Byta ut högtalarsystem laguna 2

Stereo, ljud, bild och installationer.

Moderator: Forumpolisen

tompa39
Posts: 18
Joined: 21 Dec 2010, 21:25
Location: staffanstorp

Byta ut högtalarsystem laguna 2

Post by tompa39 »

Hej,

Har en laguna ii -02. I denna finns ett cabasse auditorium system. Vi har problem med att det skorrar väldigt mycket ifrån högtalarna i de främre dörrarna. Väldigt lite bas krävs för att det skall skorra mycket. Det låter inget vidare. Jag funderar nu på att byta ut högtalarna och eventuellt stereon också. Har varit i kontakt med diverse butiker och de flesta tycker att jag skall byta både högtalare och stereon. Vi är inte ute efter någon superljud men vill att det skall låta hyffsat med iaf en ok basåtergivning. En säljare på brl rekommenderade att jag skulle köpa dessa

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- ... -sp52.html

Alltså sätta nya högtalare både i fram- och bakdörrarna. Den stereon hade rekommenderade till var denna:

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- ... -r431.html

Skulle detta ge ett ok ljud som är bättre än det befintliga? Skulle det vara jobbigt att koppla in? Och diskanterna som är där framme på instrumentpanelen, ska jag byta dessa också?

Om jag nu inte blir nöjd med basen på dessa så skulle jag ju kunna köpa till en aktiv sub och slänga den under en av framsätena.

Om ni inte tycker det är ok, vad skulle ni isf rekommendera? Jag har en begränsad budget på runt 3000 +- 500 kr

Tacksam för tips
Thomas Andersson
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Byta ut högtalarsystem laguna 2

Post by Stymie »

Jag hade bara bytt högtalarna. Stereon som sitter i är inget monster, men tillräckligt bra.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Byta ut högtalarsystem laguna 2

Post by Tony »

skall det vara billigt och bli bättre ljud, byt dörr högtalarna, rekommenderar att försöka få in lite högtalarmatta bakom högtalarna,det tar bort lite resonanser och gör ljudet bättre,se bara till att det inte fastnar i elhissen. skall du ha bättre bas så hjälper det inte med ny stereo utan köp hellre en separat bas, så fixar den lågfrekventa ljudet, och man kan avlasta orginal stereon och dom vanliga högtalarna,
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
tompa39
Posts: 18
Joined: 21 Dec 2010, 21:25
Location: staffanstorp

Re: Byta ut högtalarsystem laguna 2

Post by tompa39 »

Okej, tack för tipsen. Högtalarna som han rekommenderade är ok eller?

Var köper man "högtalarmatta"?

Förresten, det behövs ju specialverktyg för att få ut stereon. Kan man köpa detta någonstan eller eventuellt tillverka ett själv. Läste något om spikar men hur ska dessa se ut isf?
Thomas Andersson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Byta ut högtalarsystem laguna 2

Post by Tony »

tompa39 wrote:Okej, tack för tipsen. Högtalarna som han rekommenderade är ok eller?

Var köper man "högtalarmatta"?

Förresten, det behövs ju specialverktyg för att få ut stereon. Kan man köpa detta någonstan eller eventuellt tillverka ett själv. Läste något om spikar men hur ska dessa se ut isf?
Ja högtalarna är jättebra, är dock inte ett lätt byte iaf inte fram, då du har diskanten på instrumentpanelen och dom andra i dörren och ett filter som skall gå till bägge, var du än sätter filtret behöver du hitta högtalarkabeln som går till dörren och skarva in filtret där, hade det varit separata filter så hade du kunna sätta ett filter i dörren och ett innan diskanten.
Där du köper högtalare, du kanske kan få lite dämpmatta av dom du köper högtalarna av,behövs inte så mycket.
4st typ 5cm långa spikar som precis passar i hålen större bättre, tryck utåt på bägge sidorna och dra utåt.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
tompa39
Posts: 18
Joined: 21 Dec 2010, 21:25
Location: staffanstorp

Re: Byta ut högtalarsystem laguna 2

Post by tompa39 »

Tony wrote:
tompa39 wrote:Okej, tack för tipsen. Högtalarna som han rekommenderade är ok eller?

Var köper man "högtalarmatta"?

Förresten, det behövs ju specialverktyg för att få ut stereon. Kan man köpa detta någonstan eller eventuellt tillverka ett själv. Läste något om spikar men hur ska dessa se ut isf?
Ja högtalarna är jättebra, är dock inte ett lätt byte iaf inte fram, då du har diskanten på instrumentpanelen och dom andra i dörren och ett filter som skall gå till bägge, var du än sätter filtret behöver du hitta högtalarkabeln som går till dörren och skarva in filtret där, hade det varit separata filter så hade du kunna sätta ett filter i dörren och ett innan diskanten.
Där du köper högtalare, du kanske kan få lite dämpmatta av dom du köper högtalarna av,behövs inte så mycket.
4st typ 5cm långa spikar som precis passar i hålen större bättre, tryck utåt på bägge sidorna och dra utåt.

Ok då beställer jag dom. Jag skulle behöva en mer utförlig förklaring hur jag skall gå till väga. Finns det kanske någon med bilder någonstans? Det sitter fast en typ av iso-kabel i högtalarna i dörren samt i diskanterna. Dessa skall bara pluggas in i de nya högtalarna men hur jag gör jag sedan med filtret? Både diskant kabeln och dörrhögtalar kabeln skall kopplas in i denna? Vart går kabeln ifrån diskanten? Finns där något form av filter nu eller hur är högtalarna kopplade nu? Behöver jag ändra något på stereon eller kan jag låta den vara som den är?

