Växellådshaveri på R12

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Magnus Bjelk
Posts: 162
Joined: 09 Dec 2002, 10:07
Location: Malmö
Contact:

Växellådshaveri på R12

Post by Magnus Bjelk »

Växellådan på min 12 kombi gav upp förra veckan. Har inte hunnit ta ur lådan ännu, men allt tyder på att en kugge på pinjongen eller diffen har gett upp.
Small bara till vid normal fullgasacceleration. Sedan knakade det och vibrerade det i lådan så fort man nuddade vid gasen. Värre ju mer man gasade. Lyckade krypköra några hundra meter och parkera. Sedan var det bara att ordna bärgning.

Det tristaste är att det står ett långtidsprojekt i garaget så all mekning får bli utomhus. Tack och lov är det bara några enstaka minusgrader här nere i södra Sverige.

Eftersom 12:an är min enda vinterbruksbil har jag blivit tvungen att lägga på vinterdäcken på 17 och skicka ut den i saltslasket.

Fortsättning följer...
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Usch, det där var inte kul. Ena gammelbilen trasig och den andra ute i slasket! Fick förresten göra det samma häromsistens när den moderna bilen inte startade, fich jag ta R4 -68 som stått 2 månader, lite stargas bara så var vi ute i vätan!
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Trist, det låter verkligen inget roligt, och att det dessutom skulle behöva hända precis mitt i vintern. Att lyfta ur växellådan innebär väl ganska så mkt jobb? Verkar besvärligt att göra en så stor "operation" utomhus i kylan. Finns där ingen "gör det själv-verkstad" så du kan bogsera dit bilen och hyra bara över en helg eller så?

Tråkigt att du måste ta ut din fina R17 i saltslasket [:(]
User avatar
Magnus Bjelk
Posts: 162
Joined: 09 Dec 2002, 10:07
Location: Malmö
Contact:

Post by Magnus Bjelk »

Grävde runt lite i den havererade lådan och hittade två hela kuggar från pinjongen och en massa flis från kronhjulet.
Är detta normalt ;-)
kent
Posts: 65
Joined: 06 Jan 2003, 13:19
Location: Sweden
Contact:

Post by kent »

Jag lider med dej för härom veckan plockade jag ur motor och låda från min ena 12a. Detta skedde inte utomhus men i ett kallgarage och meka när det kallt är [}:)] för fingrarna blir stela. Jag önskar dej lycka till med växellådsbytet så att du får fart på din 12a igen.
Post Reply