Misshandlad R8 Gordini

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Misshandlad R8 Gordini

Post by Mathias »

Får man verkligen göra såhär?? [:(]

http://www.g-forum.net/articles/Gice%202004/tap_29.jpg

Hjulbultarna har ju gått rakt igenom fälgen ju...

Resten av bilderna finns här: http://www.g-forum.net/articles/Gice2004.html
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Usch... men det är kul att någon vågar att använda grejorna som de är tänkt från början
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Här är en annan rätt så kul bild från den tiden då det begav sig: [:D]

http://www.g-forum.net/historic/aop-8/azhyp.JPG
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Kul med gamla tävlingsbilder...jag har några gamla tävlingsbilder på 8 gordini...är de något för dig att ha på din hemsida?
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Har du? Vad roligt! De skulle jag gärna vilja ha på min site! [:)]
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

[:D] Så går det om du inte använder org plåtfälg [:D]
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mathias</i>
<br />Har du? Vad roligt! De skulle jag gärna vilja ha på min site! [:)]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag letar reda på dom scannar in dem och skickar till dig...
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bengt</i>
<br />[:D] Så går det om du inte använder org plåtfälg [:D]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tydligen så ska man skall använda sig av originaldelar[:D]
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Vilket jäkla vrid !!! min kan inte dra lös däcket sådär ;)
patriks76
Posts: 5
Joined: 25 Mar 2004, 11:16
Location: Finland

Post by patriks76 »

Tjenare...

Jag tänkte jag skulle kommentera Mathias och co.....[:)].

Den här omdiskuterade gordinin som bakhjulet hade lossnat för så har blivit körd rally med ända sedan den var NY här i Finland och den körs rally med ännu i denna dag.
Denna gordini har inte någon karossdel kvar som heter "gordini" förutom "gordinimärkena". Den har varit med om ett och annat!.[B)]

Varför somliga kör med 15", så är för utväxlingens skull!!

Jag var med samma gäng för tre-fyra veckor sedan å körde på isen här i Österbotten. Då var en renault 8:a med å körde som har ca 250 hv baktill(Alpine turbo, trimmad). Det är jävligt sköönt ljuud i denna....[:p]
Jag vet inte om dom sätter ut bilder på nätet från tillställningen...

....Jag kanske kommer på någon renault-träff i Sverige i sommar....det e inte riktigt säkert....jag vet int om jag kommer med min renault 8S eller om jag tar någon annan av "familjens" 8:or..[?]..

Det sku vara "skoj" att få träffa Mathias å alla dom andra renault-fantasterna i Sverige.......

Sköt om er...............MVH Patrik [:)]
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patriks76</i>
<br />Tjenare...

Jag tänkte jag skulle kommentera Mathias och co.....[:)].

Den här omdiskuterade gordinin som bakhjulet hade lossnat för så har blivit körd rally med ända sedan den var NY här i Finland och den körs rally med ännu i denna dag.
Denna gordini har inte någon karossdel kvar som heter "gordini" förutom "gordinimärkena". Den har varit med om ett och annat!.[B)]

Varför somliga kör med 15", så är för utväxlingens skull!!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hej Patrik!

Trevligt att höra från någon som känner till Gordinin! [:)]

Tycker det är skoj att någon använder grejerna till det de är till för. Kan tänka mig att den varit med om mycket den Gordinin! Det är väl så med många av Gordinibilarna. Att de gått i hårt i skogen eller på bana. Många gick väl också som isracingbilar...

Jo det ändrar ju utväxlingen. Original hade de ju 15" fast det var väl en bredare och mer förstärkt fälg än vanliga 15" plåtfälgar som R8/R10 hade?

Klassiskt är ju också att bakrutorna hoppade ur [:D]
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patriks76</i>
<br />
Jag var med samma gäng för tre-fyra veckor sedan å körde på isen här i Österbotten. Då var en renault 8:a med å körde som har ca 250 hv baktill(Alpine turbo, trimmad). Det är jävligt sköönt ljuud i denna....[:p]
Jag vet inte om dom sätter ut bilder på nätet från tillställningen...

