CRS - Hur är klubben organiserad - Ideell förening?

Frågor ang. medlemskap, vad klubben står för, hur vi är organiserade, förslag till styrelsen, årsmötet och övrig administration.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

CRS - Hur är klubben organiserad - Ideell förening?

Post by kmfdm »

Hallo!

Har lite frågor.
Hur är Club Renault Suède organiserat? Är det som en ideell förening, eller vad gäller? Har klubben något organisationsnummer?
Har ni (styrelsen) funderat på att det ev. går att fixa andra intäkter till klubben än enbart medlemsavgifterna?
Ingenting är nämligen omöjligt, bara man undersöker saker och tar reda på hur man skall gå tillväga.

Det kanske finns medlemmar som kan/vill göra nåt för att dra ihop pengar till sina aktiviteter inom klubben. Kanske man kan hjälpa dem att hjälpa sig själva? Kan sportfånarna, så kan andra.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
t80196
Forumpolis
Posts: 432
Joined: 11 Apr 2003, 23:55
Firstname: Mats
Surname: Grimme
Location: Bromma

Post by t80196 »

Det stämmer, CRS är en ideell förening, men det finns inget orgnr, det måste man ansöka om hos Skatteverket, och det finns ingen anledning att göra det med det omfattningen på verksamhet som vi har.

Styrelsen har inte funderat på alternativa intäkter till klubben, du får gärna göra det om du vill.
Mats Grimme - Stockholm, Bromma
Gillar mest gammelbilar.

Renaultlös för närvarande, men har andra kul leksaker i garaget
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

t80196 wrote:Det stämmer, CRS är en ideell förening, men det finns inget orgnr, det måste man ansöka om hos Skatteverket, och det finns ingen anledning att göra det med det omfattningen på verksamhet som vi har.

Styrelsen har inte funderat på alternativa intäkter till klubben, du får gärna göra det om du vill.
Ok, om och när jag får tid kan jag ev. kolla upp lite. Finns en del man skulle kunna göra om intresse finns.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Skaffa medlemmar är ett jäkligt bra sätt att få intäckter...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Tony wrote:Skaffa medlemmar är ett jäkligt bra sätt att få intäckter...
Hur menar du? Utveckla gärna :)
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Post by Cherie »

Kan ta lång tid att värva så många medlemmar att det skulle generera i några större inkomster.

Vi i klubben, förutsatt att man vill, skulle ganska "lätt" kunna dra in ganska mycket pengar genom olika aktiviteter.
Dessa aktiviteter skulle kunna vara banracing, resor, träffar etc.
Vet att det finns många som vill att det händer något, men då kanske man måste bjuda till själv lite också. :D
Om jag tolkat detta rätt, så skulle exempelvis 25 driftiga personer i klubben dra in 40 000 kr / år genom att sälja 4 / lotter per medlem och vecka. Låter kanske jobbigt men möjligheten finns.

Se länk där du själv kan ställa in antalet lotter etc.
http://www.folkspel.se/Templates/Folksp ... __753.aspx

Om inte klubben i sin helhet vill så kanske det finns medlemmar i distrikten som är driftiga och villiga att sälja. Finns det i så fall något hinder från styrelsen?
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

du får gärna sälja mina 4 lotter varje vecka,vilket jävla jobb att hålla på att sälja lotter... vi kan ju sälja frallor alla åker till stockholm och hämtar dom och delar ut på vägen hem..... nej men allvarligt talat varför är ni så intresserade för att dra in massa pengar till klubben..??vad skall vi göra med dom..
dra in pengar på banracing går nog bra om man har en racerbana,jag har ingen vet ingen i klubben som har någon heller..Bilsport har redan sådana evanemang som folk är villiga att betala för att se tex elmia 75.285pers betalade 200kr för att komma in.. ca 15mille minus hyra som nog inte är 15mille för 4 dagar..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Post by Cherie »

Vad trevligt, då har jag möjlighet att sälja 8 lotter.

Om man vill ha lite sköj utöver vanlig däcksparkning så kostar det tyvärr en peng. Vill man arrangera något för klubbens medlemmar så kan det vara en förutsättning om pengar finns. Finns det resurser så är jag övertygad att saker går att genomföra. Hur får man dessa resurser? Genom egna besparningar eller sponsorer? Eller kanske genom försäljning av lotter. Jag har inte sagt att vi skall ha detta i vår klubb, jag talar bara om att det finns möjligheter.

