Grill 4L

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Grill 4L

Post by mange »

Är de någon som vet hur grillen sitter fast på en 4L Före -68, med skruvar eller fasttryckta runt ribborna i huven?
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Grillen sitter med två plåtskruvar utifrån i nederkant bakom nummerplåten och med fyra agraffer (fjäderklämmor) i överkant dessa är skruvade från insidan.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Tack för informationen......
Jag har hört att 4 super har en annan grill en vad en standard har, skillnaden var endast fastsättningen, så jag undrar nu vilken grill som skall sitta på supern.....men om den är fastskruvad på en standard så borde den andra typen av grill vara tilll supern ( den man trycker fast runt ribborna i huven)
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Har aldrig tänkt på att R4 Super skulle ha annan grill, men hör med ordf. Mats Dahlberg, han har ju en Super!
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

De e hans bil jag har köpt.... vet att det skall vara en speciell grill på supern jag vet bara inte vilken av de två typerna det skall vara...men om du påstår att på en standard så skruvar man, så klämmer man fast grillen på supern..... är de nån annan som vet?????
User avatar
Rolf
Posts: 31
Joined: 22 Dec 2002, 11:30
Location: Östersund
Contact:

Post by Rolf »

Inte för att jag vet hur det ska vara, men jag vet hur det är på min 1964 4L
Där sitter grillen bara fastklämd över ribborna, inga skruvar alls. Dom enda skruvar som är inblandade är dom som håller renaultmärket på plats mitt i grillen.
Jag har två grillar hängande här på en spik och dom är likadana.
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Hej Mange och Rolf
Det här börjar ju bli riktigt intressant! Det kanske finns flera spännende varianter av grillar? Jag skall bedriva källforskning (på franska) så får vi se vad som sägs där. "Grill" kallas för övrigt på detta ädla språk la calandre, det betyder egentligen "mangel" hur man nu kan tycka att ett kylargaller ser ut som ett sådant tvättredskap!
mvh/Håkan
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Rolf</i>
<br />Inte för att jag vet hur det ska vara, men jag vet hur det är på min 1964 4L
Där sitter grillen bara fastklämd över ribborna, inga skruvar alls. Dom enda skruvar som är inblandade är dom som håller renaultmärket på plats mitt i grillen.
Jag har två grillar hängande här på en spik och dom är likadana.

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

oki då är det antagligen som jag trodde den man skruvar fast tillhör supern ( ganska logiskt det är ju lite mer sofistikerst att skruva än klämma[:D]) typiskt franskt att göra två grillar, den ända utseénde mässiga skillnad man ser är att det är två flikar i nedrekanten på grillen som man skruvar fast grillen med samt även två skruvar som sitter i grillen....vivla le france... eller hur de nu stavas[:D][:D]
Tack för svaren
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by h.kjellin</i>
<br />Hej Mange och Rolf
Det här börjar ju bli riktigt intressant! Det kanske finns flera spännende varianter av grillar? Jag skall bedriva källforskning (på franska) så får vi se vad som sägs där. "Grill" kallas för övrigt på detta ädla språk la calandre, det betyder egentligen "mangel" hur man nu kan tycka att ett kylargaller ser ut som ett sådant tvättredskap!
mvh/Håkan

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Va bra då kanske klarhet kan uppbringas[:)][:)]väntar med spänning
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

- Tyvärr lämnar min franska verkstadshandbok mig ovetande om detaljerna beträffande grillen, sådana petitesser borde varje fransk garagist klara utan anvisningar tydligen [;)].
- Min svenska verkstadshandbok (original Sv Renault 1962) visar tydligt med text och bild just det sätt att fästa grillen med två skruv och fyra agraffer som jag beskrev tidigare. Likså Haynes engelska handbok.
- Min äldsta reservdelskatalog däremot upptar inga som helst fästelement till grillen och inga speciella grillrejor till Super. Annars finns alla specialgrejor med, både till Super och Parisienne.
- Verkligheten, dvs min R4 L 1963 (en mycket tidig vagn från aug/sept -62) som jag just konsulterat ute i kylan har grillen fäst med två plåtskruv utifrån genom "öron i underkanten och genom att grillribborna är ihopnypta runt R3-ribborna i huven...
- Förmodligen tänkte nån´ ingenjör göra grillen så som det står i handboken, men sedan hade dom väl en förslagslåda där i Billancourt där nån´ gauloiserökande typ la en lapp; "alors, det gör ju lika bra att klämma till med tången"
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mange</i>
<br />De e hans bil jag har köpt.... vet att det skall vara en speciell grill på supern jag vet bara inte vilken av de två typerna det skall vara...men om du påstår att på en standard så skruvar man, så klämmer man fast grillen på supern..... är de nån annan som vet?????
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jaha, vad roligt att du köpte den! Har sett den bilen när jag var hos Mats förra vintern. Häftig! [:D]
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by h.kjellin</i>
<br />- Tyvärr lämnar min franska verkstadshandbok mig ovetande om detaljerna beträffande grillen, sådana petitesser borde varje fransk garagist klara utan anvisningar tydligen [;)].
- Min svenska verkstadshandbok (original Sv Renault 1962) visar tydligt med text och bild just det sätt att fästa grillen med två skruv och fyra agraffer som jag beskrev tidigare. Likså Haynes engelska handbok.
- Min äldsta reservdelskatalog däremot upptar inga som helst fästelement till grillen och inga speciella grillrejor till Super. Annars finns alla specialgrejor med, både till Super och Parisienne.
- Verkligheten, dvs min R4 L 1963 (en mycket tidig vagn från aug/sept -62) som jag just konsulterat ute i kylan har grillen fäst med två plåtskruv utifrån genom "öron i underkanten och genom att grillribborna är ihopnypta runt R3-ribborna i huven...
- Förmodligen tänkte nån´ ingenjör göra grillen så som det står i handboken, men sedan hade dom väl en förslagslåda där i Billancourt där nån´ gauloiserökande typ la en lapp; "alors, det gör ju lika bra att klämma till med tången"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hmm kanske de tidiga hade en annan grill... men på din -63 sitter grillen även skruvad i överkant? men då skall alltså de översta skruvarna sitta med fyra agraffer.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mathias</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mange</i>
<br />De e hans bil jag har köpt.... vet att det skall vara en speciell grill på supern jag vet bara inte vilken av de två typerna det skall vara...men om du påstår att på en standard så skruvar man, så klämmer man fast grillen på supern..... är de nån annan som vet?????
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jaha, vad roligt att du köpte den! Har sett den bilen när jag var hos Mats förra vintern. Häftig! [:D]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jo jag har ju alltid sagt om jag ska ha en 4 så ska det vara en blå super...så jag var tvungen att slå till[:)]
Post Reply