Tankgivare R10, men var?

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Kurtivan
Posts: 51
Joined: 14 Oct 2016, 08:57
Firstname: Berth
Surname: Söderlind
Location: Bredbyn

Tankgivare R10, men var?

Post by Kurtivan »

Min tankmätare på R10:an visar nästan noll. När man slår på tändningen rör sig den ytterst lite. Provat att lägga jord på dess minusanslutning och då visar den fullt, så det känns som att felet sitter i tankgivaren. Har tittat från motorrummet och lossat baksätet, men kan inte se var den finns. Kan ni ge mig nåt tips?
Berth Söderlind
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Tankgivare R10, men var?

Post by mange »

Du når den via en lucka i hatthyllan ( under galonen)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Kurtivan
Posts: 51
Joined: 14 Oct 2016, 08:57
Firstname: Berth
Surname: Söderlind
Location: Bredbyn

Re: Tankgivare R10, men var?

Post by Kurtivan »

Men superbra, jag lyfte aldrig på den! Får kolla när jag kommer hem hur det ser ut. Vet du om det brukar vara problem med tankgivarna?
Berth Söderlind
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Tankgivare R10, men var?

Post by mange »

Inte vanligt, men ibland så. I vissa fall så har korken pajat/ flyter inte längre
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Kurtivan
Posts: 51
Joined: 14 Oct 2016, 08:57
Firstname: Berth
Surname: Söderlind
Location: Bredbyn

Re: Tankgivare R10, men var?

Post by Kurtivan »

Hm, lyft på hatthyllan och isoleringen därunder men lyckas inte hitta någon lucka. Den måste vara väl dold? På vä sida ser man en kabelstam försvinna ner i ett hål...
Berth Söderlind
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Tankgivare R10, men var?

Post by mange »

Under isoleringen, i mitten av hatthyllan sitter en fyrkantig lucka.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Kurtivan
Posts: 51
Joined: 14 Oct 2016, 08:57
Firstname: Berth
Surname: Söderlind
Location: Bredbyn

Re: Tankgivare R10, men var?

Post by Kurtivan »

https://www.google.se/search?q=%22Renau ... bM0iigM%3A
Den här luckan är nog gömd under nån övermålad tätning... Får kolla mer noga imorgon.
Berth Söderlind
Kurtivan
Posts: 51
Joined: 14 Oct 2016, 08:57
Firstname: Berth
Surname: Söderlind
Location: Bredbyn

Re: Tankgivare R10, men var?

Post by Kurtivan »

Tankgivaren är lokaliserad! Upptagen ur tanken och testat att den ger mindre resistens när flötet höjs, och flötet flyter ok. Även kopplat tankgivarens kabel till jord och då gav mätaren fullt utslag. Blir inte riktigt klok på detta. Sitter kanske felet i tankgivaren ändå? Någon som känner igen problemet?
Berth Söderlind
Kurtivan
Posts: 51
Joined: 14 Oct 2016, 08:57
Firstname: Berth
Surname: Söderlind
Location: Bredbyn

Re: Tankgivare R10, men var?

Post by Kurtivan »

Kanske jag var lite snabb att lägga på locket och sätta tillbaka klädseln, kom på att man kanske ska se till att tankgivaren har bra jord för att det ska fungera? Finns det en separat jordning till tanken eller är det via tankens fästpunkter i karossen?
Berth Söderlind
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Tankgivare R10, men var?

Post by mange »

Prova att jorda separat är en bra idé, men annars så låter det som felet finns någon annanstans
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Kurtivan
Posts: 51
Joined: 14 Oct 2016, 08:57
Firstname: Berth
Surname: Söderlind
Location: Bredbyn

Re: Tankgivare R10, men var?

Post by Kurtivan »

Provat jorda tankgivaren med en separat kabel men det gav ingen effekt. Jag är väldigt dålig på bilel så jag vet inte vart jag ska mäta för att komma vidare. Mätte i alla fall spänning mellan kabeln som kommer till givaren och jord till 6,78 volt och med kabeln lossad från givaren var spänningen mellan den och jord 8,76 volt. Är det ngn som har nåt bra tips?
Berth Söderlind
Kurtivan
Posts: 51
Joined: 14 Oct 2016, 08:57
Firstname: Berth
Surname: Söderlind
Location: Bredbyn

Re: Tankgivare R10, men var?

Post by Kurtivan »

Felet varför inte mätaren fungerar beror på att flötet inte flyter i bensin. Hade testat det tidigare i vatten och då flöt det fint så jag trodde felet var nåt annat, men efter att ha gjort en del tester så har jag nu även provat det i bensin och då flyter det inte. Ett nytt flöte måste alltså tillverkas, duger det med kork eller har ni något annat bra tips?
Berth Söderlind
Kurtivan
Posts: 51
Joined: 14 Oct 2016, 08:57
Firstname: Berth
Surname: Söderlind
Location: Bredbyn

Re: Tankgivare R10, men var?

Post by Kurtivan »

Ersatt med ett plastflöte som kommer från ett annat användningsområde, resultatet blev att nu visar mätaren om inte rätt så i alla fall något.
Berth Söderlind
Post Reply