Som jag tidigare skrev så kan det vara allt från någon gemensam resa, stor träff eller banracing. Allt är ju möjligt. Varför se problem i allt?

Exempel på vad dessa pengar skulle kunna gå till.

http://www.magicracing.se/

http://www.worldseriesbyrenault.com/

http://www.paris.fr/portail/accueil/Por ... ?page_id=1

Trodde ärligt att detta var en klubb som alla andra. Vet många bilklubbar som satsar på sina medlemmar där de flesta medlemmar är aktiva, vilket betalas tillbaks genom gemensamma aktiviteter, resor studiebesök you name it! Vad skiljer den här klubben åt? Vi har exempelvis ingen klubblokal, det skulle ju också kunna finansieras genom ett aktivt engagemang från medlemmarna. Ok att det är jobbigt men det kan ju löna sig. Bara ett förslag inget annat.
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Cherie wrote:Vad trevligt, då har jag möjlighet att sälja 8 lotter.

Om man vill ha lite sköj utöver vanlig däcksparkning så kostar det tyvärr en peng. Vill man arrangera något för klubbens medlemmar så kan det vara en förutsättning om pengar finns. Finns det resurser så är jag övertygad att saker går att genomföra. Hur får man dessa resurser? Genom egna besparningar eller sponsorer? Eller kanske genom försäljning av lotter. Jag har inte sagt att vi skall ha detta i vår klubb, jag talar bara om att det finns möjligheter.

Som jag tidigare skrev så kan det vara allt från någon gemensam resa, stor träff eller banracing. Allt är ju möjligt. Varför se problem i allt?

Exempel på vad dessa pengar skulle kunna gå till.

http://www.magicracing.se/

http://www.worldseriesbyrenault.com/

http://www.paris.fr/portail/accueil/Por ... ?page_id=1

Trodde ärligt att detta var en klubb som alla andra. Vet många bilklubbar som satsar på sina medlemmar där de flesta medlemmar är aktiva, vilket betalas tillbaks genom gemensamma aktiviteter, resor studiebesök you name it! Vad skiljer den här klubben åt? Vi har exempelvis ingen klubblokal, det skulle ju också kunna finansieras genom ett aktivt engagemang från medlemmarna. Ok att det är jobbigt men det kan ju löna sig. Bara ett förslag inget annat.
Tycker att det är en rätt bra idé - vill man något kan man inte förvänta sig att få allt serverat på fat med guldkant. Varför inte undersöka om det finns personer som är intresserade å starta en "Aktiv sektion", givetvis förankrat hos Styrelsen...kanske genom en motion där man förklarar hur man skall gå tillväga etc. Kör en test-sektion ett år å ser vad det kan ge. Dom som drar in pengarna, får givetvis spendera dem. 25 pers säljer 4 lotter/vecka, och får ihop ca 40 000 på ett år. Hur omöjligt är det? Hur roligt kunde man ha för den pengen? Resebidrag till F1 race. Hyra en bana med instruktörer en hel dag å bara köra köra. Skriv en motion, du kan inte få mera än ett nej i värsta fall, och att det inte funkar. Fast om man inte testar så kan man inte veta.

Klubblokal är nog kört...om det inte skulle finnas en rullande sådan - som kunde vara högkvarter på träffar å dylikt. En gammal charmig Trafic kanske, lite roligt målad. Finns ju många duktiga hemmapulare å mekare i klubben som kanske...Nä. Vem skulle stå för den och härbärga den? Försäkring etc..
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Lotter. Denna fråga har tagits upp tidigare och svaret är de samma. Vi ser inte att en lotteriförsäljning är något för oss. det är mycket jobb för att driva igenom något sådant och som vi (styrelsen) kände så var det inte värt det.
Jag tycker att vi istället skall satsa på att få mer folk till träffarna genom att ha återkommande träffar. (jag tror inte att man lockar mer folk bara för att man gör en massa dyra saker).

(kommer ihåg när man fick sälja lotter som barn man sålde några men de som var över fick oftast morsan /farsan och farmor 8) )
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Post Reply