Hur Byter ja högtalare i hatthyllan på min Megane coupe 98:a

Stereo, ljud, bild och installationer.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Bugrunner
Posts: 4
Joined: 12 Mar 2013, 13:39
Location: Nossebro

Hur Byter ja högtalare i hatthyllan på min Megane coupe 98:a

Post by Bugrunner »

Tjenix! Någon här som bytt högtalare bak i coupemodellen? Ser inga skruvar eller liknande som håller prylarna på plats... någon som vet?
Andreas Karlsson
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Hur Byter ja högtalare i hatthyllan på min Megane coupe

Post by Dennis »

Lossa hatthylleklädseln först, så ser du.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Re: Hur Byter ja högtalare i hatthyllan på min Megane coupe

Post by fuzzion »

Sprätt bort högtalargallren så ser du skruvarna.
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Bugrunner
Posts: 4
Joined: 12 Mar 2013, 13:39
Location: Nossebro

Re: Hur Byter ja högtalare i hatthyllan på min Megane coupe

Post by Bugrunner »

Ok . Tack för tipsen. Löste det genom att sprätta bort gallret.
Andreas Karlsson
Antebellum
Posts: 3
Joined: 03 Jun 2013, 14:58
Location: Växjö

Re: Hur Byter ja högtalare i hatthyllan på min Megane coupe

Post by Antebellum »

Bugrunner wrote:Ok . Tack för tipsen. Löste det genom att sprätta bort gallret.

Hur menar du nu? jag har samma problem, ser ju platserna från bakluckan men hur kommer jag åt att sätta in hgt där? verkar ju vara sladdar framdraget och klart men hittar inte hur jag gör för att demontera hatthyllan eller göra så att jag kommer åt att sätta in högtalarna där? för det går väl inte göra det underifrån genom bakluckan?
Thomas
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Hur Byter ja högtalare i hatthyllan på min Megane coupe

Post by Tony »

Antebellum wrote:
Bugrunner wrote:Ok . Tack för tipsen. Löste det genom att sprätta bort gallret.

Hur menar du nu? jag har samma problem, ser ju platserna från bakluckan men hur kommer jag åt att sätta in hgt där? verkar ju vara sladdar framdraget och klart men hittar inte hur jag gör för att demontera hatthyllan eller göra så att jag kommer åt att sätta in högtalarna där? för det går väl inte göra det underifrån genom bakluckan?
Men hallå, skall skriva väldigt tydligt eftersom detta kräver minst 40 högskolepoäng,1 hämta en flat skruvmejsel 2 sätt dig i baksätet, 3 stoppa in skruvmejseln i kanten på högtalargallren och bänd loss. 4 skruva bort högtalarna. Klart
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Antebellum
Posts: 3
Joined: 03 Jun 2013, 14:58
Location: Växjö

Re: Hur Byter ja högtalare i hatthyllan på min Megane coupe

Post by Antebellum »

Tony wrote:
Antebellum wrote:
Bugrunner wrote:Ok . Tack för tipsen. Löste det genom att sprätta bort gallret.

Hur menar du nu? jag har samma problem, ser ju platserna från bakluckan men hur kommer jag åt att sätta in hgt där? verkar ju vara sladdar framdraget och klart men hittar inte hur jag gör för att demontera hatthyllan eller göra så att jag kommer åt att sätta in högtalarna där? för det går väl inte göra det underifrån genom bakluckan?
Men hallå, skall skriva väldigt tydligt eftersom detta kräver minst 40 högskolepoäng,1 hämta en flat skruvmejsel 2 sätt dig i baksätet, 3 stoppa in skruvmejseln i kanten på högtalargallren och bänd loss. 4 skruva bort högtalarna. Klart
Mr Otrevlig! nu är det ju så att man inte ser några högtalar galler alls för hatthyllan sitter ju över allt bara en upphöjning där de ska vara,men inga galler alltså! ^^ så nej det går inte! gör om gör rätt ? man ser uttagen underifr¨n ifrån bakluckan alltså men kommer ju inte åt utan att ta bort hatthyllan/klädslen där och hur gör man det utan att bara slita bort den och förstöra allt.
Thomas
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Hur Byter ja högtalare i hatthyllan på min Megane coupe

Post by Tony »

Men då skall du ju inte byta högtalare. ;) Bra att skriva att det inte sitter några högtalare innan i bilen. Då behöver du hatthyllan och gallren jag inte behöver, det är nämligen speciella om du inte har högtalare innan., fäll baksätet så ser du hur det sitter fast.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Hur Byter ja högtalare i hatthyllan på min Megane coupe

Post by Tony »

Du kan få hatthyllan,gallren och högtalarna för 100 kr men du får hämta dom i Ålem
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Antebellum
Posts: 3
Joined: 03 Jun 2013, 14:58
Location: Växjö

Re: Hur Byter ja högtalare i hatthyllan på min Megane coupe

Post by Antebellum »

Tony wrote:Du kan få hatthyllan,gallren och högtalarna för 100 kr men du får hämta dom i Ålem
måste man byta hatthyllan för att sätta i hgt? vad är det för sk*t! det finns ju utskuret för hgt (inga 6*9 som jag helst hade velat ha men 5,25 eller 6,5 borde man väl få plats med har som sagt inte kommit under utan att förstöra allt på vägen) under tyget till hatthyllan? varför jag sålde min golf och köpte en renault kommer jag nog aldrig att förstå.. .
Thomas
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Hur Byter ja högtalare i hatthyllan på min Megane coupe

Post by Tony »

Antebellum wrote:
Tony wrote:Du kan få hatthyllan,gallren och högtalarna för 100 kr men du får hämta dom i Ålem
måste man byta hatthyllan för att sätta i hgt? vad är det för sk*t! det finns ju utskuret för hgt (inga 6*9 som jag helst hade velat ha men 5,25 eller 6,5 borde man väl få plats med har som sagt inte kommit under utan att förstöra allt på vägen) under tyget till hatthyllan? varför jag sålde min golf och köpte en renault kommer jag nog aldrig att förstå.. .
Eftersom du har köpt en coupe som inte var utrustad med högtalare bak, så måste man byta klädseln på hatthyllan, hålen för högtalarna finns i plåten under och kablarna är dragna. Jag tog bort klädseln på min coupe idag, 4st plast "granar " som man ser när man fäller baksätet, sen måste man slita bort plasten på sidorna, har allt löst nu tog typ 5min att göra det.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Hur Byter ja högtalare i hatthyllan på min Megane coupe

Post by Joakim16v »

Antebellum wrote:
Tony wrote:Du kan få hatthyllan,gallren och högtalarna för 100 kr men du får hämta dom i Ålem
måste man byta hatthyllan för att sätta i hgt? vad är det för sk*t! det finns ju utskuret för hgt (inga 6*9 som jag helst hade velat ha men 5,25 eller 6,5 borde man väl få plats med har som sagt inte kommit under utan att förstöra allt på vägen) under tyget till hatthyllan? varför jag sålde min golf och köpte en renault kommer jag nog aldrig att förstå.. .
Så du tycker att det ska sitta högtalargaller när det inte finns högtalare?
Jag tycker nog det ser renare ut med en hatthylla som är gjord att inte ha hål som inte används. Dessutom ljuddämpar det bättre mellan kupe och bagageutrymme, även om det kan vara marginellt.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Post Reply