Går ojämnt

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Kurtivan
Posts: 51
Joined: 14 Oct 2016, 08:57
Firstname: Berth
Surname: Söderlind
Location: Bredbyn

Går ojämnt

Post by Kurtivan »

Min R1o -69 går ojämnt på låga varv så om man inte slirar på koppling rejält och gasar när man ska iväg då hoppar den liksom framåt och det är nästan så att man håller på att få "kärringstopp". Det känns inget när man kör och har "drag" men när man kommer mitt emellan drag och motorbroms blir det sådana här ryckningar igen. Tändstift och tändkablar bytta, justerat brytaravstånd och ställt tändning. Justerat ventiler. Sprayat ett flertal ggr runtomkring förgasare och insug med startspray och det märks ingen förändring på tomgången. Om bilen är varm och man startar den så går tomgång upp och ner ca 20 - 30 sekunder innan den stabiliseras. Och, en sak till, blandningsskruven kan jag dra i botten utan att den stannar. Vad gör jag som nästa steg, tar isär förgasaren? Drar mig lite för det, såg nån sprängsskiss och det är ju massor med delar i den :(
Berth Söderlind
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Går ojämnt

Post by mange »

Om man skruvan in blandskruven så skall bilen lägga av. Jag tror att du har någon luftläcka någonstans runt förgasaren. Förgasarfotspackning?
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Kurtivan
Posts: 51
Joined: 14 Oct 2016, 08:57
Firstname: Berth
Surname: Söderlind
Location: Bredbyn

Re: Går ojämnt

Post by Kurtivan »

Ja, jag kan hålla med om att det skulle kunna vara troligt, men efter mitt sprayande med startgas där och tomgången inte ändrades, söker jag nån annan förklaring. Men! Det kan ju vara så att det inte fungerar som tänkt med startgasen heller...
Berth Söderlind
1898
Posts: 98
Joined: 11 May 2012, 14:47
Location: Färila

Re: Går ojämnt

Post by 1898 »

Blandskruven ger mer eller mindre bränsle, inte mer eller mindre luft.
Om man minskar bränsletillförseln med blandskruven, så kan inte en luftläcka kompensera detta.
Kan det vara flottörnålen som inte stänger bränsletillförseln?
Är stiften svarta?
Per Arne Almeflo
Nu: Renault Floride, Renault Kadjar
Förr: Renault 12, Renault 16, Renault Clio, Renault Megane Scenic, Renault Megane Sports Tourer
Kurtivan
Posts: 51
Joined: 14 Oct 2016, 08:57
Firstname: Berth
Surname: Söderlind
Location: Bredbyn

Re: Går ojämnt

Post by Kurtivan »

Ja! Stiften var svarta, men jag reagerade inte speciellt på det utan tänkte att jag kanske inte hade kört den varm utan det var choke som låg på. Jag får ta och varmköra och sedan låta den stå på tomgång ett tag innan jag kollar stiften igen.
Berth Söderlind
Kurtivan
Posts: 51
Joined: 14 Oct 2016, 08:57
Firstname: Berth
Surname: Söderlind
Location: Bredbyn

Re: Går ojämnt

Post by Kurtivan »

Nu har jag lossat övre delen av förgasaren och ser det här:

Image

packningen verkar inte ha varit riktigt på rätt plats uppe i högra hörnet på bilden, det verkar ha varit otätt och bidragit dessutom till att det inte ser speciellt rent ut i förgasaren?

Går det att få tag i en packning eller får man försöka tillverka en själv i packningspapp?

Fjädern som sticker upp i mitten, det saknas väl aldrig något där, nån kula eller nåt?


Image

Här ser man att det sitter en fjäder utanpå nålventilen, ska det vara så eller är det nån som gjort en förlängning för att få lägre bränslenivå i huset?
Berth Söderlind
Kurtivan
Posts: 51
Joined: 14 Oct 2016, 08:57
Firstname: Berth
Surname: Söderlind
Location: Bredbyn

Re: Går ojämnt

Post by Kurtivan »

Bättre bild på fjädern som är trädd på nålventilen...


