Uppgradering av stereo i Megane -10

Stereo, ljud, bild och installationer.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
pela020
Posts: 5
Joined: 29 Apr 2011, 08:51
Location: Alingsås

Uppgradering av stereo i Megane -10

Post by pela020 »

Har precis skaffat min första Renault någonsin. Har haft den i ett par veckor och är grymt nöjd, förutom med just ljudet.

Bilen är för tillfället utrustad med en Standard Radiosat Classic MP3 och jag känner att den inte riktigt räcker till. Någon som har erfarenhet av byte på denna såpass nya bil. Det sitter också TomTom Carminat monterad men visning på displayen är sekundär. Huvudsaken är att rattstyrningen bibehålls.

Det som borde räcka för mina behov är nog nya högtalare och ny stereo. Slutsteg och baslåda känns som lite overkill för mig.

Har kikat lite på stereo Sony MEX-BT3800 som verka vara helt OK till ett rimligt pris. Vet inte riktigt om det räcker med att bara byta stereo utan att uppgradera högtalarna.

Alla tips tas tacksamt emot.
Per Laine Alingsås
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: Uppgradering av stereo i Megane -10

Post by john »

kolla med mds dom har mycket bra saker,har själv bytt stereo o högtalare i vår megane,pioneer har även rattstyrning till originaluttaget för radio,stereo för bilen
John Ignell Enviken
pela020
Posts: 5
Joined: 29 Apr 2011, 08:51
Location: Alingsås

Re: Uppgradering av stereo i Megane -10

Post by pela020 »

:-) Jag fick mailsvar ifrån mds igår och de rekommenderar också Pioneer. Vet du om det är svårt att få loss mittkonsolen. Jag lossade den lite i botten men vågade inte riktigt ta i eftersom jag inte vet hur den sitter fast i överkant.
Per Laine Alingsås
g60
Posts: 1
Joined: 04 May 2011, 01:09
Location: Bergkvara

Re: Uppgradering av stereo i Megane -10

Post by g60 »

Tjena!

Jag har precis köpt en Clio III 1.5Dci och även jag tycker originalstereon är lite i klenaste laget. Har kollat runt en hel del på rattstyrningskablage även pioneer.

Kolla med din Renaultåterförsäljare, det finns ett originaltillbehör för just detta ändamål kostar ca 1100:- har jag för mig och den passar alla sony-stereos och med display-visning på en del av modellerna. (finns med i nya tillbehörskatalogen)
Mvh Jonas Thornell
pela020
Posts: 5
Joined: 29 Apr 2011, 08:51
Location: Alingsås

Re: Uppgradering av stereo i Megane -10

Post by pela020 »

OK, tack. Får kolla på det om det blir en Sony. Tror nog att det lutar åt Pioneer i dagsläget. Finns en del engelska siter som har hur mycket prylar som helst för att fixa rattsyrningen till alla möjliga olika fabrikat. Pioneer har också en fjärkontroll till de nyare apparaterna som man fäster på ratten och kan med hjälp av den också styra vissa telefonfunktioner.
Per Laine Alingsås
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: Uppgradering av stereo i Megane -10

Post by john »

Tjena igen,vet inte hur den sitter fast upptill i konsolen på bilen.
ska i dagarna uppgradera min stereo med en 12"aktiv baslåda som ska fästas på ryggstödet på bakre sätesraden (den går att ta bort om det behövs mer utrymme i bagaget)
John Ignell Enviken
troop
Posts: 1
Joined: 23 May 2011, 14:37
Location: bålsta

Re: Uppgradering av stereo i Megane -10

Post by troop »

Tjenare =) sitter i precis samma sits... men jag tänkte ge mig på högtalarna till att börja med.. har ett par bättre högtalare som ligger som jag ska stoppa in.. men jag kommer inte in i dörren! har skruvat bort alla skruvar *tror jag* men jag lyckas inte få bort dörrsidan... ska man rycka uppåt som jag tror? vågar inte ta i mer än jag redan gjort.. nån som vet?
Tony Eklund
pela020
Posts: 5
Joined: 29 Apr 2011, 08:51
Location: Alingsås

Re: Uppgradering av stereo i Megane -10

Post by pela020 »

Inte vågat ge mig på högtalare och dörrsidor eftersom jag blev uppmanad att byta stereo först. Tänkte prova det eftersom det känns enklast. Vet tyvärr ingenting om dörrsidorna mer än att en mekaniker sa till mig att man garanterat får limma när man sätter ihop det igen. Därför ser jag det som en sista utväg.
Per Laine Alingsås
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: Uppgradering av stereo i Megane -10

Post by john »

tror att ett par 5,25"skall passa i originalhålen på renaulten i framdörrarna.
John Ignell Enviken
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Uppgradering av stereo i Megane -10

Post by Starbright »

pela020: I underkant på radion finns det 2 st ovala hål, rätt tunna.. om man fixar iordning 2 st rätt smala ca 10 ca långa metallpinnar och för upp i dem 2 hålen så lossar du 2 st klackar som håller radion i konsolen.. kan vara klurigt men det går, har själv gjort det då vi saknade original verktygen på verkstaden. efter det är det bara att skjuta ut radion och koppla loss kontakter och antenn.
Johnny Söderström
pela020
Posts: 5
Joined: 29 Apr 2011, 08:51
Location: Alingsås

Re: Uppgradering av stereo i Megane -10

Post by pela020 »

Starbright wrote:pela020: I underkant på radion finns det 2 st ovala hål, rätt tunna.. om man fixar iordning 2 st rätt smala ca 10 ca långa metallpinnar och för upp i dem 2 hålen så lossar du 2 st klackar som håller radion i konsolen.. kan vara klurigt men det går, har själv gjort det då vi saknade original verktygen på verkstaden. efter det är det bara att skjuta ut radion och koppla loss kontakter och antenn.
Tack, jag har lyckats få loss allting och tittat lite, men har inte skaffat stereo ännu. Har precis varit iväg nästan 4 veckor utomlands. Tyvärr hann jag inte byta innan. Mitt problem nu är att jag inte vet riktigt vilka kablar jag behöver köpa. Vill ju inte koppla ny stereo och så har jag helt plötsligt ingen ström till Carminat-skärmen. Jag tror inte det skall vara några problem med att få igång en ny stereo men man vill ju inte sabba annat.
Per Laine Alingsås
Post Reply