Frågor kring Caravelle 1100 -64

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
philips
Posts: 3
Joined: 19 Oct 2015, 21:46
Firstname: Philip
Surname: Szente
Location: Halmstad

Frågor kring Caravelle 1100 -64

Post by philips »

Hej allt Renault folk.

Det är så att jag impuls köpt på mig ett Caravelle objekt. Missade en vad jag tror var en fin bil i våras, så när en ytterligare en kom ut til salu igen slog jag till. Självklart kom en fin renoverat bil ut billigare dagen efter att jag tagit hem mitt vrak ;-/

Det tråkiga är väl att ju mer jag synar bilen ju mer fel/jobb hittar jag.
Står väl i valet och kvalet och jag skall börja eller låta bilen gå vidare.

Största bekymmret förutom karossen är att lådan låter en hel del på ettans växel, resterande växlar låter fint.
Mina undringar är väl som följer:
Är det ett vanligt fel att något går sönder i lådan så att just ettan påverkas, lätt åtgärdat? Antar att det är något lager som gått. Lite intressant att det bara är just på ettan det låter.

Vilka bilar har samma låda? Renault 8 antar jag. Andra? Finns det någon beteckning på lådan som jag kan söka efter (har försökt se på lådan utan större lycka)
Skiljer det på lådorna olka årsmodeller osv?

Har fått nys om en låda som skall vara till Caravelle av okänd årsmodell. Ägaren till lådan vet inte om den fungerar eller vad han vill ha för den. Skall man chansa? Vad skall jag bjuda för en låda i okänt skick? Skall väl tillägas att jag förmodligen måste köra och hämta den 110mils t/t. Eller är det kanske en så vanlig låda att jag inte behöver oroa mig, ligger i var mans garage i frankrike?

Sen så fungerar inte hastighetsmätare och tank mätare.
Trodde at vajern var av, men noterade att km räknaren fungerar. Vanligt att mätaren lägger av? Ser ut att vara exakt samma som i Dauphine.
Är det värt att försöka laga eller ka man få tag på vettiga mätarhus beg?
Tank mätaren antar jag är elektrisk, får väl mäta och se om den ger något utslag.

Bakstötdämparna känns slut, samma till några andra bilar?
Kan man få tag på ett par för vettiga pengar?

Bränslepumpen läcker som ett såll, finns där packningskit att köpa till dem?

Detta är väl min "mjukstart" i Renault ägande, känns lite som att jag tagit mig vatten över huvudet. Tanken var att få den klar till våren, men det känns lite avlägset nu.

Måste väl tillägga att allt inte är hemskt, inredningen är rätt fin, caben likaså. Cromet acceptabelt. Bromsarna verkar vara ok. Hyfsad under, motorrum ser städat ut. Motorn går ... ganska bra (gammal bensin).

Hoppas ni kan hjälpa mig, tipsa om delar osv. Just nu känns det lite mörkt.

/Philip
Philip Szente
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Frågor kring Caravelle 1100 -64

Post by mange »

Lådorna brukar inte gå sönder så länge man har olja i dem. De tidiga R8 och floride S lådorna är av annan typ och har osynkad 1a, vilket gör att de låter på 1an. du borde inte ha en sådan i din Caravelle men kanske att den bytts någon gång.
Om lådan som sitter i består av 2 st halvor som är bultade längsled så är det den nyare typen av låda.
Alla R8/ R10 och caravelle lådor passar i din bil, låda i okänt skick kostar mellan 500-1500 kr.

Stötdämpare finns nytillverkade att köpa, jag har annars fina beggade du kan få köpa

Bränslepump finns det renoveringssatser att köpa (om det är en orginalpump som sitter där) även vissa R5 och R12 pumpar passar men bensinledningarna kommer ut på andra ställen. om den stått mycket så kan man behöva dra åt skruvarna som sitter runt den, det kan få den att sluta läcka

Finns lite länkar på hemsidan där man kan hitta reservdelar
http://www.clubrenaultsverige.com/links.asp
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
philips
Posts: 3
Joined: 19 Oct 2015, 21:46
Firstname: Philip
Surname: Szente
Location: Halmstad

Re: Frågor kring Caravelle 1100 -64

Post by philips »

Tackar så mycket för svaret på mina undringar Mange.