Vad behöver jag köpa förutom högtalarna för att kunna "utföra jobbet"?

Tacksam för tips.
Thomas Andersson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Byta ut högtalarsystem laguna 2

Post by Tony »

Det är det som är problemet, orginalhögtalarna har filtret direkt på högtalaren ( eller inget alls) kablarna delas upp direkt från stereon till 2 olika ställen, du måste koppla in filtret från stereon och dela upp det till 2 olika högtalare. hade kitet kommit med 2 filter hade det varit lätt.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
tompa39
Posts: 18
Joined: 21 Dec 2010, 21:25
Location: staffanstorp

Re: Byta ut högtalarsystem laguna 2

Post by tompa39 »

Tony wrote:Det är det som är problemet, orginalhögtalarna har filtret direkt på högtalaren ( eller inget alls) kablarna delas upp direkt från stereon till 2 olika ställen, du måste koppla in filtret från stereon och dela upp det till 2 olika högtalare. hade kitet kommit med 2 filter hade det varit lätt.
Står iofs filter boxar när man läser beskrivningen av "kitet", vilket kan tolkas som mer än ett filter. Men jag vet inte :shock:
Thomas Andersson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Byta ut högtalarsystem laguna 2

Post by Tony »

tompa39 wrote:
Tony wrote:Det är det som är problemet, orginalhögtalarna har filtret direkt på högtalaren ( eller inget alls) kablarna delas upp direkt från stereon till 2 olika ställen, du måste koppla in filtret från stereon och dela upp det till 2 olika högtalare. hade kitet kommit med 2 filter hade det varit lätt.
Står iofs filter boxar när man läser beskrivningen av "kitet", vilket kan tolkas som mer än ett filter. Men jag vet inte :shock:
ja en till varje sida dvs 2st totalt.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
tompa39
Posts: 18
Joined: 21 Dec 2010, 21:25
Location: staffanstorp

Re: Byta ut högtalarsystem laguna 2

Post by tompa39 »

Men om det är utmärkt på baksidan på stereon (eller på kablarna) så borde det gå att fixa om man får plats med 2 boxar (framsystemet) under instrumentpanelen. Dom andra boxarna får man placera i bakdörrarna isf
Thomas Andersson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Byta ut högtalarsystem laguna 2

Post by Tony »

tompa39 wrote:Men om det är utmärkt på baksidan på stereon (eller på kablarna) så borde det gå att fixa om man får plats med 2 boxar (framsystemet) under instrumentpanelen. Dom andra boxarna får man placera i bakdörrarna isf
Ja men jag vet inte om skarven sitter bakom stereon, eller förgreningen sitter en bit ifrån
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
tompa39
Posts: 18
Joined: 21 Dec 2010, 21:25
Location: staffanstorp

Re: Byta ut högtalarsystem laguna 2

Post by tompa39 »

Tony wrote:
tompa39 wrote:Men om det är utmärkt på baksidan på stereon (eller på kablarna) så borde det gå att fixa om man får plats med 2 boxar (framsystemet) under instrumentpanelen. Dom andra boxarna får man placera i bakdörrarna isf
Ja men jag vet inte om skarven sitter bakom stereon, eller förgreningen sitter en bit ifrån
Ja nu har jag fått högtalarna iaf och du hade rätt. Det blir nog inget lätt uppdrag. Lyckades få ut stereon men skarven är inte där iaf. Så nu måste jag väl ta mig under instrumentbrädan för att kika. Har ingen aning hur jag skall gå till väga för att lyckas med detta. Några tips?
Thomas Andersson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Byta ut högtalarsystem laguna 2

Post by Tony »

tompa39 wrote:
Tony wrote:
tompa39 wrote:Men om det är utmärkt på baksidan på stereon (eller på kablarna) så borde det gå att fixa om man får plats med 2 boxar (framsystemet) under instrumentpanelen. Dom andra boxarna får man placera i bakdörrarna isf
Ja men jag vet inte om skarven sitter bakom stereon, eller förgreningen sitter en bit ifrån
Ja nu har jag fått högtalarna iaf och du hade rätt. Det blir nog inget lätt uppdrag. Lyckades få ut stereon men skarven är inte där iaf. Så nu måste jag väl ta mig under instrumentbrädan för att kika. Har ingen aning hur jag skall gå till väga för att lyckas med detta. Några tips?
nya kablar från stereon för dom är ändå sk*t. dra 1,5mm2 minst
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
tompa39
Posts: 18
Joined: 21 Dec 2010, 21:25
Location: staffanstorp

Re: Byta ut högtalarsystem laguna 2

Post by tompa39 »

Har fått ett väldigt shysst pris på en pioneer deh-7200sd. Borde kanske byta till en sån när jag ändå håller på .. Får man köpa till en adapter för rattstyrning och display sen.
Thomas Andersson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Byta ut högtalarsystem laguna 2

Post by Tony »

tompa39 wrote:Har fått ett väldigt shysst pris på en pioneer deh-7200sd. Borde kanske byta till en sån när jag ändå håller på .. Får man köpa till en adapter för rattstyrning och display sen.
kolla om det finns, be att få lämna tillbaka rattstyrningen om det inte funkar.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply