R16TS motor som tjuvstannar.

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
lani8509
Posts: 2
Joined: 05 Nov 2012, 14:28
Location: Mora

R16TS motor som tjuvstannar.

Post by lani8509 »

Jag har en 16TS motor typ 843 från 1975 som jag monterat i en annan bil.
Den har en irriterande egenhet att när jag kört 10-15 mil och stannar till och står på tomgång så stannar motorn och vill sedna inte gå igång. Efter 5-10 min startar den som vanligt igen och allt är normalt.
Kan bero på isbildning i förgasaren?
Jag hade en 16TS för många år sedan och tog jag bort slangen för insugnings-luften som gick till grenröret för att förvärma luften och då fick jag samma problem.
Jag har inte så lätt att ordna med förvärmning i min nuvarande montering.
Hade tänkt bifoga en bild men fattar inte hur det går till trots att jag läst FAQ om bilder.
Lars Nises
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: R16TS motor som tjuvstannar.

Post by mange »

Om det är isbildning så borde ju problemet försvinna med k-sprit. Tror dock inte på det efterssom man nuförtiden har en massa sprit i bensinen.
Men det kan vara kondensator. när den är dålig så kan det uppstå en del roliga fel tex att den bara går kall eller bara går bra när den är kall.

Men det är svårt att ställa diagnos över datorn. kan vara en uppsjö av saker
Bensinpump
Spole
Brytarspetsar (borde gå dåligt även när man kör)

Så min fråga är när servades motorn senast? om det var ett bra tag sedan så kan det vara värt att byta brytarspetsar, fördelarlock, rotor, tändkablar. Då vet du iaf att det är OK
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
lani8509
Posts: 2
Joined: 05 Nov 2012, 14:28
Location: Mora

Re: R16TS motor som tjuvstannar.

Post by lani8509 »

Tack för svar. Jag har fått tips om att det ofta är problem med ånglås i bensinpumpen, särskilt på TS eftersom pumpen sitter högt. Jag har deeutom ingen returledning från pumpen och vad jag förstår är returen till för att bension skall cirkulera i pumpen för kylning. Så min första åtgärd är att montera en returledning.
Betr tändningen så är brytare och fördelarlock nytt men inte kondensator.
Går det att få tag på ny kondensator på biltillbehörsfirmor?
Lars Nises
Post Reply