Juvaquatre

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Munin73
Posts: 1
Joined: 06 Jul 2018, 20:15
Firstname: Magnus
Surname: Klasson
Location: Villes Sur Auzon

Juvaquatre

Post by Munin73 »

Hej på er.

Har blivit erbjuden att få köpa en juvaquatre. Men har ingen aning om vad en sådan är värd. Den har stått på samma plats i ett garage i mååååånga år.

Vet inte om den går att starta.

Har bara två bilder, kan maila dem då jag inte vet hur jag ska kunna få in dem här.
Hoppas ni kan hjälpa mig något iallafall.

/Magnus
Magnus Klasson
1898
Posts: 98
Joined: 11 May 2012, 14:47
Location: Färila

Re: Juvaquatre

Post by 1898 »

Det beror ju väldigt mycket på skicket vad en bil är värd. Om det är hemskt mycket arbete med svetsning och jakt på delar som är svåra att få tag på, och lackering, inredning, glas osv så är en bil inte så mycket värd som renoveringsobjekt, om de inte är en exklusiv modell, vilket knappast en Juvaquartre kan sägas vara, hur trevlig den än må vara när den väl fungerar.
Om den går att få igång och kan tänkas klara besiktningen när man bytt tank, däck, bromsar, batteri, och gör ren förgasaren och lite andra småsaker, så kan den vara värd någon tiotusen mer. Men tänk på att en bil ofta hamnar i ladan pga något fel som gjort den obrukbar. Om den är nybesiktad i bruksskick så stiger priset ytterligare. Priser för helrenoverade bilar ligger i en annan ände av spektret. Frågan är också hur mycket man kan tänkas göra själv resp hur mycket måste man leja för. Om man inte hemskt gärna vill ha just en speciell bil så är det nog ingen bra plan eller affär att starta en kostsam och långdragen renovering.
Här en mycket fin helrenoverad bil som sålts för 53.000:-
https://bilwebauctions.se/sommarauktion ... -4-cyl-807
F.ö. så betingar dessa "udda" franska vagnar ungefär det dubbla värdet i Frankrike och Belgien jämfört med här.
Per Arne Almeflo
Nu: Renault Floride, Renault Kadjar
Förr: Renault 12, Renault 16, Renault Clio, Renault Megane Scenic, Renault Megane Sports Tourer
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Juvaquatre

Post by Stymie »

Den bilen i länken blev nog aldrig såld för 53000 kr då den var långt under reservationspriset. En bil som rullar besiktigad och i bra bruksskick skulle jag bedöma vara värd 70000-90000kr baserat på den europeiska marknaden.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply