Inställning förgasare Doffe

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
588
Posts: 170
Joined: 07 Feb 2003, 08:07

Inställning förgasare Doffe

Post by 588 »

Hej

har en årsmodell 60 med solexförgasare Typ F 28 IBT. Får inte bilen att gå hundra bra.Någon som har något tips för "grundinställning" av förgasaren (blandningsskruv,tomgång,automatchocke etc).Övriga tips mottages tacksamt så att man kan komma till besiktningen då bilen varit avställd ett antal år och delvis renoverad.Söker även fortfarande efter en golvmatta i kupén,verkar omöjligt att få tag på.Hör gärna av er om ni har någon.

MVH
Roger

Tel 0739-789912 eller 011-66996
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Har du kollat tändsystemets alla delar? Det är inte säkert att det är förgasaren som ger problem!
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Håller med Håkan. Kolla tändsystemet.Det kan hjälpa med kondensatorbyte, att vrida/justera på tändfördelaren. Då märker man direkt om tändföljden är rätt inställd.Kan också vara automatchoken och dess förvärmning som bråkar...hur yttrar sig symptomen?

Jag hade problem med en R10:a som gick dåligt. Felet på den var att den tog tjuvluft vid grenrörspackningen och/eller packningen mellan insugsrör/grenrör. Spraya startspray runt vid dessa ställen när motorn är igång. Börjar motorn varva så suger den in startsprayen och då har du troligtvis ett luftläckage...
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Det enda du kan påverka med en "förgasarinställning" är tomgången, resten styrs av förgasarens fasta munstycken (accelerationspumpen kan ju också i och för sig krångla, men det är ovanligt). Smuts i bensinen har du väl kollat? Ett engångsfilter på bensinledningen är ju annars nästan ett måste på en gamma bil[:D]
Så här ställde man en förgasare förr:
Ställ tomgången på lagon värde med snabbtomgångsskruven (stoppskruven för gasspjället) skruva sakta in blandningsskruven till dess motorn går märkbart sämre och nästan stannar, skruva tillbaka 1/4 varv. Justera på nytt tomgånsskruven till lagom varv, skruva in blandskruven osv, upprepa tre gånger.
Nu är det är kallt kan du ju lätt kolla el-choken (ta av luftrenaren och titta ner) den skall dra när du slår på tändningen och sedan gradvis öppnas av bimetallfjädern när tempen stiger. Gissa varför det fanns ombyggnadssatser till manuell[;)]
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Den kan även ta tjuvluft genom att det är otätt vid rören som styr choken. Om du skruvar in blandskruven och den inte lägger av så har du läck...du kan även köra startgasvarianten för att upptäcka det!
Eller rengöring av förgasaren men de har du väl redan gjort
588
Posts: 170
Joined: 07 Feb 2003, 08:07

Post by 588 »

Okey

Tack för tipsen,får åka hem och kolla på dessa saker och se om den går bättre sen .

/Roger
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by 588</i>
<br />Okey

Tack för tipsen,får åka hem och kolla på dessa saker och se om den går bättre sen .

/Roger
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Lycka till! Hoppas att man får se pärlan i sommar!! [:)]
Post Reply