R10-serie på spanska :-)

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

R10-serie på spanska :-)

Post by Mathias »

Vet inte ifall ngn av er redan har sett den här. Själv kan jag ingen spanska, men det verkar av bilderna att döma som om de vill framställa 10:an som en rivig vagn. Eller vad tror ni?? [:D][;)]

http://www.mallorcaweb.net/renault8/comic/paginas/A.htm
kent
Posts: 65
Joined: 06 Jan 2003, 13:19
Location: Sweden
Contact:

Post by kent »

Är inte alla R10or snabba och riviga vagnar? [:D]
SiteAdmin
Posts: 666
Joined: 06 Dec 2002, 20:23
Location: Sverige

Post by SiteAdmin »

Det gäller o pressa lite ;-) då går de som bäst, eller?
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Hehe, tja de är väl inte precis några riviga sportvagnar, därför blir det extra komiskt när man vill framställa dem lite åt det hållet [;)][:D] Dock lovordades både 8:an och 10:an för prestanda och bränsleförbrukning i den tidens tester.

Ville man åka fort då fick man hala fram 16400:- och då var man nöjd ägare till en fabriksny R8 Gordini [:D] Jag skulle gladeligen lägga upp den summan för en Gordini i nyskick idag.
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by joel</i>
<br />Det gäller o pressa lite ;-) då går de som bäst, eller?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hehe med betoning på lite ;-) Läste för ett tag sedan en gammal test där man körde med en R10 på bana och jämförde vägegenskaper och prestanda med R8G. När de pressade 10:an för hårt tappade den plötsligt greppet och snurrade av banan med bakändan före [:D]
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Klart den är rivig... det var väl därför du skaffade dig en..eller
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Mange: Hehe, kanske det [;)]

Idag har jag iaf satt igång den "gröna faran", dvs den gröna 10:an, som "trilskats" typ halva den gångna hösten och vintern. Den tjuvstannade rätt som det var och jag trodde först det berodde på bränsleproblem, antingen pump, ledningar eller förgasare, men icke (även om det strulat lite med bränslepumpen iof). Sedan ev. tändningsproblem, bytte kondensator, tändspole, justerade tändföljden. Ingen förändring då heller. Felet var att den tog tjuvluft. När jag hade bytt grenrörpackning, samt packningen mellan grenrör/insugningsrör gick den plötsligt kanon. Nu återstår bromsrenovering och "lite" jobb med dellackering samt inredning. [:D]
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mathias</i>
<br />Mange: Hehe, kanske det [;)]

Idag har jag iaf satt igång den "gröna faran", dvs den gröna 10:an, som "trilskats" typ halva den gångna hösten och vintern. Den tjuvstannade rätt som det var och jag trodde först det berodde på bränsleproblem, antingen pump, ledningar eller förgasare, men icke (även om det strulat lite med bränslepumpen iof). Sedan ev. tändningsproblem, bytte kondensator, tändspole, justerade tändföljden. Ingen förändring då heller. Felet var att den tog tjuvluft. När jag hade bytt grenrörpackning, samt packningen mellan grenrör/insugningsrör gick den plötsligt kanon. Nu återstår bromsrenovering och "lite" jobb med dellackering samt inredning. [:D]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">


Så det hålls på lite i stugorna iaf... själv så håller jag på att byta motor i Doffen och på kuppen blir de nuy koppling, urtrampningslager samt byte av packboxen vid den utgående axeln på växellådan. motorn är iaf urtagen nu bara att vänta på grejor och sedan vrrrooooommmm[:D]
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mange</i>
Så det hålls på lite i stugorna iaf... själv så håller jag på att byta motor i Doffen och på kuppen blir de nuy koppling, urtrampningslager samt byte av packboxen vid den utgående axeln på växellådan. motorn är iaf urtagen nu bara att vänta på grejor och sedan vrrrooooommmm[:D]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hehe, great! [:D] Då får man säkert se Doffen till sommaren, eller?
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Jajjemensan tänkte ta den till stockholmsträffen om allt vill sig[:D]
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mange</i>
<br />Jajjemensan tänkte ta den till stockholmsträffen om allt vill sig[:D]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Får se om jag åker upp dit. Målet är att ha åtminstone den blå 10:an iordning innan dess, men samtidigt är man ju i ärlighetens namn lite sådär osäker om man verkligen vill ta ut den i Stockholms rusningstrafik, men men det ska väl inte vara ngn fara antar jag [;)][:D]

Har iaf startat upp den blå idag igen och det läcker lite mellan lödningen till det lilla röret, där slangen sitter som går till expansionskärlet, och själva överdelen i kylaren. Det skulle kunna bero på övertryck i kylsystemet, jag tyckte att nivån var lite för hög i kylaren, men samtidigt har det inte tryckt ut ngn överflödig kylvätska via övertrycksventilen i kylarlocket. Har iaf snackat med en duktig mekaniker som ska åta sig själva slaglödningen [:)]

Sedan finns det några andra småsaker som ska fixas. Byte av oljetrågspackningar (läcker lite motorolja), samt fixa handbromsen som kuggar över på ett bakhjul...sedan vroooooom [:D]
Post Reply