Bromsbroblem R4, stopp?

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Ar-five
Posts: 50
Joined: 24 Sep 2009, 12:41
Firstname: Peter
Surname: Berggren
Location: Umeå

Bromsbroblem R4, stopp?

Post by Ar-five »

Hej, håller nu på med bromsarna på R4:an (-73). Har gått över huvudbromscylindern och fått igång den igen. Nu pumpar den bromsvästka bra vid luftningsnippeln.
Och jag får även fram västska till båda frambromsarna. (Trummor runt om)

Däremot kommer det ingen vätska vid bakbromsarna. Har tagit bort luftningsnipplarna på oken bak. Pedalen blir stum när man bromsar, men ingen västa kommer vid bakbromsarna.

Finns det någon stans det brukar bli problem? Det sitter ju ngn förgrening vid bakaxel, dåligt till såklart, kan det spöka i den?

Med vänlig hälsning, P
User avatar
hkc616
Posts: 111
Joined: 26 May 2012, 09:52
Firstname: Fredrik
Surname: Nilsson
Location: Moheda
Contact:

Re: Bromsbroblem R4, stopp?

Post by hkc616 »

Har Du ok bak med trumbromsar? Bromsslangar, finns det så kan det vara stopp i dom.

/Fredrik
Ar-five
Posts: 50
Joined: 24 Sep 2009, 12:41
Firstname: Peter
Surname: Berggren
Location: Umeå

Re: Bromsbroblem R4, stopp?

Post by Ar-five »

Hej, jo det är trumbromsar bak och fram. Och det är ju små stumpar slang bak, vid dom där "kopplingarna" jag nämnde. Jag förstår bara inte varför det skulle bli stopp i slangarna och inte i rören? Är det tidens tand som löser upp dom inuti på något sätt?

Ska försöka få bort en och kolla då, tack!
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Bromsbroblem R4, stopp?

Post by Tony »

Ar-five wrote:Hej, jo det är trumbromsar bak och fram. Och det är ju små stumpar slang bak, vid dom där "kopplingarna" jag nämnde. Jag förstår bara inte varför det skulle bli stopp i slangarna och inte i rören? Är det tidens tand som löser upp dom inuti på något sätt?

Ska försöka få bort en och kolla då, tack!
Jo men du skrev att du hade ok bak ;) du har ju bromscylindrar.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Ar-five
Posts: 50
Joined: 24 Sep 2009, 12:41
Firstname: Peter
Surname: Berggren
Location: Umeå

Re: Bromsbroblem R4, stopp?

Post by Ar-five »

Haha, ja så kan det gå om man inte ordentligt kollar igenom vad man skrivit :oops:
User avatar
hkc616
Posts: 111
Joined: 26 May 2012, 09:52
Firstname: Fredrik
Surname: Nilsson
Location: Moheda
Contact:

Re: Bromsbroblem R4, stopp?

Post by hkc616 »

Det händer att gummit i slangarna sväller och stryper tillförseln av bromsvätska till bromscylindern. Det kan vara ditt problem, om slangarna är gamla.

/Fredrik
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Bromsbroblem R4, stopp?

Post by mange »

Sitter det lastvavkänningsventil på den? gorde det inte på min tidiga 4 men kanske att det kan sitta på en nyare.... isf så får inte bilen vara upphissad när du luftar bakbromsarna
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Ar-five
Posts: 50
Joined: 24 Sep 2009, 12:41
Firstname: Peter
Surname: Berggren
Location: Umeå

Re: Bromsbroblem R4, stopp?

Post by Ar-five »

Hej, jo det verkar som om slangarna svullit inuti. Jag fick loss ena änden och tänkte då rensa ur den med en bit trimmertråd. Det är ju rätt styv plasttråd, som borde gå bra å trä in. Men det tog stopp direkt inuti "mässingdelen". Där kan ju inte slangen svälla utåt då mässingen stoppar, utan den sväller bara inåt och tätar igen. Borrade upp den inuti, några cm förbi mässingen. Sedan gick det bra med tråden, fram till den andra änden... stopp igen. Så det verkar ligga något i det.
Ska byta ut dessa, men dom sitter som... och på vänster sida... fick knappt upp en nyckel.

Drog den rund (trots värme+kylspray på valda delar), så jag fick såga av röret vid nippeln. Behöver konas om innan ny nippel och slang monteras.

Tror inte det sitter ngn sådan ventil. (obs, kan ha fel) Men jag får vätska höger bak efter rensning/tålamod. däremot sitter det en "bromskraftsbegränsare" (kanske det heter) där bak vid den andra förgrenaren.

Tack för tipsen!
Post Reply