Carminat GPS visar tokfel efter service

Stereo, ljud, bild och installationer.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Jocke_lkpg
Posts: 19
Joined: 28 Jul 2010, 23:02
Location: Linköping

Carminat GPS visar tokfel efter service

Post by Jocke_lkpg »

Hej på er.

Jag har råkat ut för ett märkligt problem.

På min Laguna II -04 har jag inbyggt Carminat GPS, har fungerat klanderfritt hela tiden.

MEN, hade bilen inne på 12-milaserivce på en lokal Mecaverkstad, och efter det så visar GPS,en helt galet.

När jag är hemma visar den att jag är inne i stan (2mil bort) och i stan tvärtom o.s.v. och hela tiden när jagå kör så är jag ute i ödemarken enl gps då jag ej färdas på någon väg enligt den.



Har varit tillbaka tlll Meca och påtalat detta och de kopplade in datorn OBDII men hittade inget konstigt.

Jag testade att låta bilen stå utan ström ett par timmar för att sen låta den hitta ny signal, körde 30 min på öppen landsväg men problemet kvarstår.


Likaså tycks klockan i displayen fastnar på en viss tidpunkt ibland efter servicen med, aldrig hänt förut.




Vad kan jag göra mer? Kan jag driva detta emot Meca och låta dom pröjsa ett besök på lokala Renaultverkstaden? eller är det ord mot ord? För de har inte gjort mer än service säger dem, kan ju liksom inte bevisa att den fungerade innan servicen, även om jag alltid har kartan framme när jag kör och därmed skulle märkt innan om den visade fel.

Funderar på om kablaget kring OBDII utaget bakom 12v/askopp har något med störd GPStäckning att göra? tänkte om de varit hårdhänta med kablaget?


Eller är det bara en slump att skiten slutar att fungera efter ett verkstadsbesök?



Tacksam för alla idéer och tankar.


Tack.
Joachim Svala Linköping

Renault Laguna 2.0T -04
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Re: Carminat GPS visar tokfel efter service

Post by chh »

Antagligen vatten i antennen på taket. Är sat symbolen grön?
Kabeln OBD2 har inget med det att göra...
Anledningen att bilen "rullar" på kartan är att gps får signal från växellådan, men kan ej placera rätt på kartan om gps signalen är dålig. Om du har haft bilen på Verkstad så har bilen varit inomhus och därför tappat orienteringen...
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Post Reply