Har absolut ingen i min närhet som haft någon erfarenhet av renault överhuvudtaget.
Allt är helt nytt för mig.

Jag är definitivt intresserad av dina bakdämpare. Ser att du bor i stockholmstraknten, är du villig att åka inom shenker/bussgods eller posten? Förskotts bet.

Är även intresserad av tex: Ratt, mätarhus, fångstband till bakaxel och givetvis en låda :-)


Kollade oljan i lådan det första jag gjorde, såg väl helt ok ut och den var ordentligt fylld.
Kommer inte ihåg hur lådan såg ut direkt men tog några allmäna bilder under.

Skulle du kunna ta en titt och se om du känner igen lådan?
https://www.dropbox.com/sh/hzvm52c9rgmq ... GnpIa?dl=0

Bilen ser tyvärr mkt bättre ut på bild än live.


Är det en låda med osynkad etta från en tidig bil så kan jag ju ta det lilla lugna med bytet och focusera på precis allt annat istället och ragga tag på en ok låda såsmåningom.

Har inte kommit så mycket längre i dagsläget än; rostskyddssprutad under, beställt ett cab lagnings kit (två mindre revor), tömt ur gammal bensin och haft i lite ny 98 med tripak i.
Har köpt olja (antar att 10w40 går bra), blir väl att ragga tag på oljefilter stift osv.

Skall ta och testa att dra åt skruvarna runt pumpen, inte ens kommit så långt i tanken.

Tipsa gärna om någon bra webbshop som du handlat av själv. Nu först och främst är det ju dags för lite service grejer. Någon svensk sida? Har skummat igenom reservdels länkarna på Club renault.
Senare så blir det väl gummilister jag behöver, luft röret under bilen, fångst rem, kanske behöver ta hjälp av någon fransktalande när det blir dags för det.
Philip Szente
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Frågor kring Caravelle 1100 -64

Post by mange »

Du har den tidiga lådan med osynkad 1a så den skall låta :D

Din bil är ju en tidig bil så det är inte omöjligt att lådan är den rätta för din bil, jag vet för lite om caravelle för att veta när de bytte. På R8 har jag för mig att de bytte när 1100 motorn kom borde vara lika på caravelle.... hursom ingen ide att byta lådan, så den kan du stryka från din att göra lista:)

Brukar handla av Renkens Rohner
http://www.renparts.com/

Eller renel
http://catalogue.renelauto.fr/

Men bäst hemsida har nog melun retro
http://www.melun-retro-passion.com/

Brukar gå bra att maila på engelska om man har några frågor
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
philips
Posts: 3
Joined: 19 Oct 2015, 21:46
Firstname: Philip
Surname: Szente
Location: Halmstad

Re: Frågor kring Caravelle 1100 -64

Post by philips »

Gott Mange.

Redan innan köpet hade jag läst mig till att det skulle vara fullsynkad låda. Tror jag läste någonstans att det försvann med Floride och de mindre motorerna.
Nu hittade jag en sida som där står att det fanns/var osynkat till mitten av 60-talen och att det fanns treväxlat.

Jag har ju 1100cc motorn i min, trodde det borgade för helsynk.

Skönt att allt förmodligen är som det är avsett från fabrik.
Tyckte bara att det lät lite väl mkt jämfört med annat jag haft/kört med osynkat.

En annan god nyhet är att hastighetsmätaren lagats genom ett väl avstämt och bestämt slag.
Glädjen var dock kortlivad då bilen stannade en kort därefter, varpå puttning i uppförsbacke följde....

