Renault 12 1977 h-wire och bromsar

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Tolvan
Posts: 5
Joined: 16 Sep 2012, 10:34
Location: Horndal

Renault 12 1977 h-wire och bromsar

Post by Tolvan »

Hur får man bort hastighetsmätarwiren på hastighetsmätaren?? Är inte bara att skruva av för hand sitter nån sorts plasthylsa där. Sen försvann bromsarna helt all bromsvätska kvar i burken kan pumpa upp lite broms. Sitter nån sorts bromsfördelare på bakaxeln kan det vara den som spökar?
Anders Engström
R12-Kent
Posts: 224
Joined: 11 Nov 2005, 17:50
Location: Kristinehamn

Re: Renault 12 1977 h-wire och bromsar

Post by R12-Kent »

Nu är jag inte så insatt i de modernare 12orna men det kan vara så att man klämmer i hop plasthylsan på två speciella punkter och vickar på den lite så släpper den kanske? När det gäller bromsarna kan det vara så att din huvudcylinder sjunger på sista versen, du kan ha ett inre läckage i den, tätningarna kan vara kass, det är ju trots allt från 77.

Ventilen har jag för mej känner av höjden på karossen i förhållande till bakaxeln. tung last och ventilen öppnar för mera bromskraft till bakhjulen och tvärt om. Man ska inte lufta bakbromsarna med bilen upphissad för då stryper ventilen flödet till de bakre bromsarna.
Kent Strandberg i Kristinehamn.
Tolvan
Posts: 5
Joined: 16 Sep 2012, 10:34
Location: Horndal

Re: Renault 12 1977 h-wire och bromsar

Post by Tolvan »

Tackar för det tipset ska prova igen.
Finns det rensatser till huvudcylindern att få tag på??
Anders Engström
R12-Kent
Posts: 224
Joined: 11 Nov 2005, 17:50
Location: Kristinehamn

Re: Renault 12 1977 h-wire och bromsar

Post by R12-Kent »

Med lite tur så kan jag ha en repsats i bra att ha högen. Till 12an med broms servo brukar det dyka upp nya cylindrar på E-bay till bra priser och då är ju cylindern helt ny.
Kent Strandberg i Kristinehamn.
Tolvan
Posts: 5
Joined: 16 Sep 2012, 10:34
Location: Horndal

Re: Renault 12 1977 h-wire och bromsar

Post by Tolvan »

Fick bort wiren. Den satt rejält eller så hade jag inte rätta tekniken första gången men provade och sätta dit den igen och efter det var det inga problem att få bort den igen. Det var som du skrev klämma in två flärpar och sen rucka lite. Skulle du råka ha en repsats över som är till salu så är jag intresserad. Tack så mycket för tipset.
Anders Engström
R12-Kent
Posts: 224
Joined: 11 Nov 2005, 17:50
Location: Kristinehamn

Re: Renault 12 1977 h-wire och bromsar

Post by R12-Kent »

Nu har jag letat i bra att ha högen och jag tror att jag har hittat en repsats som kan bli din för en symbolisk summa. Det är båda kolvarna med tätningar, tätningarna till bromsvätskebehållaren, två koniska fjädrar och lite fett. Den är märkt med DBA Lockheed RL 552215-00.
Kent Strandberg i Kristinehamn.
Tolvan
Posts: 5
Joined: 16 Sep 2012, 10:34
Location: Horndal

Re: Renault 12 1977 h-wire och bromsar

Post by Tolvan »

Har PMat dig
Anders Engström
Post Reply