Hur tar man bort torkararmarna på en Floride?

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
1898
Posts: 98
Joined: 11 May 2012, 14:47
Location: Färila

Hur tar man bort torkararmarna på en Floride?

Post by 1898 »

Jag har två olika torkararmar på min Floride, den ena är en SEW, den andra ser jag ingen märkning på. Armarna har olika infästning för torkarbladen, den ena är rak med ett litet hål i och den andra har en S-formad ände som man monterar bladet i genom att hålla det upp och ner när man trär på det. Dom är skraltiga och bladens metallsidor lägger sig ner mot vindrutan när man kör torkaren. Jag tänkte byta minst den ena för att få lika grejor på båda sidorna. I instruktionsboken står det inget om hur man får bort armarna, och i en tyskspråkig kopia av verkstadshandboken så står det alltför kryptiskt och kortfattat att man ska "dra åt" klämman under armen genom den led som fjädern sitter i. Men jag fattar inte riktigt hu det går till, jag vill ju lossa den, inte dra åt.
Andra tips om armar och torkarblad som passar Floride, och är bra och prisvärda mottages tacksamt. Helst att det är kromade grejor, som det var på den tiden.
Per Arne Almeflo
Nu: Renault Floride, Renault Kadjar
Förr: Renault 12, Renault 16, Renault Clio, Renault Megane Scenic, Renault Megane Sports Tourer
1898
Posts: 98
Joined: 11 May 2012, 14:47
Location: Färila

Re: Hur tar man bort torkararmarna på en Floride?

Post by 1898 »

Jag provade att googel-översätta från en fransk verkstadshandbok istället från den tyska och då blev det lite klarare vad dom menar, det här är en sammanfattning av detta:
Vik upp torkararmen helt så att krokens ände (1) släpper från fjäderbygeln (2).
Sedan kan man ta bort torkararmen från splinestrumman, och den kan vridas för att få rätt grundinställning. Tryck den sedan på splinestrumman ända ner, för att få spärrfjädern i rätt läge.
Att spreja penetrerande olja på splinestrumman i förväg kan säkert vara till god hjälp.
Per Arne Almeflo
Nu: Renault Floride, Renault Kadjar
Förr: Renault 12, Renault 16, Renault Clio, Renault Megane Scenic, Renault Megane Sports Tourer
Kurtivan
Posts: 51
Joined: 14 Oct 2016, 08:57
Firstname: Berth
Surname: Söderlind
Location: Bredbyn

Re: Hur tar man bort torkararmarna på en Floride?

Post by Kurtivan »

Va bra! Utan Google Översätt är man ju ställd :)
Berth Söderlind
Post Reply