarna i kors och vänta på att ni i styrelsen skall göra allting, eller servera oss medlemmar ett fett bord med godsaker.

Om medlemmarna vill jobba mera ideellt för CRS. Hur engagerar vi oss, och vad kan vi bidra med? Jag tänker inte snacka för min egen del, men finns det folk därute som vill bidra med det dom kan, kanske det behövs en liten kanal för att fånga upp dessa personer så att de kan hitta varandra och gemensamma intressen.
Idrottsklubbar har aldrig engagerat mig, men deras arbetsmetoder kanske inte är så fel när det gäller att ta tillvara ev. glöd och vilja hos sina medlemmar. Många gör saker ideellt för att få ihop pengar och fixar saker tillsammans. Finns det sån vilja i klubben kan det säkert vara några som hittar varandra och kan driva igenom både det ena och det andra.

Bara ett förslag att folk som är intresserade, talar om det för varandra, och berättar vad dom är bra på, eller kan göra/ta hand om.

Ex: Jag heter Kalle. Jag är kock. Om vi skall grilla korv på en träff nån gång så kan jag vara grillmästare och fixa hemkörd potatissallad billigare.
Jag heter Rudolf. Jag har en bondgård med stora marker. Där kan vi ha en träff nån gång. Det får plats massor av bilar...
Jag heter Filippa. Jag är körskollärare. Jag kanske kan se till att vi kan få låna en halkbana billigare för att ha lite halkkörning för medlemmarna om de är intresserade. Jag heter Adolf. Jag kan flytande tyska, och kan vara guide/tolk när klubben gör en resa till F1 på Hockenheim.
Alla exempel ovan, bara tagna ur luften, så jag hoppas ingen medlem känner sig träffad :oops:

Det behövs inte så mycket för att folk skall engagera sig. Lite uppmuntran och respons, kommunikation, feedback och återkoppling. Det kanske kan hjälpa några att hitta varandra - även om medlemmarna är väldigt spridda i Sverige.

Pelle kanske bor i STHLM, men har kompisar i Sundsvall som han hälsar på väldigt ofta. Pelle vill ha en vinterträff, så han engagerar sig tillsammans med de som bor i norrland i klubben. Tja - och så fortsätter vintersagan :lol: CRS första vinterträff - wow :shock:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

kan lägga till det jag sagt i någon annan tråd.
Har man ideér så är man får man gärna presentera dessa för styrelsen. Alla ideér motages. men det bästa är att man redan funderat på hur man kan genomföra ideén samt kanske även vara beredd att hjälpa till. Det går självklart bra att bara ge förslag på olika saker men det är då inte säkert att styrelsen har kapasiteten att driva igenom detta.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

mange wrote:kan lägga till det jag sagt i någon annan tråd.
Har man ideér så är man får man gärna presentera dessa för styrelsen. Alla ideér motages. men det bästa är att man redan funderat på hur man kan genomföra ideén samt kanske även vara beredd att hjälpa till. Det går självklart bra att bara ge förslag på olika saker men det är då inte säkert att styrelsen har kapasiteten att driva igenom detta.
OK! Hur funkar era möten, bestämmer ni datum långt i förväg då ni skall träffas? Är det "öppna möten", eller slutna - dvs bara styrelsemedlemmar är välkomna - eller får vanliga medlemmar närvara också? Kanske finns medlemmar i STHLM´s trakten som har bra idéer och vill presentera grejor för er - eller - för all del andra medlemmar i landet med idéer/funderingar som ni skulle kunna ta upp på era möten om de tar kontakt med er.
Lite info till medlemmarna vad som ev. är på G kanske kunde finnas på hemsidan när ni haft möten. Bara ett förslag, för ni för väl protokoll på mötena. Enkelt att lägga upp på hemsidan och de som vill kan ta del av det och engagera sig (om de vill och om ni behöver hjälp)
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

mötena sker med jämna mellanrum och datum och tid brukar bestämmas någon vecka i förväg, mötena protokollföres. Vet inte hur vi ställer oss till att medlemmar kommer på mötena. men det är ju att bara styrelsen som kallas. i protokollen står det som diskuterades samt vad som beslutades och vem som skall göra vad. i slutänden så syns det som beslutades som tex att en träff annordnas, en kalender kommer som julklapp en ny flagga köpts till klubben.

att angagera sig i klubbengör man genom att kontakta styrelsen.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

mange wrote:mötena sker med jämna mellanrum och datum och tid brukar bestämmas någon vecka i förväg, mötena protokollföres. Vet inte hur vi ställer oss till att medlemmar kommer på mötena. men det är ju att bara styrelsen som kallas. i protokollen står det som diskuterades samt vad som beslutades och vem som skall göra vad. i slutänden så syns det som beslutades som tex att en träff annordnas, en kalender kommer som julklapp en ny flagga köpts till klubben.

att angagera sig i klubbengör man genom att kontakta styrelsen.
OK, vad funkar bäst när man skall kontakta er?
Mail, forumet , telefon eller i verkligheten?
Är ni lika bra på alla grejor allihopa, eller har ni olika "specialområden"?
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

telefon funkar alltid. Mail/ forumet funkar med mig 8) eller ta kontakt under en träff.
Allt tas upp med de andra i styrelsen.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Post Reply