Normalt kompressionstryck i en Floridemotor?

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
1898
Posts: 98
Joined: 11 May 2012, 14:47
Location: Färila

Normalt kompressionstryck i en Floridemotor?

Post by 1898 »

Jag kollade kompressionstrycket i min Floride med 40 hk 850 cc motor.
Trycket låg mellan 7.5 och 8 bar på alla fyra cylindrar. Jag tycker det verkar lite lågt, vad brukar kompressionstrycket i dessa motorer ligga på?
Per Arne Almeflo
Nu: Renault Floride, Renault Kadjar
Förr: Renault 12, Renault 16, Renault Clio, Renault Megane Scenic, Renault Megane Sports Tourer
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Normalt kompressionstryck i en Floridemotor?

Post by mange »

Brukar ligga där, Men viktigaste är ju att det är jämt tryck (Och det var ju skapligt jämt)

Varför är du orolig? vatten i oljan? går den dåligt? ryker den ? om inte så är det säkert inga fel på den.

Hur långt har den gått?
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
1898
Posts: 98
Joined: 11 May 2012, 14:47
Location: Färila

Re: Normalt kompressionstryck i en Floridemotor?

Post by 1898 »

Problemet är att den känns så hemskt svag, det behövs inte mycket till uppförsbacke förrän man måste växla ner, och när man kör 90 så känns det inte som det finns mycket mer att hämta.
Mätaren står på 2600 mil, men har troligen gått runt ett varv, den verkar väl använd, men den har fått riktig underredsbehandling och plastinnerskärmar när den användes för kanske 30 år sedan. Det finns även ett gammalt kvitto på byta av vevlager och slipning av vevaxel, så den har nog fått jobba lite.
Motorn låter frisk utan skrammel eller rassel. Den ryker inte i avgasrör eller vevhusventilation.
Först var det för mycket olja i luftfiltret när jag köpte den, och förgasaren var ombestyckad alldeles för snålt, antagligen för att kompensera chokeverkan från det överfulla luftfiltret. Den var otroligt svårstartad med den bestyckningen vid rätt oljenivå i filtret.
jag håller nu på att prova in olika munstycken, jag hittade ett som var lite för stort i en skrotförgasare så den går lite fett nu, men har ny beställt några olika M5-munstycken (avsedda för Dellorto till Vespaförgasare som kostar en bråkdel av vad Solex-munstycken kostar), så får vi se om vi kan få den att gå lite bättre med rätt blandning.
Sen är det förstås tändspole och fördelare som också kan spöka.
Jag har en SEV-fördelare med vacuumförställning, men när jag mäter vacuumet i slangen från förgasaren så är det väldigt lågt. Motorn drar inte riktigt jämt, utan det känns som den tappar lite kraft under korta stunder, så jag funderade även på en Ignitor-sats. Men då ser jag att Det finns till tre olika fördelare på Renaulbilarna (Bosch, SEV utan vaccuumförställning och Ducellier, men just till SEV med vacuumklocka) finns det ingen Ignitorsats som passar till.
Kan man byta till annan fördelare?
Vilken i så fall? Fungerar fördelare till Renault 4 utan vacuumklocka på min motor, eftersom vacuumet verkar lite skumt i vilket fall?
Per Arne Almeflo
Nu: Renault Floride, Renault Kadjar
Förr: Renault 12, Renault 16, Renault Clio, Renault Megane Scenic, Renault Megane Sports Tourer
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Normalt kompressionstryck i en Floridemotor?

Post by mange »

4L motor snurrar åt andra hållet, så fördelaren funkar inte på floride, Till andra dauphinefördelare kan man byta.

Är ju bara 850 cc så i brantare uppförsbackar så tappar den ju fart, men är det mindre så skal l den orka. Står tändningen rätt? kommer den på varv? om det är så så ställ ner tändningen lite. kan ju vara nått fel på vakum klockan men tror inte det. Finns en kille i STHLM som är duktig på fördelare och kan renovera om du vill.

Låter ju som att motorn är frisk eftersom den inte ryker, så det borde vara tändrelaterat. Har du bytt stift? jag åker bara NGK, de fungerar bäst. NGK BP6 HS brukar jag använda. BP5HStill vanliga doffemotorn eller CV (Inte Gordini)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
1898
Posts: 98
Joined: 11 May 2012, 14:47
Location: Färila

Re: Normalt kompressionstryck i en Floridemotor?

Post by 1898 »

Jag kör på NGK BR6 HS. Är dom märkbart sämre än BP6 HS?
Är det någon kvalitetsskillnad på SEV och Ducelliers fördelare till Dauphine och Floride, eller något annat än att man kan montera Ignitor i en Ducellier, men inte i en SEV med vacuumklocka, som talar för den ena eller den andra?
Per Arne Almeflo
Nu: Renault Floride, Renault Kadjar
Förr: Renault 12, Renault 16, Renault Clio, Renault Megane Scenic, Renault Megane Sports Tourer
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Normalt kompressionstryck i en Floridemotor?

Post by mange »

Har ingen koll på skillnaderna på stiften, men kolla på Ngks hemsida så kan du se skillnaderna
Ducellier- SEV är likvärdiga fördelare. Konstigt att det inte finns ignitor till SEV fördelarna, har för mig att jag köpt till r8 SEV. Men borde gå att modifiera dit en Ducellier ignitor i en SEV fördelare.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
1898
Posts: 98
Joined: 11 May 2012, 14:47
Location: Färila

Re: Normalt kompressionstryck i en Floridemotor?

Post by 1898 »

mange wrote:...
Finns en kille i STHLM som är duktig på fördelare och kan renovera om du vill.
...
Har du kontaktuppgifter till fördelarsnubben i Stockholm?
Per Arne Almeflo
Nu: Renault Floride, Renault Kadjar
Förr: Renault 12, Renault 16, Renault Clio, Renault Megane Scenic, Renault Megane Sports Tourer
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Normalt kompressionstryck i en Floridemotor?

Post by mange »

Skickar PM
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Post Reply