Renault monaquater

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
HansAndersson
Posts: 5
Joined: 18 Nov 2013, 20:43
Location: Falkenberg

Renault monaquater

Post by HansAndersson »

Hej alla Renault älskare:) jag är en lite grabb på 21 år, Som hjälper man gamla farfar med sin monaquater 1936 bilen ägs av Göte Andersson ( Ullared ) De är lite kul med denna bil, Den har stått still i 40 år och gjorts i ordning en hel del, men som alla motor galna vet så sätter sig motorer tillslut och går sk*t illa.
Jag fick igång denna bil efter några timmars retande på alla sätt, men har ett problem? Förgasaren skulle behöva en ny packnings sats men de värkar omöjligt och få ta i till gamla solex förgasare, har letat i Frankrike och England men inget resultat. Detta värkar vara de rätta forumet och få rätt på saker och ting i den, tacksam för all hjälp, mvh Hans Andersson :)
Hans Andersson
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault monaquater

Post by Robin »

Hej och välkommen !

Magnus här på forumet kan äldre Renaulter. Dock kanske den är i äldsta laget. Men hör med honom.

flyttar även denna till äldre sektionen.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Renault monaquater

Post by Alpine Linus »

Skulle nog inte skada om det gick att få fram en beteckning på vilken Solexförgasare det är så kan vi se om jag också kan jaga lite om Mange inte har en sats hemma :mrgreen:
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
HansAndersson
Posts: 5
Joined: 18 Nov 2013, 20:43
Location: Falkenberg

Re: Renault monaquater

Post by HansAndersson »

Okej Robin:) de är en knivig bil och jobba med:) men jag har fått löst de:) jag plockade i sär hela lörgasaren och tvättade den så den är som ny:) de är en solex 22lt fallförgasare:) den skall startas idag och se om den går bra och justera in förgasaren, har tätat om vattenpumpen och gjort om bulthålen i toppen och renoverat vatten fördelarn ( där vattenpumpen sitter) ny olja:) jag talade med agroil, och dom sa att man skulle köra rak -30 olja eller mega truck( 15w 40) mycket zink i mega trucken och de skadar inte en gammal motor :)

Denna bilen köptes av min farfar och Göran karlsson ( grundaren till gekås i Ullared) mörk blå och svart,
Saknas 3 dörrhandtag, hjälp om någon har:)
Hans Andersson
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Renault monaquater

Post by mange »

Bra att det löst sig!
Detta år lite för gammalt för mig så jag har inte så bra koll på dessa, men det finns franska firmor som håller på med förkrigarna.
http://www.depanoto.fr/
http://www.auto4a.com/index.html

Kan kanske vara till hjälp i framtiden
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
HansAndersson
Posts: 5
Joined: 18 Nov 2013, 20:43
Location: Falkenberg

Re: Renault monaquater

Post by HansAndersson »

Okej, aa de är en gamal bil:) men allt verkar löst sig:) packnings ark , svets och packnings klet:) får hoppas den går när jag fått tätt allt. Okej tack så mycket:)
Hans Andersson
HansAndersson
Posts: 5
Joined: 18 Nov 2013, 20:43
Location: Falkenberg

Re: Renault monaquater

Post by HansAndersson »

Nu går bilen klockrent:) fick fatt i nya tändstift till den:) Saab 2takt stift va exakt samma:) nya packningar i förgasare och vattenfördelaren:) har varit ute och kört en runda, går som dröm gått igenom generatorn, fick kräm i den men lampan slocknar ej,
Hans Andersson
Post Reply