R4 Laban -69 Andreas Väghållning,motor??

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
fastasamungo
Posts: 3
Joined: 10 Mar 2007, 20:40
Location: Sollefteå

R4 Laban -69 Andreas Väghållning,motor??

Post by fastasamungo »

Har precis köpt en orange r4 laban -69 med en r5 ts motor och weber dubbelportare.. den går inte som ett skott, men den går bättre än orginal gissar jag, med sina 65hk typ! Har många funderingar på uppdatering av t.ex motor= saab 99, 900 turbo, mc motor typ r1, busan, mm tror det skulle funka skapligt med utrymme osv.! Men det som jag främst skulle vilja förbättra är VÄGHÅLLNINGEN... När man står på lite i kurvorna så kan jag lungt säga att ett litet extra knyck i ratten skulle resultera i en något omskakande 2-hjulsåkning.. :twisted:
Vad körde de gammla rally essen med förutom Gordini-toppar i motorerna? Någon som har lite koll? mvh Andreas
Last edited by fastasamungo on 11 Mar 2007, 20:06, edited 1 time in total.
Andreas Andersson,Sollefteå
Gammal laban, men snabb!!
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: R4 Laban, Väghållning,motor??

Post by Tony »

fastasamungo wrote:Har precis köpt en orange r4 laban -69 med en r5 ts motor och weber dubbelportare.. den går inte som ett skott, men den går bättre än orginal gissar jag, med sina 65hk typ! Har många funderingar på uppdatering av t.ex motor= saab 99, 900 turbo, mc motor typ r1, busan, mm tror det skulle funka skapligt med utrymme osv.! Men det som jag främst skulle vilja förbättra är VÄGHÅLLNINGEN... När man står på lite i kurvorna så kan jag lungt säga att ett litet extra knyck i ratten skulle resultera i en något omskakande 2-hjulsåkning.. :twisted:
Vad körde de gammla rally essen med förutom Gordini-toppar i motorerna? Någon som har lite koll? mvh Andreas
Läst reglerna för inlägg här?? http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=3940
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Det verkar vara en speciell R 4 du har fått tag på. Men jag tror att du nog får ta det lite lugnt med upphottningen! Någon rallybil har R 4 aldrig varit! Det finns faktiskt en "Trophy"en veterantävling i Frankrike idag men där kör man otrimmat.
Du kan läsa mer om R4 på min hemsida: http://web.telia.com/~u58107930/

Där jag bland annat hävdar att ingen ännu kört av vägen med en R4 pga. bilens egenskaper fast, då räknade jag inte med en så stark motor som du har!
Håkan Kjellin, Storå
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

jag tog mig friheten att flytta på tråden.
fastasamungo, titta över reglerna för forumet,
ditt fullständiga namn & ort ska finnas i profilen.
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
fastasamungo
Posts: 3
Joined: 10 Mar 2007, 20:40
Location: Sollefteå

Post by fastasamungo »

h.kjellin wrote:Det verkar vara en speciell R 4 du har fått tag på. Men jag tror att du nog får ta det lite lugnt med upphottningen! Någon rallybil har R 4 aldrig varit! Det finns faktiskt en "Trophy"en veterantävling i Frankrike idag men där kör man otrimmat.
Du kan läsa mer om R4 på min hemsida: http://web.telia.com/~u58107930/

