Montera säkerhetsbälten i Floride 1961

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
1898
Posts: 98
Joined: 11 May 2012, 14:47
Location: Färila

Montera säkerhetsbälten i Floride 1961

Post by 1898 »

Jag har nyligen köpt en Floride 1961 i bruksskick, och skulle behöva tips om hur man monterar säkerhetsbälten i den. Det är främst trepunktsbälten för framstolarna som är aktuellt. Bilen har tyvärr inga förberedda fästpunkter, vilket ju senare modeller av Caravelle hade.
Skulle gärna se bilder på montagepunkterna för bälten, helst i Floride, men även exakt hur fästena sitter monterade i en Caravelle skulle kunna hjälpa.
Jag hittade en tyskspråkig originalbeskrivning från Renault för montage av bälten i bl.a Dauphine, både med och utan förberedda fästen: http://ti1ca.com/w3qijejr-Sicherheitsgurt.pdf.html
Bottenplattan till Dauphine är väl lika som Floride, så det kanske skulle kunna gå att köra efter den beskrivningen?
Många frågetecken är det, hur stora och tjocka är förstärkningsbrickorna under golvet, t.ex.
När det gäller övre fästet så skiljer det förstås mellan Dauphine och Floride, så där har jag ingen hjälp alls av denna tyska manualen.
Per Arne Almeflo
Nu: Renault Floride, Renault Kadjar
Förr: Renault 12, Renault 16, Renault Clio, Renault Megane Scenic, Renault Megane Sports Tourer
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Montera säkerhetsbälten i Floride 1961

Post by mange »

Eftersom det inte satt bälten i Floride, så får du jobba efter eget huvud. titta var fästpunkterna skall sitta förstärk bakom och montera.

De R8 or som jag sett med 3-punkts-rullbälten har haft rullen nere vid b stolpen försärkningsplattor i golvet och fastsättning uppe på b stolpen (vilket blir svårt på floride)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
t80196
Forumpolis
Posts: 432
Joined: 11 Apr 2003, 23:55
Firstname: Mats
Surname: Grimme
Location: Bromma

Re: Montera säkerhetsbälten i Floride 1961

Post by t80196 »

Här är en bild jag hittade som visar delar av fästena på min Floride. Tvåpunktsbälten.


Image
Mats Grimme - Stockholm, Bromma
Gillar mest gammelbilar.

Renaultlös för närvarande, men har andra kul leksaker i garaget
1898
Posts: 98
Joined: 11 May 2012, 14:47
Location: Färila

Re: Montera säkerhetsbälten i Floride 1961

Post by 1898 »

Tack för den bilden.
Har du monterat bältena själv, eller är dom från den gamla goda tiden?
Per Arne Almeflo
Nu: Renault Floride, Renault Kadjar
Förr: Renault 12, Renault 16, Renault Clio, Renault Megane Scenic, Renault Megane Sports Tourer
User avatar
t80196
Forumpolis
Posts: 432
Joined: 11 Apr 2003, 23:55
Firstname: Mats
Surname: Grimme
Location: Bromma

Re: Montera säkerhetsbälten i Floride 1961

Post by t80196 »

De satt där när jag köpte bilen. En gissning är att de monterades i Sverige av importören innan bilen såldes ny.
Mats Grimme - Stockholm, Bromma
Gillar mest gammelbilar.

Renaultlös för närvarande, men har andra kul leksaker i garaget
1898
Posts: 98
Joined: 11 May 2012, 14:47
Location: Färila

Re: Montera säkerhetsbälten i Floride 1961

Post by 1898 »

Min Floride är från 1961 och har inga bälten, och det syns väldigt få Floride med bälten på Googles bildsökning. Det verkar lite vanligare med bälten i lite nyare Caravelle.
I en fransk tillbehörsbroschyr från1968 har jag sett att extrautrustningen till Caravelle var midjebälte, men det kanske fanns fristående alternativ med tvåpunkts diagonalbälte som monterades i Sverige? Står det något fabrikat på dina bältesbeslag?
Renaults egna bälten hade nog renaultloggan på spännet.
Per Arne Almeflo
Nu: Renault Floride, Renault Kadjar
Förr: Renault 12, Renault 16, Renault Clio, Renault Megane Scenic, Renault Megane Sports Tourer
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Montera säkerhetsbälten i Floride 1961

Post by Stymie »

Kan i förbifarten nämna att min R16 från 1967 har fasta trepunktsbälten tillverkade av Klippan och det satt en Renaultlogo på spännet (klisteretikett som garanterat sattes på vid tillverkningen).
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply