R16 och startvev?

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
jacob
Posts: 81
Joined: 17 Jul 2007, 00:47
Location: Marieholm, Skåne

R16 och startvev?

Post by jacob »

Jag (och många med mej, tycks det) trodde att R16 skulle gå att starta med vev vid behov. Men på min (-69 R1150) finns inga spår av detta. Hur är det med den saken? Är det en myt?
/J
Image
Uppväxt i -65 R8. Kör -69 R16 och -66 folkabuss. Hottar en -71 Tjorven.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: R16 och startvev?

Post by Dennis »

Hur tror du det skulle gå till? Du har ju växellådan framåt så var skulle du koppla veven på motorns vevaxel i såna fall?
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
jacob
Posts: 81
Joined: 17 Jul 2007, 00:47
Location: Marieholm, Skåne

Re: R16 och startvev?

Post by jacob »

Genom växellådan, som på t.ex. gangstercittror och tidiga paddor, som är byggda på samma vis och är vevbara.
/J
Image
Uppväxt i -65 R8. Kör -69 R16 och -66 folkabuss. Hottar en -71 Tjorven.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: R16 och startvev?

Post by Dennis »

jacob wrote:Genom växellådan, som på t.ex. gangstercittror och tidiga paddor, som är byggda på samma vis och är vevbara.
/J
Inte på 16 och den motorn hade man inte orkat veva igång iallafall. 16 TS hade hyfsat hög kompression.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Magnus Bjelk
Posts: 162
Joined: 09 Dec 2002, 10:07
Location: Malmö
Contact:

Re: R16 och startvev?

Post by Magnus Bjelk »

R16 har aldrig haft startvev, bara domkraftsvev...

R4:an, och eventuellt någon Rodeo modell, var nog de sista Renaulterna med vevstart. R12 var förberedd (hål i fronten och kofångaren) men saknade klon på remskivan. På min 12:a satte jag dit en remskivebult från R8 och sedan var det bara att veva på :D
Magnus Bjelk
E-mail:magnus@r16site.com
Web:www.r16site.com
User avatar
jacob
Posts: 81
Joined: 17 Jul 2007, 00:47
Location: Marieholm, Skåne

Re: R16 och startvev?

Post by jacob »

OK. Tack för svaren. Det var synd; det hade varit kul att kunna veva också.
/J
Image
Uppväxt i -65 R8. Kör -69 R16 och -66 folkabuss. Hottar en -71 Tjorven.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: R16 och startvev?

Post by Dennis »

jacob wrote:Genom växellådan, som på t.ex. gangstercittror och tidiga paddor, som är byggda på samma vis och är vevbara.
/J
Renault kanske litade lite mer på sina startmotorer eller elsystem än Citroen :mrgreen:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Re: R16 och startvev?

Post by Mathias »

Har sett att min R5:a har vevuttag i frontplåten, men såklart inget uttag på remskivan då motorn är en tvärställd B14.

Vet någon om det fanns vevstart även på Super 5:an eller kanske det är något som levt kvar sedan ur-5:ans tid?
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
El Hurto
Posts: 16
Joined: 20 Feb 2011, 15:25
Location: Sollentuna

Re: R16 och startvev?

Post by El Hurto »

R4 och möjligen de allra första exemplaren av R6 gick att veva igång, precis som B11, men på R4 R6 roterade motorn "moturs" för att den skulle gå att veva igång (eftersom vevskruven satt i fel ände. Det är därför en 3-lagrad R4-motor inte går att använda i en Doffe eller 4CV, trots att det egentligen är "samma" motor).

Renault ville väl inte att R4-ägarna skulle försöka veva igång motorerna baklänges... Eller också för att inte verkstäderna skulle kunna använda redan inköpta kamaxlar och vevaxlar i lager till 4CV och Doffe. Då hade ju inte fabriken fått leverera reservdelar till R4 i samma utsträckning. Dessutom hade det varit ännu enklare att hålla igång gamla 4CV som bruksbilar och det ville man inte heller... Helst skulle ju de nerlagda modellerna skrotas ut snarast möjligt.
Trots idoga försök överlevde ändå ett relativt stort antal 4CV...

Vevmöjligheten på R4/R6 försvann runt 69-70 års modell, trots att vevhålet i stötfångaren levde kvar ytterligare några år.
R16-motorn roterar "medurs", precis som de vevbara svansmotormodellerna, R5 med 5-lagrad vevaxel (R5L och svenska "5TL" 1976-81 hade 3-lagrade R4-motorn), R6TL, R12, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 25, 30 Fuégo, Clio, Laguna osv...
R14 har Peugeot/Cittroën/Talbot-motor.

Superfemmans "vevhål" har väl att göra med ett säkerhetsstag, som ska hindra motorn från att tippa uppåt vid acceleration ifall växellådsfästet eller motorfästet har släppt i vulkningen?
Leif Hurtig
User avatar
hkc616
Posts: 111
Joined: 26 May 2012, 09:52
Firstname: Fredrik
Surname: Nilsson
Location: Moheda
Contact:

Re: R16 och startvev?

Post by hkc616 »

Magnus Bjelk wrote:R16 har aldrig haft startvev, bara domkraftsvev...

R4:an, och eventuellt någon Rodeo modell, var nog de sista Renaulterna med vevstart. R12 var förberedd (hål i fronten och kofångaren) men saknade klon på remskivan. På min 12:a satte jag dit en remskivebult från R8 och sedan var det bara att veva på :D
Hur är det med Renault 1300-motorerna som DAF lånade till DAF 66, skulle det kunna gå att fixa vevstart på en sådan på liknande sätt som ovan?

/Fredrik
User avatar
Magnus Bjelk
Posts: 162
Joined: 09 Dec 2002, 10:07
Location: Malmö
Contact:

Re: R16 och startvev?

Post by Magnus Bjelk »

Hur är det med Renault 1300-motorerna som DAF lånade till DAF 66, skulle det kunna gå att fixa vevstart på en sådan på liknande sätt som ovan?
Sticker vevaxeln ut framåt med en bult i mitten så borde det väl gå. Bara att borra hål i fronten :?
Tänk bara på att det måste finnas ett stöd en bra bit från motorn, typ under/i kofångaren för att staga upp veven vid vevning. Se också till att du får ta i en tillräckligt lång vev, vet inte om Caravelle eller R10 har längst. R18 har också en lång vev, men den är inte härdad utan böjer sig som kokt spagetti :D
Magnus Bjelk
E-mail:magnus@r16site.com
Web:www.r16site.com
User avatar
hkc616
Posts: 111
Joined: 26 May 2012, 09:52
Firstname: Fredrik
Surname: Nilsson
Location: Moheda
Contact:

Re: R16 och startvev?

Post by hkc616 »

Jo det gör den, frågan är bara om motorn har rätt kompression och snurrar åt rätt håll. Det skall tydligen vara en "Cxe" eller "810" motor, säger mig ingenting tyvärr

Så här ser motorn ut framifrån och det är en bult som håller remskivan på vevaxeln.

Image

/Fredrik
Post Reply