Där jag bland annat hävdar att ingen ännu kört av vägen med en R4 pga. bilens egenskaper fast, då räknade jag inte med en så stark motor som du har!
Tack Håkan för länken, det verkar som om jag får låta LABAN vara som den är, för den går och funkar alldeles utmärkt i detta utförande också!Bilen inhandlades i sen-sommras av en uppväxtkompis pappa, som gjorde iordning bilen till sin dotter! Bilen har rullat en hel del mellan Umeå o Sollefteå i detta utförande! Den har även helt ombyggt elsystem till 12v! Den parkerades i en lada när hon hade börjat plugga, där den stod i ca.5år innan jag fick köpa den, bytte bromsar runt om och besikta bilen med blankt papper!
Det enda som kanske får bli i framtiden är ett växellåds byte, då utväxlingen gör att den varvar på tok för mycket, den går inte mycket fortare än 115km/h men den är snabb dit :lol: Men å andra sidan är det en perfekt stads bil och då behöver den inte gå fortare än 50km/h
Andreas Andersson,Sollefteå
Gammal laban, men snabb!!
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Kan bara avskräcka dig med att du måste byta framvagn om du skall byta växellåda på en -69 (om nu det inte är gjort redan).
Om du skall byta till en växellåda typ 354 med "rättvända växellägen" är det andra drivaxlar som är ca 10 mm för långa i en äldre bil. Det är andra castervinklar i en nyare R4 och där är undre bärarmen längre och nedre kulbulten framåtflyttad.
Dessutom finns ju det där roliga fenomenet med motorer som roterar åt olika håll...
Håkan Kjellin, Storå
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Jag vet om en holländare som satte i en motor från R5 Alpine (95 hk) i en fd fransk postbil, R4 skåp. 160 på autobahn var inga problem. :lol:
Last edited by Johan on 12 Mar 2007, 17:03, edited 1 time in total.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

som johan säger så 5 alpine går att få i. Botten på denna motorn är samma som på en 1400 kubiks femma motor (tror bara den har högre komp).
Arne berg har 5 alpine toppar tillsalu.

Forgonetten har hårdare stavar (bak) så det kan ju vara ett sätt att få den hårdare bak.

Farsan har en laban med hela drivpaketet från en 5 TS (även växellåda) så det är ju en uppdatering du kan göra om du vill ha flera växlar.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
R12-Kent
Posts: 224
Joined: 11 Nov 2005, 17:50
Location: Kristinehamn

Post by R12-Kent »

Om du fortfarande ska trimma 4an så har jag ett insug - en Dellorto 40 - gasreglage och en Arne Berg "racing" fördelare. Detta är under den förutsättningen att din 1400cc är lika som min 1300cc bortsett från borrningen.
Kent Strandberg i Kristinehamn.
fastasamungo
Posts: 3
Joined: 10 Mar 2007, 20:40
Location: Sollefteå

Post by fastasamungo »

Tack alla för svaren, ska suga lite på karamellen .. och se om jag ska göra något mer på laban! Tack så länge... :lol:
Andreas Andersson,Sollefteå
Gammal laban, men snabb!!
percy78
Posts: 3
Joined: 11 Jul 2012, 23:50
Location: Kumla

Re: R4 Laban -69 Andreas Väghållning,motor??

Post by percy78 »

Lånar den här tråden lite fast den varit inaktiv länge.

Har en R5 ca 1984 med den rakt monterade motorn i som gått banracing men nu blivit folkracebil.
Någon som vet någon motor oavsett bilmärke som kan passa att stoppa i istället för att få lite mer kubik/klös?
-------------------------
Anders Persson
----------------------MKRAN Askersund
----------------------
"Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: R4 Laban -69 Andreas Väghållning,motor??

Post by mange »

Om det inte sitter en 1400 CC motor i så kan du ju sätta i en sådan ( Sista R5, R12 och 343) (90 hk med lite vebotrim)

Motorn i 5 Gtt passar... det är en turboförsedd 1400CC motor och dessa piskar de ju ur över 250 hk, inte helt lätt att få tag på här i sverige men allt finns att köpa nytt på www.mecaparts.com (kan ju grunda den på en vanlig 1400 cc R5 motor... köpa kolvar med lägre komp och bygga plenum och grenrör... styra allt med typ ett vems)

Såklart så passar 5 alpine och 5 alpine turbo (90 respektive 110hk tror jag)

Men antar att du var ute efter mer kubik... men om du vill göra ett enkelt motorbyte så vet jag inte om något som passar rakt av...
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: R4 Laban -69 Andreas Väghållning,motor??

Post by mange »

Ahh läste nu din andra tråd... mer lite mer info... Känns som mitt svar inte riktigt svarade på din fråga 8) men du hade ju fått bra svar i tråden

http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... =7&t=14051


Men om man har en fråga så ställ den i en tråd inte en massa samtidigt 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Post Reply