1973 Renault 4, ny motor från R5?

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Ar-five
Posts: 50
Joined: 24 Sep 2009, 12:41
Firstname: Peter
Surname: Berggren
Location: Umeå

1973 Renault 4, ny motor från R5?

Post by Ar-five »

Hej,

Har en 4L -73 med vad som ser ut helt stum motor. Rostigt å trist när man kikar in genom oljelocket.
Kan motor (plus låda) från en R5 TS passa? Jag tvivlar med tanke på växelspakarnas minst sagt olika placering.

Mvh Peter
User avatar
Magnus Bjelk
Posts: 162
Joined: 09 Dec 2002, 10:07
Location: Malmö
Contact:

Re: 1973 Renault 4, ny motor från R5?

Post by Magnus Bjelk »

Se svaret för Renault skåp 1978

Fast jag tror att du har den gamla typen av växellåda utan det fyrkantiga locket med växelspak, så du måste skaffa det från en senare R4:a
Magnus Bjelk
E-mail:magnus@r16site.com
Web:www.r16site.com
Ar-five
Posts: 50
Joined: 24 Sep 2009, 12:41
Firstname: Peter
Surname: Berggren
Location: Umeå

Re: 1973 Renault 4, ny motor från R5?

Post by Ar-five »

Hej, har lyckats få tag i en reservdelsbil med fungerande motor och låda. Dock en annat motorkod, 800-01 istället för 800-05 som på den stumma jag lyft ut. Den är dessutom från en 6V bil. Vet någon om jag kan lyfta över startmotor från 12v till denna 6v motor, eller är det olika utväxling el något på kransen som gör att det ibte skullle funka?

MVH
El Hurto
Posts: 16
Joined: 20 Feb 2011, 15:25
Location: Sollentuna

Re: 1973 Renault 4, ny motor från R5?

Post by El Hurto »

Ar-five wrote:Hej, har lyckats få tag i en reservdelsbil med fungerande motor och låda. Dock en annat motorkod, 800-01 istället för 800-05 som på den stumma jag lyft ut. Den är dessutom från en 6V bil. Vet någon om jag kan lyfta över startmotor från 12v till denna 6v motor, eller är det olika utväxling el något på kransen som gör att det ibte skullle funka?

MVH
Nja, har du köpt motorn komplett med förgasare, så borde du se att förgasaren är mindre än 32 mm. En 6V motor har 27 hk DIN istf 34. 34-hästarna kom tillsammans med 12V elsystem på svenska och tyska 71 års modell. Det är egentligen motorn till R6 L.
800-01 har samma cylindervolym som en 800-05, men snällare kam och mindre förgasare och 7 DIN hk mindre.
800-01 finns i två utförande: Om den har avtappningen för kylvattnet i bakkant motorblocket (mellan motorblockets kant och kåpan över kamdrivningen) är det en motor med tätningsringar av koppar för cylinderfodren och tillverkad innan mars 69. Den ahr vevstakar och kolvar med 14 mm diameter och låsringar för kolvbultarna.
Om avtappningen för kylvattnet är en skruv med liten sexkantskalle på motorblockets vänstra sida, mellan startmotorn och topplocket, är det samma motorblock som 800-05, med fodertätningar av plastpapper och kolvbultar 16 mm utan låsringar och fast monterade i vevstakarna.
Det går att använda kamaxel och topp från 800-05 i 800-01-motorn. Alla dimensioner är samma, förutom att cylinderfodren från 800-05 ABSOLUT INTE får användas i en 800-01-motor med avtappningen för vattnet på motorblockets gavel! Däremot går det att använda även den äldre 800-01-motorns cylinderfoder med kopparringarna i ett 800-05-block.
Nix i första alternativet beror på att cylinderfodren för plastpapperpackningarna har ett större avstånd mellan packningsplanen än fodren för kopparringarna och att det senare motorblocket med avtappningen på vänstersidan är förstärkt.
Ett motorpaket från R5 TS går att montera, men det är andra motorfästen i R4. Dessutom måste karossen rymmas ca 4 cm i högra sidan motorbrunnen, ungefär där pakethyllan är monterad i kupén. Det är kamdrivningen som tar större plats i 5TS-motorn.
Från 87 och framåt har alla R4 den femlagrade motorn och då behöver man inte bekymra sig om motorfästen eller bonka i karossen för att få en 5TS-motor att passa. Spanska R4 hade 5-lagrade motorn åtminstone 5 år innan R4 fick den i 78 års modell av R4 GTL, men varken spanska R4 eller R4 GTL 78-87 har sålts i Sverige. Sista svensksålda R4 var 81 års modell, då med 839-motor på 782 cc, men 33,5 hk DIN. Den mindre cylindervolymen berodde på svenska avgasreningen som infördes 1/1 1976. Genom att montera i princip samma motor som i 71-75 års modell, men med 2,2 mm mindre kolvar och högre kompression, minskade cylindervolymen från 845 till 782 cc och därmed hamnade cylindervolymen under 800 cc, som var gränsen för den svenska avgasreningen.
Leif Hurtig
Post Reply