Adapter, högtalare

Stereo, ljud, bild och installationer.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
RenaultLaguna
Posts: 77
Joined: 26 Apr 2011, 12:08
Location: Västerås

Adapter, högtalare

Post by RenaultLaguna »

Finns det någon adapter som man kan koppla från originalkablarna i bilen, till ett par nya högtalare? Så man slipper klippa kablarna för att koppla in nya. Sitter ju något fäste på originalhögtalarna. Renault Laguna -97.
David Sjöstrand
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Adapter, högtalare

Post by Tony »

RenaultLaguna wrote:Finns det någon adapter som man kan koppla från originalkablarna i bilen, till ett par nya högtalare? Så man slipper klippa kablarna för att koppla in nya. Sitter ju något fäste på originalhögtalarna. Renault Laguna -97.
varför kan du inte bara kapa så du kan skarva dit orginalkontakterna om det skulle behövas?? så brukar jag göra. fast oftast byter jag ut kablarna för dom är så ENORMT jäkla underdimensionerade.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
RenaultLaguna
Posts: 77
Joined: 26 Apr 2011, 12:08
Location: Västerås

Re: Adapter, högtalare

Post by RenaultLaguna »

Tony wrote:
RenaultLaguna wrote:Finns det någon adapter som man kan koppla från originalkablarna i bilen, till ett par nya högtalare? Så man slipper klippa kablarna för att koppla in nya. Sitter ju något fäste på originalhögtalarna. Renault Laguna -97.
varför kan du inte bara kapa så du kan skarva dit orginalkontakterna om det skulle behövas?? så brukar jag göra. fast oftast byter jag ut kablarna för dom är så ENORMT jäkla underdimensionerade.

Helst vill jag få tag i en adapter, borde väl finnas? Annars får jag försöka få tag i verktyg så jag kan få ut stereon och byta kablar.
David Sjöstrand
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Adapter, högtalare

Post by Tony »

RenaultLaguna wrote:
Tony wrote:
RenaultLaguna wrote:Finns det någon adapter som man kan koppla från originalkablarna i bilen, till ett par nya högtalare? Så man slipper klippa kablarna för att koppla in nya. Sitter ju något fäste på originalhögtalarna. Renault Laguna -97.
varför kan du inte bara kapa så du kan skarva dit orginalkontakterna om det skulle behövas?? så brukar jag göra. fast oftast byter jag ut kablarna för dom är så ENORMT jäkla underdimensionerade.
är det 4st hål till stereon ? 4st 5cm långa spikar i rätt dimension som man trycker i och spänner utåt samtidigt som man drar ut stereon.


Helst vill jag få tag i en adapter, borde väl finnas? Annars får jag försöka få tag i verktyg så jag kan få ut stereon och byta kablar.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
RenaultLaguna
Posts: 77
Joined: 26 Apr 2011, 12:08
Location: Västerås

Re: Adapter, högtalare

Post by RenaultLaguna »

Nej, sitter inte originalstereo i. Den är urplockad. Men den har 4 hål.
Ser ut som man ska ha några smala platta verktyg till stereon som sitter i nu. En Panasonic.
David Sjöstrand
Post Reply