Problem med bensintank till Floride

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
1898
Posts: 98
Joined: 11 May 2012, 14:47
Location: Färila

Problem med bensintank till Floride

Post by 1898 »

Bensintanken på min Floride har fått botten intryckt rejält nån gång för länge sedan, så den rymmer inte så jättemycket bensin längre, och sedan har den stått stilla under årtionden och fått rost och avlagringar invändigt. Det blir problem med förgasaren hela tiden trots två bränslefilter.
Tanken är nog inte utrostad dock. Kan man få tag på en ny tank, jag har inte hittat någon på nätet.
Är det samma bensintank till Floride som till Dauphine?
Annars blir man väl tvungen att skära upp tanken för att rikta den och rengöra den ordentligt, och sedan svetsa ihop den igen?
Per Arne Almeflo
Nu: Renault Floride, Renault Kadjar
Förr: Renault 12, Renault 16, Renault Clio, Renault Megane Scenic, Renault Megane Sports Tourer
Kurtivan
Posts: 51
Joined: 14 Oct 2016, 08:57
Firstname: Berth
Surname: Söderlind
Location: Bredbyn

Re: Problem med bensintank till Floride

Post by Kurtivan »

Tips man brukar se är att om man kan ta loss den så sätter man fast den på en betongblandare, häller i några liter diesel, kastar i ett par nävar med skruvar och muttrar, sen kör man igång blandaren.
Berth Söderlind
1898
Posts: 98
Joined: 11 May 2012, 14:47
Location: Färila

Re: Problem med bensintank till Floride

Post by 1898 »

Nja, det ska gå att kontrollera att det blir helt rent, så nytt eller öppnat är det som gäller.
Per Arne Almeflo
Nu: Renault Floride, Renault Kadjar
Förr: Renault 12, Renault 16, Renault Clio, Renault Megane Scenic, Renault Megane Sports Tourer
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Problem med bensintank till Floride

Post by mange »

Samma tank som till Dauphine. har inte sett någon nytillverkad men inte omöjligt att det finns. leta på franska resrevdelssidorna så kanske du hittar en.

Citronsyra kan även det fungera bra för rengöring/ borttagning av rost
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
1898
Posts: 98
Joined: 11 May 2012, 14:47
Location: Färila

Re: Problem med bensintank till Floride

Post by 1898 »

Har fått nu hem en ny bensintank från Der Franzose.
I reparationshandboken till Floride står att man ska lossa påfyllningsanslutningen och bränsleröret och tankmätaranslutningen på ovansidan av tanken och sedan skruva loss tanken.
Bränslerörets gummislangstump ser jag från motorrummet, men hur kommer man åt att lossa det andra ovanpå tanken när den sitter på plats?
Per Arne Almeflo
Nu: Renault Floride, Renault Kadjar
Förr: Renault 12, Renault 16, Renault Clio, Renault Megane Scenic, Renault Megane Sports Tourer
1898
Posts: 98
Joined: 11 May 2012, 14:47
Location: Färila

Re: Problem med bensintank till Floride

Post by 1898 »

OK, när man tar bort bakhjulet så får man en liten öppning från sidan av hjulhuset, precis så mycket som behövs för att kunna lossa sllangklämmorna, och tankmätarkontakten kan man ta bort när man sänkt ner tanken en liten bit.
En spännande detalj som jag hittade vid demonteringen var att man verkar borrat fast plastinnerskärmen igenom bensinpåfyllningsröret!
Per Arne Almeflo
Nu: Renault Floride, Renault Kadjar
Förr: Renault 12, Renault 16, Renault Clio, Renault Megane Scenic, Renault Megane Sports Tourer
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Problem med bensintank till Floride

Post by Stymie »

1898 wrote: En spännande detalj som jag hittade vid demonteringen var att man verkar borrat fast plastinnerskärmen igenom bensinpåfyllningsröret!
Hoppsan!
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
1898
Posts: 98
Joined: 11 May 2012, 14:47
Location: Färila

Re: Problem med bensintank till Floride

Post by 1898 »

Den nya tanken visade sig läcka i skarven mellan nedre och övre halvan.
Jättetrist!
Ska jag försöka byta mot en ny pirattank som kanske är lika dålig, eller är det bättre att täta den som jag redan har med någon sorts tankförsegling eller epoxigrund?
Per Arne Almeflo
Nu: Renault Floride, Renault Kadjar
Förr: Renault 12, Renault 16, Renault Clio, Renault Megane Scenic, Renault Megane Sports Tourer
Kurtivan
Posts: 51
Joined: 14 Oct 2016, 08:57
Firstname: Berth
Surname: Söderlind
Location: Bredbyn