....Jag kanske kommer på någon renault-träff i Sverige i sommar....det e inte riktigt säkert....jag vet int om jag kommer med min renault 8S eller om jag tar någon annan av "familjens" 8:or..[?]..

Det sku vara "skoj" att få träffa Mathias å alla dom andra renault-fantasterna i Sverige.......

Sköt om er...............MVH Patrik [:)]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Oj det var ingen dålig R8 det!! Måste ju vara duktigt baktung! Hoppas på bilder! [8D]

Klart du måste komma på någon Renaultträff i sommar! Är du medlem i vår klubb förresten? Titta under http://www.clubrenaultsverige.com/meeting_no.asp Det finns en del träffar att välja på där [:)]

Hoppas få se någon av dina R8:or i sommar

Mvh
Mathias
patriks76
Posts: 5
Joined: 25 Mar 2004, 11:16
Location: Finland

Post by patriks76 »

Hejsan....

Joo, det stämmer väl.[^]...dom är väl en aning förstärkt dom där originala 15" gordini-fälgarna.......men vi här i Österbotten har det problemet att alla 15" gordini-fälgarna börjar vara sönderkörda......det är ganska svårt att få tag i dom nuförtiden.[:(]....de som har 15"-gordinifälgar kvar så vill inte förstöra dom....det är därför dom kör med "vanliga" fälgar....en testade med renault 16:s fälgar förra gången (14")....med jävligt tjocka "spacers-plattor" emellan.[:D].....

Är Sverige-klubben öppen för en finländare också?...[8)]...
Jag är väl tvungen att inrikta mig på nordiska träffen när jag inte är medlem i svenska Renaultklubben?.......men det är jävligt långt för en Renault 8!..Vasa-Norge.[xx(]...det skall inte vara en 1100-motor med "papperstätningar" nertill vid "cylinder-fodrena".[:D]..SOM JAG TYVÄRR HAR I MIN "8S".[8D].....
...[:D]...eller är det bara jag som har fått "dom här" att läcka?.....
...Syns bra på värmemätaren om de läcker..[;)]..

MVH Patrik [:)]
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patriks76</i>
<br />Hejsan....

Joo, det stämmer väl.[^]...dom är väl en aning förstärkt dom där originala 15" gordini-fälgarna.......men vi här i Österbotten har det problemet att alla 15" gordini-fälgarna börjar vara sönderkörda......det är ganska svårt att få tag i dom nuförtiden.[:(]....de som har 15"-gordinifälgar kvar så vill inte förstöra dom....det är därför dom kör med "vanliga" fälgar....en testade med renault 16:s fälgar förra gången (14")....med jävligt tjocka "spacers-plattor" emellan.[:D].....

Är Sverige-klubben öppen för en finländare också?...[8)]...
Jag är väl tvungen att inrikta mig på nordiska träffen när jag inte är medlem i svenska Renaultklubben?.......men det är jävligt långt för en Renault 8!..Vasa-Norge.[xx(]...det skall inte vara en 1100-motor med "papperstätningar" nertill vid "cylinder-fodrena".[:D]..SOM JAG TYVÄRR HAR I MIN "8S".[8D].....
...[:D]...eller är det bara jag som har fått "dom här" att läcka?.....
...Syns bra på värmemätaren om de läcker..[;)]..
MVH Patrik [:)]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jo, det verkar vara ett problem överlag att det finns ont om original 15" plåtfälgar till R8G. Då tar man vad man haver, eller vad det heter [;)][:D] Jaså det funkar med sådana fälgar från R16? Men det är klart det är ju 3-bult det också förstås...

Japp, det tror jag (om ngn av de mer insatta inom klubben läser detta får de rätta mig annars). Men hör dig för om detta och gå gärna med i klubben. Ju fler kunniga och trevliga medlemmar desto bättre [:)]

Om du blir medlem så finns det ju träffar på närmare håll. bl.a. Stockholmsträffen, vilken säkert kommer bli väldigt trevlig. Dessutom har vi regionsansvariga i Norra Sverige och de fixar säkert ngt trevligt event till sommaren... [:)]

Hehe, jaså, läcker det vid cylinderfodren?

mvh
Mathias
Post Reply