Stötdämparjobb R10

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Kurtivan
Posts: 51
Joined: 14 Oct 2016, 08:57
Firstname: Berth
Surname: Söderlind
Location: Bredbyn

Stötdämparjobb R10

Post by Kurtivan »

Jag måste bort med fjädrar och stötdämpare bak och det jag undrar över är hur långt ner man kan släppa drivaxlarna? Tänkte att man först kan pressa ihop fjädern så gott det går sedan lossa balatarem och sänka ner drivaxeln lite mera, men är orolig att det kan bli för mycket?
Berth Söderlind
Kurtivan
Posts: 51
Joined: 14 Oct 2016, 08:57
Firstname: Berth
Surname: Söderlind
Location: Bredbyn

Re: Stötdämparjobb R10

Post by Kurtivan »

Grejat lite nu och det är inte helt lätt då man får plats med fjäderspännare bara på en fjärdedel av fjädern. Spännande är bara förnamnet när fjädern lossnar och är jätteböjd. Lossade på balataremmen och sänkte bara lite så lyckades jag lirka ut den. Ska försöka spänna ihop den på andra sidan och säkra med några varv sträng som man kan klippa loss när man fått den på plats igen.
Berth Söderlind
Kurtivan
Posts: 51
Joined: 14 Oct 2016, 08:57
Firstname: Berth
Surname: Söderlind
Location: Bredbyn

Re: Stötdämparjobb R10

Post by Kurtivan »

I all rost i nedre fjäderfästet hittar jag en mutter som håller det sönderrostade stötdämparfästet och även fjäderfästet antar jag? Skruven som muttern sitter på, är det en som sitter inifrån drivaxelröret? Måste få veta innan jag går vidare så jag inte förstör nåt...
Berth Söderlind
Kurtivan
Posts: 51
Joined: 14 Oct 2016, 08:57
Firstname: Berth
Surname: Söderlind
Location: Bredbyn

Re: Stötdämparjobb R10

Post by Kurtivan »

Ingen som har vetskap om detta?
Berth Söderlind
Kurtivan
Posts: 51
Joined: 14 Oct 2016, 08:57
Firstname: Berth
Surname: Söderlind
Location: Bredbyn

Re: Stötdämparjobb R10

Post by Kurtivan »

Borde väl vara samma utförande på R8 kan jag tro?
Berth Söderlind
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Stötdämparjobb R10

Post by mange »

Sent svar, men jag svarar ändå:)

Jag brukar bara släppa balataremmen och höja bilen så den fjädrar ut och ta loss fjädern.

Vet inte riktigt vad du var ute efter med nedre stötdämparfästet, om det fortfarande går att sätta dit dämparen så låt det vara
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Kurtivan
Posts: 51
Joined: 14 Oct 2016, 08:57
Firstname: Berth
Surname: Söderlind
Location: Bredbyn

Re: Stötdämparjobb R10

Post by Kurtivan »

Stötdämparfästet bortrostat... Ville veta hur skruven som håller stötdämparfäste och fjäderfäste sitter, ser ju muttern som håller dessa, men går skruven inifrån drivaxelröret?
Berth Söderlind
Post Reply