Kylarläckage

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Kylarläckage

Post by Mathias »

Skulle ut och starta upp R10:an idag. Har den undanställd för vintern och hade därför inte startat den på ett tag, så jag tog med ett batteri ut till garaget och satte i. Får då se att det hade runnit lite glykol på utsidan av kylaren. Startade iaf, varmkörde och åkte en lite kortare tur. Inspekterade sedan när jag stängt av motorn och det var tryck i kylsystemet.

Det hade börjat läcka i lödningen till det rör där slangen sitter som går till expansionskärlet [V] Trist med tanke på att det är svårt att göra lagningar (löda) i mässing så att det blir tätt igen. Kan inte riktigt begripa hur läckaget kommit till, men det måste ha blivit ngt övertryck i kylsystemet sist jag körde bilen innan undanställningen för vintern. Samtidigt har det inte kommit ut ngn kylvätska via "övertrycksventilen" i kylarlocket. Någon annan som haft liknande problem med sådana gamla kylare med över och underdel i mässing? Är det slaglödning som gäller, eller hur "lagar" man en sådan ev. spricka i mässingen så det håller?
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Hej
Förmodligen har du en svaghet i själva lödningen som gjort att du fått en "por" som läcker. När kylaren blir varm går hålet ihop eftersom materialet utvidgas av värmen (skolfysik). Det är inte så troligt att det är hål i själva mässingen. För att laga permanent får du tyvärr ta ur kyleren och slaglöda med gas, dvs förmodligen anlita en kylarfirma. Försök inte med tenn eller "undermedel" att hälla i kylet! Men å andra sidan, så långe det bara läcker lite då bilen står kall kanske man kan leva med det, tills det blir dags att göra ett större motorjobb?
mvh/Håkan/tät R4
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

[:)][:(]ta ur kylaren och löd med gas/lödetnn så blir det bra [;)]
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

för att laga ngt sånt ska man inte använda tenn utan antingen TIG svetsa lr gassvetsa ihop detta så håller det ihop. Då det är mässing som de oftast e så e gassvetsning som håller
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Tack för tipsen! [:)]

Jag kommer nog att lämna bort lödningen till en kylarfirma. Lika bra att få det vettigt gjort, jag kan inte slaglöda själv nämligen. Tänker inte prova med kylartätning heller, jag tror inte på dessa "undermedel". Risken är bara att de korkar igen kylaren!

Jag tror också att det är i själva lödningen det läcker. Ser nästan ut som en liten spricka mellan lödning och mässing. Lite synd att det börjar läcka just nu. Har haft ur kylaren två gånger tidigare i den bilen. Först när jag bytte vattenpumpen för två år sedan och sedan i år när jag lyfte ur motorn för kopplingsbyte. Renoverade då även motorrummet (inte så roligt att få glykol överallt i ett nyrenoverat motorrum) och bytte samtliga kylarslangar.

Jag var väldigt försiktig när jag monterade tillbaka kylarpaketet och satte dit slangarna. Slanganslutningarna på kylaren är ju ganska känsliga i lödningarna. Tål t.ex. inte mycket spänningar mellan slang och anslutning förrän det är risk för sprickor. Speciellt övre kylarfästet på 10:an som finns fram till 1967 års modell är väldigt känsligt. På årsmodell -68 är detta omgjort till ett likadant fäste som det nedre, vilket är mycket tåligare. Min far hade en del problem med kylare på sina 8/10 förr i tiden. Fick sprickor i lödningarna som han lämnade bort för lagning. Tyvärr höll iaf inte lagningarna alltid sedan det väl blivit läckage [V]
kent
Posts: 65
Joined: 06 Jan 2003, 13:19
Location: Sweden
Contact:

Post by kent »

Att lämna bort kylaren låter bra, för det finns en viss risk att skadan blir värre än den var från början om man löder eller tig svetsar på amatörnivå. Jag lämnade in min kylare till 12an på renovering. De tog isär cellpaketet och la det och gavlarna i nån syra så 30 års avlagringar och annan sk*t lossnade. Sedan lödde de ihop den provtryckte och lackerade den så den ser ut som ny.
(Detta var inte helt gratis) Bilhobby är inte billigt - men roligt.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Hallå
Det låter inte roligt. men de e sånt som händer jag håller med de andra tipsarna lämmna ifrån dig jobbet till en som kan :)
de sista som hände med min doffe innan vintervilan var antingen bränd avgasventil eller kolvringarna på en cylinder som inte ville vara med längre... men men det är sånt som händer när man håller på med bilar.. så förhoppningsvis så hinns det med ett motorbyte i vinter så man kan ut å åka lite till våren. vrooom
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mange</i>
<br />Hallå
Det låter inte roligt. men de e sånt som händer jag håller med de andra tipsarna lämmna ifrån dig jobbet till en som kan :)
de sista som hände med min doffe innan vintervilan var antingen bränd avgasventil eller kolvringarna på en cylinder som inte ville vara med längre... men men det är sånt som händer när man håller på med bilar.. så förhoppningsvis så hinns det med ett motorbyte i vinter så man kan ut å åka lite till våren. vrooom
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tjena! Kul att du är här igen [:)] Dock trist att Doffen fått motorproblem. Hoppas att den blir OK till sommarsäsongen!
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Jora doffen skall väl förhoppningsvis vara klar till långholmsträffen, har skaffat mig en motor så de e bara att byta.
Har inte tillgång till nätet så ofta nuförtiden hinner därför inte svara på så många inlägg.... men långholmsträffen jag doffe du med en "tät" tia de låter bra...eller
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mange</i>
<br />Jora doffen skall väl förhoppningsvis vara klar till långholmsträffen, har skaffat mig en motor så de e bara att byta.
Har inte tillgång till nätet så ofta nuförtiden hinner därför inte svara på så många inlägg.... men långholmsträffen jag doffe du med en "tät" tia de låter bra...eller
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jo, det låter kul! Hoppas att jag kan komma dit nästa år, har ej varit på den träffen tidigare. Kul ifall vi blir några "tjugoplusare" där (bilar alltså [:D])
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Nu är kylaren urplockad, lödning utförd och kylaren tät. Återstår omlackering av kylare och montering, samt lite annat småfix och allmän översyn inför sommarsäsongen [:)]
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Jaha då är du snart klar... själv har jag nu i helgen bytt motorn på doffen....den gick bra blev lite dimmigt i gararget bara[:D]...har nu bara lite småplock att fixa innan sommarsäsongen
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mange</i>
<br />Jaha då är du snart klar... själv har jag nu i helgen bytt motorn på doffen....den gick bra blev lite dimmigt i gararget bara[:D]...har nu bara lite småplock att fixa innan sommarsäsongen
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Great då blir det snart åka... [:D][;)]
Post Reply