123 Ignition på Ventoux-motor

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
1898
Posts: 98
Joined: 11 May 2012, 14:47
Location: Färila

123 Ignition på Ventoux-motor

Post by 1898 »

Min SEV-fördelare går inte bra, ena dagen går tomgången ner så jag får ställa upp den och nästa rusar motorn, båda gånger med varmkörd motor. Dessutom smårycker den och är allmänt svårstartad. Jag tänker mig att någon av förställningarna kärvar, troligast vacuumförställningen för att få den kulkransen att gå ryckfritt verkar inte möjligt.

Jag har därför kollat lite på en ny elektronisk fördelare från 123 Ignition, men jag tycker inte inbyggnadsmåtten stämmer för Ventouxmotorn. Enligt deras måttskiss är den 20 mm rund cylindriska del som ska ner i fästet i blocket bara 20 mm lång:
Image

Men min fördelare är 29 mm lång i nedre cylindriska delen, och det ser ut så på alla de bilder och reservdelskataloger jag sett för bilar med trelagrad Ventoux-motor.
Är det någon på forumet som monterat denna fördelare, och kan bekräfta om den passar eller inte och/eller om deras måttskiss är fel?
Motorn är en 40 hk Gordini-motor från 1961.

Det verkar ju också som att 123-fördelaren är gjord för ett klämfäste uppifrån som jag tror finns på R4-motorer, men hur ska man göra om man har den typ av klämfäste som skruvas från sidan på de gamla motorerna?
Per Arne Almeflo
Nu: Renault Floride, Renault Kadjar
Förr: Renault 12, Renault 16, Renault Clio, Renault Megane Scenic, Renault Megane Sports Tourer
Post Reply