Trodde först att det kommit en massa sk*t i förgasaren pga att jag tömde ner tanken helt på gammal bensin och fått upp lite sediment/rost.
Passade på att montera ett in-line filter där jag såg att det rann till lite klent, visade sig vara så enkelt som luft i bränslesystemet till / från pumpen.
Jag hade väl varit lite för noga när jag tömde systemet.
Löste sig efter att jag provsmakat Preems finaste 98 med en hint av blyersättning och en mild doft av mandel tack vare tillsat tripak.

Nästa vända i garaget skall jag se om jag kanske kan ha på någon cab impregnering, då den är väldigt torr och spröd, vågar knappt röra den som den är i nuläget.

Har fortfarande inte riktigt avgjort bilens öde. Börjar känna mig manad att rädda den, bara tiden som saknas.
Kanske borde börja demontera inför lack... då måste jag ju göra klart den.
Philip Szente
El Hurto
Posts: 16
Joined: 20 Feb 2011, 15:25
Location: Sollentuna

Re: Frågor kring Caravelle 1100 -64

Post by El Hurto »

En Caravelle 1100, med typnr 1133 ska ha den längsdelade lådan. Den infördes samtidigt med 1100-motorn. Typnumret står på den ovala plåten i bagagerummet, på samma plåt står också tillverkningsnumret. På den rombformade plåten står chassienumret, som även finns i registreringsbeviset.

Första Caravelle och Floride S, med typnr 1131, har samma motor som Caravelle 1100 men med mindre cylindervolym, 956 cc. Det är kolvdiametern som är 5 mm mindre, 65 mm istf 70. Floride S och Caravelle är samma bil, men Floride S hade sufflett och den mindre, sluttande hardtopen från Floride. Caravelle fick den nya, rakare hardtopen och såldes 62-63 endast som 4-sitsig coupé, med hardtopen fastbultad mot karossen och utan sufflettlåda.

1100-motorn (1108cc, 70x72 mm borr/slag) kom redan 1962, samma år som Caravelle och Floride S i januari och R8 i juni, men detta år monterades 1100-motorn endast i Renault Estafette, Renaults första framhjulsdrivna bil och Renaults svar på VW-bussen. Ska man gå efter motortypnumren så är 1100-motorn den första, den har typnummer 688, 956-kubiksversionen har typnummer 689.

Anledningen till att man inte monterade 1100-versionen i FlorideS/Caravelle redan från start, var förmodligen att man fortfarande använde växellådan från Dauphine. Den hade sitt ursprung i den treväxlade lådan till 4CV och var inte dimensionerad för 1100-kubiksmotorns vridmoment i kombination med den mer än 30 procent högre totalvikten jämfört med 4CV.
Därför tog man fram Sierra-motorn i en något mindre version, med mindre vridmoment, med typnr 689.

1100-motorn går bra att använda ihop med 318-lådan i en 4CV, den väger ju inte mer än 600 kg tom i original. Med 1100-motor plus 318-låda i en 4CV blir tomvikten ca 615 kg. Floride S med hardtop och sufflett hade tomvikt 811 och 4-sitsiga Caravelle 795 kg.

En annan anledning till att man använde 956cc-verisonen i Floride S och Caravelle – och även R8 –var nog försäljningstaktisk: I Frankrike baseras bilskatten på en formel som bland annat omfattar cylindervolymen. Dauphine och Floride med 850 cc hade skatteklassen 5CV. Floride S och Caravelle med 956cc-motorn stannade i samma skatteklass! Man fick drygt 25 procent mer motoreffekt i Floride S/Caravelle, jämfört med Foride utan att behöva betala högre bilskatt. Effekten hade ju höjts från 40 till 51 hk SAE!

Samma sedan när den nya, moderna R8 kom på sommaren 1962: I R8 fick man 8 SAE-hästar fler än i Dauphine Gordini, sportversionen av Dauphine, och hela 16 SAE-hästar fler –50 procent mer effekt – än i vanliga Dauphine! Ändå kostade inte R8 mer i skatt!