Image
Berth Söderlind
1898
Posts: 98
Joined: 11 May 2012, 14:47
Location: Färila

Re: Går ojämnt

Post by 1898 »

På min gamla Solexförgasare sitter det en fjäder på nålventilen på samma sätt som på din. Det är nog för att nålventilen ska stänga mjukare och inte öppna/stänga hela tiden när motorn skakar och vibrerar.
Den andra fjädern vet jag inte hur den ska vara.
Per Arne Almeflo
Nu: Renault Floride, Renault Kadjar
Förr: Renault 12, Renault 16, Renault Clio, Renault Megane Scenic, Renault Megane Sports Tourer
Kurtivan
Posts: 51
Joined: 14 Oct 2016, 08:57
Firstname: Berth
Surname: Söderlind
Location: Bredbyn

Re: Går ojämnt

Post by Kurtivan »

:( :( :(
Ny packning, ingen skillnad. När jag har den i garaget så går den upp och ner på tomgång, ökar jag varven går den jämnare, men tycker att den fortfarande inte går helt jämnt. Funderar lite på strömfördelaren, kan det vara nåt med den?
Berth Söderlind
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Går ojämnt

Post by mange »

På den där är det väl sluten vevhusventilation? är kanske ett långskott men i de slangar som sitter mellan förgasaren och motorn sitter det en liten strypning om man tar bort den helt eller att den satt igen så går bilen dåligt. Så om du har sluten vevhusvent prova att göra rent slangarna.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Kurtivan
Posts: 51
Joined: 14 Oct 2016, 08:57
Firstname: Berth
Surname: Söderlind
Location: Bredbyn

Re: Går ojämnt

Post by Kurtivan »

Ja, det kan ju vara ett bra tips så jag har kollat lite, så här ser det ut på höger sida, en slang mellan förgasare och ventilkåpa, hel och inte igentäppt:

Image

På vänster sida sitter denna mellan förgasare och ? Känns som den skulle anslutit till luftrenarens undersida, men där finns ingen anslutning. Den här har varit öppen, men jag har pluggat den, det blev i alla fall ingen skillnad:

Image

Har jag fel luftburk? Vad är det i skarven mellan de olika slangarna? Kändes som att det var lättare att blåsa genom slangen från förgasarhållet än från andra hållet.
Berth Söderlind
Kurtivan
Posts: 51
Joined: 14 Oct 2016, 08:57
Firstname: Berth
Surname: Söderlind
Location: Bredbyn

Re: Går ojämnt

Post by Kurtivan »

Ser ut som jag ligger när jag fotar :(

Nää, bilderna vred sig av sig själva ett kvarts varv :(
Berth Söderlind
Kurtivan
Posts: 51
Joined: 14 Oct 2016, 08:57
Firstname: Berth
Surname: Söderlind
Location: Bredbyn

Re: Går ojämnt

Post by Kurtivan »

Nu har jag fått veta att de båda slangarna, den från förgasaren och den från insugningsröret ska sammankopplas via ett T-rör som sedan ansluts tillsammans till ventilkåpan. Jag saknar alltså ett sådant T-rör om någon har ett över.
Tändfördelaren har jag tagit loss, tagit isär, rengjort och smörjt allt, satt ihop igen och provkört, tyvärr ingen skillnad. Nästa steg blir nog att dissikera förgasaren.
Har någon tips på vad/vart i förgasaren jag ska kolla extra noga skulle jag vara tacksam.
Berth Söderlind
Kurtivan
Posts: 51
Joined: 14 Oct 2016, 08:57
Firstname: Berth
Surname: Söderlind
Location: Bredbyn

Re: Går ojämnt

Post by Kurtivan »

Tog mod till mig och skruvade loss förgasaren. Kokade upp 5 liter vatten och en skopa tvättmedel som jag sänkte ner den i och skrubbade den ren utvändigt med en gammal tandborste. Skruvade isär den och tog loss alla lösa delar och dränkte dem i bensin som jag dränerat från en bil som stått sedan 1972, tänkte att det skulle vara bättre än ny bensin. Hursomhelst så skrubbade jag den invändigt också med tandborste, blåste i kanaler och munstycken med tryckluft. Plockade ihop den igen och nu går den hur fint som helst, och skruvar man in blandskruven dör den också!
Berth Söderlind
Post Reply