Kylare 16TS -75

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
dj-rogga
Posts: 5
Joined: 13 Sep 2012, 11:18
Location: Eskilstuna

Kylare 16TS -75

Post by dj-rogga »

Hej!
Tappade ur de gamla kylvattnet och fyllde på med ny blandad glykol/vatten...
men nu går den varm......vad ska man göra? Någon som vet.......

Mvh
Roger
Bruksbilar:
MB AMG E55 -04
Ford Transit -90

Veteranbilar:
Renault 16TS -75
Citroën DS 20 Pallas -75
Citroën CX 2000 Break -82
DKW F102 -65
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Kylare 16TS -75

Post by mange »

lufta,
I verkstadshandboken finns det tillvägagångsätt för luftning. men även när man gör som det står där så är det knöligt. problemet är att få ur luften ur värmepaketet som sitter nedanför rutan. Jag har två förslag
*långt rör med tratt (ca 1,5 m långt) som har kylarlocksanslutning. denna monterar jag dit och fyller och öppnar luftnipplarna stänger dessa när det kommer glykol, startar bilen kör varm och gör samma sak igen.
* när jag inte hade röret så fyllde jag värmepaketet manuellt med glykol (lossade slang och fyllde genom den), sedan dit med slangen igen och lufta när bilen är varm. (detta sätt var lite knöligt, men efter några försök så fungerade det)

kom på ett sätt till.... har inte provat det på 16 men fungerar bra på min Doffe med frontkylare. Ta loss expansionsburken och ha denna högt då borde du trycka vatten i luftningsnipplarna.


Enklast är heltklart att tillverka en slang eller rör med tratt som du kan sätta istället för kylarlocket. den har du användning av fler gånger:)

Lycka till!
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Post Reply