Re: Problem med bensintank till Floride

Post by Kurtivan »

Det upptäckte du först när du monterat den, eller? Känns ju som man skulle litat på tätheten om den är ny.
Berth Söderlind
1898
Posts: 98
Joined: 11 May 2012, 14:47
Location: Färila

Re: Problem med bensintank till Floride

Post by 1898 »

Precis tanken är ny, och har en svetssöm runt flänsen mellan över och underdel, som är körd med typ en punktsvetsmaskin, men mellan två trissor som man styr tanken runt.
Sedan ska den väl täthetsprovas med tryckluft i vattenbad.
Det borde bli tätt, men om man har för lite tryck eller för lite ström eller missar överlappet lite när man kommit runt så kan det säkert bli en liten aning otätt.
Jag har målat på tanken extra färg utvändigt, för det var så tunn svart färg på den, och sprutat den med rostskyddsmedel, så nu är det ju som det är.
Men jag såg hur en tillverkare av tankförseglingemedel formulerade sig:
"Medlet är lämpligt för gamla rostiga tankar på veteranbilar och nytillverkade eftermarknadstankar från Kina."
Tydligen kan man vänta sig att dessa eftermarknadstankar ska läcka lite, om man inte garderar sig!
Jag funderar nu på detta polyuretanbaserade medel:
http://www.oldieoel.de/product_info.php ... no_boost=1
och kanske detta medel för att få det att fästa bättre:
http://www.oldieoel.de/product_info.php ... no_boost=1
Priserna är humana och jag tycker det ser pålitligt ut, men jag vet ju inte. Polyuretan ska väl tåla de flesta kemikalier utom möjligen terpentin, så på det sättet ska det väl inte vara några problem.

Alternativet är väl detta, som kostar betydligt mer, men är det värt merkostnaden?
http://www.restom.se/product.html/tankt ... egory_id=9
Godkänt av franska armén är ju ett starkt argument, visserligen!
Per Arne Almeflo
Nu: Renault Floride, Renault Kadjar
Förr: Renault 12, Renault 16, Renault Clio, Renault Megane Scenic, Renault Megane Sports Tourer
1898
Posts: 98
Joined: 11 May 2012, 14:47
Location: Färila

Re: Problem med bensintank till Floride

Post by 1898 »

Nu erbjuder Der Franzose gratis returfrakt och ny utbytestank, så jag testar det förstås, och hoppas att nya tanken är helsvetsad.
Per Arne Almeflo
Nu: Renault Floride, Renault Kadjar
Förr: Renault 12, Renault 16, Renault Clio, Renault Megane Scenic, Renault Megane Sports Tourer
1898
Posts: 98
Joined: 11 May 2012, 14:47
Location: Färila

Re: Problem med bensintank till Floride

Post by 1898 »

Nu har jag fått den nya tanken, och den läcker förstås lite grann genom sömsvetsen den också! Ändå har man kört sömsvetsen två varv. Det var väl lite för låg strömstyrka eller så har man kört lite för fort.
:x
Dessutom så verkar skruvhålen för givaren till tankmätaren gängade med handhållen maskin, så att skruvarna pekade snett och vint åt alla håll. Sämre än om en omotiverad högstadie-PRAO skulle gjort det. Så hålen måste gängas om för att kunna skruva fast givaren.

OK, men då har jag lärt mig det, Kina-tankar måste alltså tätas innan montage!
Borde väl gå att få lite återbetalning från leverantören för att dom slipper hantera garantisaken mer?
Frågan är nu bara vilket tätningsmedel jag ska välja?
Enkomponents polyuretan torde ju vara betydligt enklare att jobba med, frånsett att det är billigare. Men epoxi kanske känns mer beprövat och långtidssäkert, vad säger ni?
Per Arne Almeflo
Nu: Renault Floride, Renault Kadjar
Förr: Renault 12, Renault 16, Renault Clio, Renault Megane Scenic, Renault Megane Sports Tourer
1898
Posts: 98
Joined: 11 May 2012, 14:47
Location: Färila

Re: Problem med bensintank till Floride

Post by 1898 »

Nu har jag köpt hem en "super kit" från Restom, blir lite slaskande med vätskor i helgen alltså!
Sen ska väl tanken bli tät i alla fall.
Per Arne Almeflo
Nu: Renault Floride, Renault Kadjar
Förr: Renault 12, Renault 16, Renault Clio, Renault Megane Scenic, Renault Megane Sports Tourer
Post Reply