Standard Dauphine hade 1961 fått effekten höjd från 31,5 SAE till 32 tack vare ökad kompression. Nu släppte Renault en ny, modernt designad familjebil i samma skatteklass med hela 48 hk SAE! Att ettan fortfarande var osynkad var inte konstigare då, än att inte alla bilar har sexväxlad låda i dag. Både Dauphine och R8 erbjöds visserligen även med en helsynkroniserad låda, men den var treväxlad.

Men till 64 års modell slopades Floride S och Caravelle 1100 kom på banan. Med ny, helsynkroniserad låda, typ 330, motorvolymen höjd till 1108 cc och effekten ökad från 51 till 55 hk SAE. Våren 1964 infördes samma motor och låda i den nya R8-modellen Major, men där prioriterade man vridmomentet på lägre varv och toppeffekten ökade bara från 48 till 50 hk SAE.

Ett halvår senare, på bilsalongen i Paris i oktober kom kanske förklaringen till den måttliga effektökningen: R8 Gordini presenterades.

Samma växellåda och botttendel med 1108 cc volym som i Major. Men en helt ny cross-flow topp från Gordini med två dubbla Solex 40 horisontalförgasare, hemisfäriska förbränningsrum med dubbeltändning och 95 hk SAE. Enda ändringen i växellådan var att differentialen hade fått fyra satellitdrev i stället för normala två.

Varför jag har blandat in så mycket tugg om Dauphine och R8 i denna text beror på att Floride är byggd på Dauphines bottenplatta och Floride S/Caravelle är byggd på R8-botten.

Skillnaden i chassie mellan Dauphine och R8 är också minimal. Samma framvagnsbalk, samma växellådsbalk, samma bottenplatta. Axelavstånd och spårvidd fram/bak är samma. Det som skiljer är att R8 har en högre och längre in monterad övre bärarm och att spindlarna har kulbultar istf spindelbultar. Styrväxelinfästningens höjd är därför olika mellan Doffe och R8, men det är skruvade monteringsjärn till en gemensam insvetsad ram på framvagnsbalken.

Största skillnaden i karossen mellan en Floride och en Floride S/Caravelle är att bakflyglarna på Floride S/Caravelle saknar luftintaget i pressningen framför bakhjulet, motorluckan på Floride saknar gälar och bakstammen på Floride S/Caravelle har inte har en öppen grill, bara en dekoration.

Det beror på att Floride har kylaren längst in i motorrummet och släpper ut luften genom bakstammen. I Floride S och Caravelle ligger bensintanken på kylarens plats.

På Floride S/Caravelle är gälarna i motorluckan luftintaget. Därför måste gummilisten i ovankant det stora plåtskottet som kylaren är monterad i, täta mot motorluckan och även falsen runt motorrumsöppningen ska vara försedd med gummilist.

Även täckplåtarna vid sidan av motorn i botten är väsentliga för att kylningen ska fungera, eftersom kylfläkten drar in all kylluft genom kylaren och luften ska sedan evakueras genom schakten under bilen, som bildas av motorrumsplåtarna under bakkanten av karossen. Därför finns luftintaget till luftrenaren i ovankant kylarplåten och slangen behöver vara på plats för att insugsluften inte ska bli alltför varm.

När det gäller chassie- och mekanikdelar till Caravelle 1100 är R8 Major och R10 de enklaste donatorerna. Där hittar du identiska delar. Karossdelar går att använda från Floride, förutom motorluckan, som saknar de nödvändiga gälarna och bakstammen måste i så fall få en täckplåt bakom grillen, precis som på Caravelle.

Instrumentgruppen är samma som Floride och Dauphine Gordini, förutom att hastighetsmätaren kan vara graderad till 160 istf 150 – och att tempmätaren saknas i Floride S och Caravelle.

