Renault 5 Automatic 1980 6600 mil

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
falkman
Posts: 1
Joined: 07 Apr 2004, 19:34

Renault 5 Automatic 1980 6600 mil

Post by falkman »

Hej,
jag är absolut nybörjare på gamla bilar. Min far har slutat köra bil och har en Renault 5 1980 med automatlåda som har gått totalt 6600 mil.

Inga problem utom en del rostangrepp, nya balkar har svetsats in i bakre hjulhusen. Höger bak länkarm har också reparerats för rostskada. I dagens besiktning fick nu även vänster bak länkarm anmärkning för rostskada. I övrigt helt problemfri, t ex automatlådan har fungerat utan minsta problem i 24 år.

Det känns ju fel att skrota en sådan här bil. Så ge mig några goda råd. Ska vi annonsera den som den är? Den får ju körförbud om en månad 7 maj. Ska vi reparera rostskadan på vänster bak länkarm och efter ombesiktning annonsera ut den? Har bilen över huvud något värde? Ska vi ge bort den till någon entusiast utan ersättning?

Alla tips om hur det här med gamla bilar fungerar uppskattas.
SiteAdmin
Posts: 666
Joined: 06 Dec 2002, 20:23
Location: Sverige

Post by SiteAdmin »

En sådan bil borde tas om hand :) 6600 mil är ju ingenting!
OM du har möjlighet, försök renovera den. Av första femma finns det tyvärr allt för få fina ex. kvar av. Rosten var tyvärr bästa vännen...
OM du inte vill eller kan renovera, försök hitta någon seriös som är villig att ta vara på den.
Skrota inte. :)
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Gammel-5:orna är ju bara sååååå charmiga! Skrota INTE!!! Den måste ju bara hamna hos en "rätt" människa, som tar vårdar den väl! [^]
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Gamla Renault har just inget ekonomiskt "värde" men gläder oss på många andra sätt! Se debatten på detta forum om R14 härom sistens! Ta hand om din pappas gamla bil eller skänk den till en behövande! Tyvärr rostar R5 precis lika mycket (eller mer) än mina R4. Eftersom R5 dessutom är självbärande, blir lagandet dessutom inte precis enklare!
Så, om du inte är en hejare på att sevtsa, lämna bilen som den är! Man vet aldrig var en tillsynes enkel rostlagning slutar!
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Klart den är värd att bevara! De första R5:orna börjar vara riktigt ovanliga och man ser dem väldigt sällan på vägen. Även många av de exemplar som trots allt finns kvar är på väg att köras i botten. Fast jag såg faktiskt en ganska fin blå R5 med alufälgar häromdagen [:)]

Som sagt det beror ju på hur pass mycket du kan om bilar, men svetsning är dyrt att lämna bort till fackman. Definitivt billigare om man kan svetsa själv. Om du kostar på bilen (lämnar bort svetsjobbet) och besiktar tycker jag du ska behålla den. För det är inte säkert att du får igen pengarna annars. Eller sälja den billigt till "rätt" person som ser till att den tas omhand och räddas till eftervärlden. Men som sagt det är bara mina råd... [:)]
Post Reply