Tändinställning 1300-motor.

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
hkc616
Posts: 111
Joined: 26 May 2012, 09:52
Firstname: Fredrik
Surname: Nilsson
Location: Moheda
Contact:

Tändinställning 1300-motor.

Post by hkc616 »

Tänkte fråga om det är någon som har info om hur man ställer tändningen på en Renault 1300-motor. Jag tror att den normalt sitter i Renault 5 men även i DAF 66/Volvo 66 och tidiga Volvo 343.

Har hittat två pluttar på kåpan bakom remhjulet som verkar vara inställningsmärken, undrar även vilket tändstift som är "ettan".

Tack på förhand!

/Fredrik
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Tändinställning 1300-motor.

Post by Tony »

hkc616 wrote:Tänkte fråga om det är någon som har info om hur man ställer tändningen på en Renault 1300-motor. Jag tror att den normalt sitter i Renault 5 men även i DAF 66/Volvo 66 och tidiga Volvo 343.

Har hittat två pluttar på kåpan bakom remhjulet som verkar vara inställningsmärken, undrar även vilket tändstift som är "ettan".

Tack på förhand!

/Fredrik
vrida fördelaren är väl det vanliga förfarandet på en sån motor.
1an brukar vara vid svänghjulet på en Renault.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
hkc616
Posts: 111
Joined: 26 May 2012, 09:52
Firstname: Fredrik
Surname: Nilsson
Location: Moheda
Contact:

Re: Tändinställning 1300-motor.

Post by hkc616 »

Vrida fördelaren är jag med på, men är det de två pluttarna på kåpan bakom remhjulet man ska gå efter? Alltså ställa in så att strecket på remhjulet hamnar emellan pluttarna på kåpan när tändinställningslampan blinkar till.

/Fredrik
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Tändinställning 1300-motor.

Post by r5racing »

Jag har för mig att det finns ett märke på svänghjulet som ska stämma med ett annat märke... som sagt så justerar man med fördelaren sedan

Har ingen bok i närheten för tillfället men kan kolla upp det imorgon kväll om ingen svarar innan dess!
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
User avatar
hkc616
Posts: 111
Joined: 26 May 2012, 09:52
Firstname: Fredrik
Surname: Nilsson
Location: Moheda
Contact:

Re: Tändinställning 1300-motor.

Post by hkc616 »

r5racing wrote:Jag har för mig att det finns ett märke på svänghjulet som ska stämma med ett annat märke... som sagt så justerar man med fördelaren sedan

Har ingen bok i närheten för tillfället men kan kolla upp det imorgon kväll om ingen svarar innan dess!
Har sett info om svänghjulet också men det verkar ju konstigt om man skulle ha både i framkant och i bakkant av motorn, det var därför jag blev osäker. Kolla gärna i din bok.

Tack på förhand!

/Fredrik
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Tändinställning 1300-motor.

Post by r5racing »

Glömde kolla på det idag, ska försöka komma ihåg imorgon...

Svänghjulet sitter ju i "framkant" alltså framåt i Renault 5 så därav kollar vi tändningen där med hjälp av ett hål i kopplingskåpan...

Super smidigt så länge det inte sitter en massa vakumslangar och luftburkar i vägen.. :roll:
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Tändinställning 1300-motor.

Post by Alpine Linus »

r5racing wrote:Glömde kolla på det idag, ska försöka komma ihåg imorgon...

Svänghjulet sitter ju i "framkant" alltså framåt i Renault 5 så därav kollar vi tändningen där med hjälp av ett hål i kopplingskåpan...

Super smidigt så länge det inte sitter en massa vakumslangar och luftburkar i vägen.. :roll:
eller tryckslangar/rör och förgasare :roll:
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Post Reply