På Caravelle 1100 S fr o m 66 års modell, då motoreffekten höjdes till 60 hk SAE tack vare en 2-stegs Weber, infördes runda hastighetsmätare och varvräknare. Tankmätaren, samma som i R8 Gordini, placerades till vänster om huvudgruppen på panelen (1966 angavs effekten 60 hk SAE. Senare under året sänktes effektsiffran till 56 hk SAE, men det pga att SAE-normen ändrades hösten 1966).

När Sierra-motorn kom, hade den "hermetiskt slutet kylsystem" med expansionstank och permanentfylld frostskyddsblandning och skulle vara underhållsfritt. Påfyllningslocket var t o m förseglat med en ståltråd och en bricka och fick "inte brytas av andra än auktoriserade mekaniker". På Floride S och Caravelle är expansionstanken i mässing placerad i höger bakskärm. På senare årsmodeller ersattes mässingtanken av en "saftburk" i glas med skruvring i plast runt övertrycksventilen, placerad i motorrummet. Då hade nog även förseglingen av kylarlocket upphört... man kan använda tändstiftsnyckeln för att öppna kylarlocket.

Vill man hellre veta motortemperaturen i stället för att se lampan lysa innan motorn uppnått arbetstemperatur och sedan tändas vid ca 102 grader (Kylvätskan kokar vid 110, det är ett trycksatt system), kan man montera tempmätaren från Dauphine och använda även tempgivaren från samma bil – eller från 16 TS eller 12 TS, de enda 70-talsrenaulterna med tempmätare förutom R8 Gordini innan R20/30 kom 1975. Bästa arbetstemperaturen på Sierra-motorerna är runt 72-75 grader, nära vänsterkanten av det gröna fältet på Doffens tempmätare.

Det är enklast att använda tempgivaren från 8 Gordini, men svårast att hitta. En känselkropp som ser likadan ut som den befintliga i Caravelle. De övriga givarna är gängade mässinggivare och den går att montera i ett icke håltaget utrymme mellan värmeslangarnas utgångar på vattenpumpen.
På 12 TS sitter tempgivaren i täckplåten på toppen ovanför svänghjulet, men där är det alltför snålt med plats i R8 och Caravelle. Tanken är ju placerad framför motorn.

Strålkastarna är större på Floride och Caravelle än på R8 R10 och de är svindyra att köpa i originalutförande, men storleken är anpassad till USAs Sealed Beam-bestämmelser, så vanliga sjutummare till t ex engelska bilar eller Volvo Amazon är användbara om man anpassar infästningarna för universalstrålkastare.

Om du har Cibié originalstrålkastarna kvar i din bil, finns säkert en liten plastbit på lampinfästningen i reflektorn. Det är omställningen för vänster- eller högertrafik. Denna strålkastarmodell fanns under hela 60-talet på Renault i Sverige och underlättade om man skulle åka utomlands på vänstertrafikens tid: Ur med strålkastarinsatsen, demontera glödlampan och flytta den lilla plastbiten som bestämmer glödlampans vinkel i reflektorn innan man plockade tillbaka glödlampan i strålkastaren igen.

Cibié-strålkastarna var dubbelasymmetriska. Därför behövde inga renaultägare skaffa nya strålkastare till H-dagen 3 september 67, eller köra med tejpade strålkastare på nya 67or innan detta datum.

Ja, det är väl det mesta av basic information om Caravelle och varför, man behöver känna till, om man aldrig jobbat med Renault innan.

Det finns väldigt bra och detaljerade original verkstadshandböcker och reservdelsböcker.
Bilderna är så bra gjorda att det går att montera bilen efter reservdelskatalogen.

För chassie och motor fungerar det bra att använda verkstadsböckerna till R8 och R10 och även huvuddelen av elsystemet. Enda skillnaden är ljusomkopplaren, där man fortsatte använda Dauphines modell.
Leif Hurtig
Post Reply